• Anonym (hyresgäst)

    Hoppas innerligt att någon vänlig människa kan hjälpa mig med detta. Vad har jag för rättigheter?

    Jag har flyttat in i en hyreslägenhet. Redan i början märkte jag att det var kallt i lägenheten, men eftersom det fortfarande var varmt ute så var det inte så farligt. Nu har det dock blivit kallare och min lägenhet har blivit ruskigt kall.

    I hyran ska värme ingå, och jag har skruvat upp värmen på elementen, men det hjälper inte.

    I lägenheten finns en termometer som ljuger, står att det är 20 grader i min lägenhet, det är det inte. Jag huttrar och vet ärligt talat inte hur jag ska stå ut.

    Vad kan jag göra? Kräva att hyresvärden kommer och mäter temperaturen? Finns redan en termometer som säger 20 grader. Det är iskallt i lägenheten, jag vågar aldrig vädra eftersom då blir det kallare.

  • Svar på tråden Hoppas innerligt att någon vänlig människa kan hjälpa mig med detta. Vad har jag för rättigheter?
  • krillesthlm
    Anonym (hyresgäst) skrev 2014-09-20 00:50:38 följande:

    Jag har flyttat in i en hyreslägenhet. Redan i början märkte jag att det var kallt i lägenheten, men eftersom det fortfarande var varmt ute så var det inte så farligt. Nu har det dock blivit kallare och min lägenhet har blivit ruskigt kall.

    I hyran ska värme ingå, och jag har skruvat upp värmen på elementen, men det hjälper inte.

    I lägenheten finns en termometer som ljuger, står att det är 20 grader i min lägenhet, det är det inte. Jag huttrar och vet ärligt talat inte hur jag ska stå ut.

    Vad kan jag göra? Kräva att hyresvärden kommer och mäter temperaturen? Finns redan en termometer som säger 20 grader. Det är iskallt i lägenheten, jag vågar aldrig vädra eftersom då blir det kallare.


    som hyresgäst så finns väl hyresgästföreningen ..ring och fråga
  • Anonym (också frusen)

    Många flerbostadshus har inte slagit på värmen än för att det är för varmt. Jag har själv många gånger frusit lite på hösten innan den startats upp. När jag bodde i en studentlägenhet visade det sig att elementet behövde tillsyn då det kommit luft i det (vattenburen värme) men hyresvärden kom och fixade det direkt när jag hörde av mig och sa att jag tyckte det började bli lite väl kallt.
    Om du inte litar på termometern - köp en ny, det kostar inte många kronor.

    www.hyresgastforeningen.se/Fraga_Oss/Sidor/Hur-kallt-och-varmt-far-det-vara-i-lagenheten.aspx

  • Anonym (också frusen)

    Många flerbostadshus har inte slagit på värmen än för att det är för varmt. Jag har själv många gånger frusit lite på hösten innan den startats upp. När jag bodde i en studentlägenhet visade det sig att elementet behövde tillsyn då det kommit luft i det (vattenburen värme) men hyresvärden kom och fixade det direkt när jag hörde av mig och sa att jag tyckte det började bli lite väl kallt.
    Om du inte litar på termometern - köp en ny, det kostar inte många kronor.

    www.hyresgastforeningen.se/Fraga_Oss/Sidor/Hur-kallt-och-varmt-far-det-vara-i-lagenheten.aspx

  • Anonym (hyresgäst)

    Ja, jag får kontakta hyresgästföreningen. Det här ser inte bra ut...

    HIttade detta omdöme på Eniro:

    "En ytterst bristfällig hyresvärd. De bryter mot löften till sina hyresgäster, höjer hyran på sina studentbostäder kors och tvärs utan godtagbara orsaker. Dessutom är studentlägenheterna så kalla på vintern att flera av mina grannar blivit sjuka av kylan. Helt ruttet!"

  • Anonym (J)

    Har ni vattenelement? Isf så kan ni behöva lufta dom. Mest troligt måste alla i hela huset göra det.

    Annars så är det väl hyresvärden som är snål. Har du inte ens ringt dom om problemet?

