• Bundis

    Danmark vill skärpa sin flyktingpolitik, när ska vi?

    Den danska regeringen vill nu strama åt sin flyktingpolitik och försvåra för syriska flyktingar att stanna i Danmark.
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5970226

    Bara Syriska, var står det?
    Danmark fungerar alltså som vi har gjort
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Luciabeslutet#cite_note-3

    Norge har redan skärpt sin och Finnarna har alltid varit skärpta.

    Tyskarna är slappa men mer skärpta än oss då vi tar många fler per person.

    Danmark vill skärpa sin flyktingpolitik, när ska vi?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Danmark vill skärpa sin flyktingpolitik, när ska vi?
  • Movement

    Alternativ är när alla krig tar slut och det inte finns klimatflyktingar eller andra orättvisor, dvs aldrig.

  • Bejje

    Svårt att rösta på den frågan tycker jag då jag anser att frågan är felställd och konstiga svar, men min utgångspunkt är att vi omedelbart bör göra något åt den sjukt extrema invandringspolitik vi har. Inte för att försvåra för invandrare utan utgångspunkten är välfärden enligt min syn. Vi har inte obegränsat med pengar och är det någonstans vi kan skära ner massor så är det just på flyktingmottagande.

    Då skulle Sverige äntligen kunna reparera alla de enorma hål vi har i välfärden. Utan att göra något åt invandringspolitiken så kommer vi fortsatt att ha kraftigt sjunkande välfärd till att om några år knappt ha välfärd alls.

    Enkelt val för mig.

  • Bundis
    Bejje skrev 2014-09-19 22:58:50 följande:

    Svårt att rösta på den frågan tycker jag då jag anser att frågan är felställd och konstiga svar, men min utgångspunkt är att vi omedelbart bör göra något åt den sjukt extrema invandringspolitik vi har. Inte för att försvåra för invandrare utan utgångspunkten är välfärden enligt min syn. Vi har inte obegränsat med pengar och är det någonstans vi kan skära ner massor så är det just på flyktingmottagande.

    Då skulle Sverige äntligen kunna reparera alla de enorma hål vi har i välfärden. Utan att göra något åt invandringspolitiken så kommer vi fortsatt att ha kraftigt sjunkande välfärd till att om några år knappt ha välfärd alls.

    Enkelt val för mig.


    Omedelbart är politiskt omöjligt, frågorna handlar om realism
  • Gert

    Sverige kommer göra det när majoriteten av det sovande folket har vaknat från sin PK-dröm.


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • justine

    Vet inte, men jag tänker mest att det vore ju det bästa danmark etc INTE stramade åt om man nu vill få ner trycket till sverige (?) 

  • Movement
    justine skrev 2014-09-20 14:48:57 följande:

    Vet inte, men jag tänker mest att det vore ju det bästa danmark etc INTE stramade åt om man nu vill få ner trycket till sverige (?) 


    Givetvis men det finns 50 miljoner och när alla grannar vaknat måste 7 partier till här få lite psykoterapi av fakta.

    Det märkliga är att vi har tagit emot från alla grannländer men inte flytt dit. Nu tar de nästan inga och vi blir en global socialbyrå.
  • justine

    Jag tycker inte vi ska ändra vår hållning enbart pga andra länders ställning i frågan. Visst måste man dock förhålla sig till en rådande verklighet absolut. Man måste helt klart få diskutera hur mycket invandring sverige klarar av och där kan ju åsikterna gå isär

  • Movement
    justine skrev 2014-09-22 16:59:52 följande:

    Jag tycker inte vi ska ändra vår hållning enbart pga andra länders ställning i frågan. Visst måste man dock förhålla sig till en rådande verklighet absolut. Man måste helt klart få diskutera hur mycket invandring sverige klarar av och där kan ju åsikterna gå isär


    Men nu fattas det pengar till alla i närområdena dit vi ger ½ miljard men de som kommer hit kostar 60-250 miljarder, vad är humanast att välja?
  • justine

    Om du fick bestämma ; Hur mycket i bistånd tycker du  man ska ge och mycket ska man sikta på att "strypa" invandringen? 

    Som jag förstått det vill ju sd tex inte öka biståndet, bara strypa invandringen och då har jag svårt att se det seriöst, tex ett ärligt menat humant uppsåt

  • Movement
    justine skrev 2014-09-22 17:31:29 följande:

    Om du fick bestämma ; Hur mycket i bistånd tycker du  man ska ge och mycket ska man sikta på att "strypa" invandringen? 

    Som jag förstått det vill ju sd tex inte öka biståndet, bara strypa invandringen och då har jag svårt att se det seriöst, tex ett ärligt menat humant uppsåt


    SD och minst ett parti till vill minska här och öka till FN/UNHCR som tar hand om flyktingar. Biståndet är en annan sak som ett svart hål på 42 miljarder.
    Under helgen flydde 100.000, det tar vi emot på ett år och det finns 50 miljoner. Man ska stanna närmast möjligt och inte köpa dyr resa för maximal välfärd. S strypte nästan allt i 2 år. Sänder man hälften till FN och behåller resten så kan vi täcka in egna behov för all skatt vi betalar.
Svar på tråden Danmark vill skärpa sin flyktingpolitik, när ska vi?