• Anonym (Kaffedraken)

    Hur svårt vinna som pappa?

    Ligger i sängen natten till lördag och kan inte sova. Min sambos barn far i våra ögon illa hos sin mor och har gjort i många år, men ingen av sambons anmälningar har lett någonstans. Istället har han blivit av med både vårdnad och umgänge (barnen som valt att inte träffa pappa för pappa är dum...). Barnen är i nedre tonåren och det ena barnet är placerat pga eget beteende och det andra håller på att falla dit också. Mamman är mycket manipulativ och trots pappans anmälningar och önskningar om att få barnen placerade hos sig så agerar inte soc förrän det gått så långt att det är försent.

    Iaf, soc bad för ett år sedan om att sambon skulle söka boende och vårdnad om barnen via tingsrätten, men han vågar inte. Dels för att mamman manipulerat soc förr, dels för att hon veeeerkligen kan tala för sig i rätten och dels för att han är rädd att det än en gång ska skada barnen. Han bad istället soc att göra en utredning på det andra barnet, det som är på väg åt samma håll som barn ett, eftersom soc inte hade någon koll på att detta barn också mådde dåligt. Tyvärr verkar inget hänt, allt har bara blivit ännu värre.

    Vi vet inte varför det är såhär, vad mamman gör fel, vi har bara märkt i alla år att det är några som inte stämmer. Ni tror nu att pappan är en idiot som låter sina barn bo där, men det är inte så lätt. Det är barn vi pratar om, barn som mår dåligt och som kommer må ännu sämre av ännu en omgång i rätten, en omgång som kanske inte den heller leder någonstans. Dessutom vill barnen bo hos sin mamma, vilket vi inte anklagar de för. De älskar sin mamma och vet inte bättre. Vi är de dåliga enligt dem.
    Vi har inget perfekt hem vi heller, alla har vi våra lik i garderoben, men vi har framför allt tid, rutiner och massor av äkta kärlek, något som verkar saknas i mammans hem (pointera att jag eg inte vet, jag tror). Mamman överöser barnen med pengar och resor, något vi inte kan ge dem, men pengar är väl inte allt egentligen?

    Jag förstår att ni inte vet, att texten är luddig och svårförståelig och utan alla detaljer, men behöver råd. Vad hade ni gjort (på riktigt, inte bara i tanken) och är det värt att göra något med risken att förstöra ännu mer för barnen? Mamman kommer bli vansinnig om pappan söker boendet. Vi har sett reaktioner förr...

    Hjälp mig tänka! Snälla!!

  • Svar på tråden Hur svårt vinna som pappa?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Inser nu att rubriken inte riktigt hänger ihop med texten... Tror ni pappan har någon chans om han går upp i rätten? Är det någon mening att försöka, eller är det dödfött som vanligt? Som det är idag kan vi bara sitta och titta på och böna och be soc om hjälp, men det händer inte så mycket från den sidan.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej oj vilken jobbig situation du och din sambo är i. Men jag förstår jag har själv kämpat i många år mot mitt ex. Tillslut insåg soc att dessa anmälningar mot mig var falska o anmälde mitt ex.. Men det har tatt tid ork svett tårar. Men nu kan både jag o barnen andas ut. Har ensam vårdnad o om dem. Säger bara lycka till o fortsätt kämpa ge inte upp. Allt kommer bli bra till slut.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Skaffa den bästa advokaten och stäm henne på vårdnaden.

    Ni måste, ni skall kunna känna att ni försökt allt och barnen måste känna att ni kämpar för dom. Hur utgången blir är omöjligt att säga men pappan har alltid en chans.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Självklart ska ni försöka få barnen!
    Har en bror som var i en liknande situation och till sist fick han boende+vårdnad, (mamman hade ensam vårdnad innan)

Svar på tråden Hur svårt vinna som pappa?