  • jenny99

    Skaffa massa värmeljus.och köp egen termometer och mät i flera rum.Kolla om alla fönsterlister är hela,det är svinkallt om tätning är dåligt.

  • JosefinGranqvist89

    Ingår elen i hyran? Om den gör det försök fixa ett extra element. Vi fick göra det i våran gamla lägenhet då värmen inne styrdes av ytter temperaturen och det va alltid svinkallt på höst/vintern trots att vi klaga!!

  • Dr Mupp
    Anonym (också frusen) skrev 2014-09-20 08:20:00 följande:

    Många flerbostadshus har inte slagit på värmen än för att det är för varmt. Jag har själv många gånger frusit lite på hösten innan den startats upp. När jag bodde i en studentlägenhet visade det sig att elementet behövde tillsyn då det kommit luft i det (vattenburen värme) men hyresvärden kom och fixade det direkt när jag hörde av mig och sa att jag tyckte det började bli lite väl kallt.
    Om du inte litar på termometern - köp en ny, det kostar inte många kronor.

    www.hyresgastforeningen.se/Fraga_Oss/Sidor/Hur-kallt-och-varmt-far-det-vara-i-lagenheten.aspx


    Intressant. Vi har närmare 40 grader i sovrummet på sommaren. 

    TS vart sitter termometern? Skaffa en såndär ute/inne termometer som visa max och min temp och flytta runt den i bostaden så ser du hur varmt det är på olika ställen. 

    Sen är det ju så att nu är det så rått ute att bostäder som är varma känns mer kalla. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • nernu

    Jag hade samma problem i en lägenhet jag bodde i. Termometern visade normal temperatur men det var så kallt. Till slut märkte jag att det drog vid fönsterna. Jättemycket! Det var därför det var så kallt. När reparatören kom sa han att det var några polska dåliga fönster som alltid krånglar.

  • Anonym (typ)

    Men skärpning! Det första du gör är väl inte att kontakta hyresgästföreningen människa??!?

    1) Skaffa en egen inomhustemperaturmätare till att börja med så att DU med säkerhet VET hur kallt det är innan du går vidare.

    2) Prata med din hyresvärd först innan du gör något annat. Du måste ju lita på din hyresvärd och tro det bästa om hyresvärden tills denne bevisat motsatsen (oavsett vad du hört och läst). Kan ju mycket väl vara så att hyresvärden inte ens känner till att det är kallt hemma hos dig och kommer och fixar felet så fort de får reda på det.

  • Anonym (Fryser)

    Oj, vilken stad bor du i? Sådär är det i min studentlägenhet också, och var så i en annan jag bodde i med. Det är knappt 18 grader inne (i den andra lägenheten var det FEMTON GRADER i sovrummet på vintern) och det duger väl, men det BLÅSER från fönstren då gummilisterna som ska täta skiten har ramlat bort, och ventilationslådan ovanför elementet inte går att stänga. Har fått flytta sängen till ett ställe där den inte ens får plats för att det blåste in iskall luft på oss när vi låg och sov.

    Hyresvärden säger att det är slitage och de kommer inte åtgärda det förrän det blir farligt typ, värmen är på enligt dem och det kan inte bli varmare.

  • Anonym (hyresgäst)
    Anonym (Fryser) skrev 2014-09-21 17:11:09 följande:

    Oj, vilken stad bor du i? Sådär är det i min studentlägenhet också, och var så i en annan jag bodde i med. Det är knappt 18 grader inne (i den andra lägenheten var det FEMTON GRADER i sovrummet på vintern) och det duger väl, men det BLÅSER från fönstren då gummilisterna som ska täta skiten har ramlat bort, och ventilationslådan ovanför elementet inte går att stänga. Har fått flytta sängen till ett ställe där den inte ens får plats för att det blåste in iskall luft på oss när vi låg och sov.

    Hyresvärden säger att det är slitage och de kommer inte åtgärda det förrän det blir farligt typ, värmen är på enligt dem och det kan inte bli varmare.


    Dalarna. Var bor du? Helt sjukt att det ska få lov att gå till sådär.
Svar på tråden Hoppas innerligt att någon vänlig människa kan hjälpa mig med detta. Vad har jag för rättigheter?