• Anonym (Cysta­n)
    Äldre 20 Sep 11:37
    764 visningar
    2 svar
    2
    764

    Hur ser ni ut efter bortopererad bartolinitcysta?

    Hej! Under min graviditet 2013 upptäckte jag en cysta på vänster sida i underlivet. Den blev som störst ungefär lika stor som en vindruva. Var rädd att den skull spricka eller något under förlossningen men inget hände. Efter förlossningen fick jag cystan undersökt på kvinnokliniken där jag blev avrådd att operera pga att det lämnade ett håll som inte blev så fint, att jag bara skulle vänta och se om den försvann av sig själv. Jag ammade i 6 månader och under den tiden krympte den till storleken av en ärta ungefär och det kändes jättebra!
    Sedan skaffade jag en hormonspiral nu i februari 2014, blödde de första 4-5 månaderna vilket inte var så kul, plus att cysta blev växte och nu är lika stor som en vindruva igen ???? känner mig helt missbildad och ofräsch, vill verkligen ta bort den så undrar; blir det verkligen så fult efteråt?

  • Svar på tråden Hur ser ni ut efter bortopererad bartolinitcysta?
  • Anonym (Nej)
    Äldre 20 Sep 11:55
    #1

    Jag hade en betydligt större knöl, typ som en halv golfboll. Det syns knappt någonting eftersom de gick i väldigt nära slidmynningen. De "kryssade" cystan, dvs de fläkte upp den för att vara säkra på att den aldrig kommer tillbaka, vilket den kan göra annars. Se till att de inte bara tömmer den. När jag hade knölen hade jag jättesvårt att bli våt, men efter operationen var det absolut inga problem. Ganska vanligt när man har svullen körtel.

  • Anonym (Cysta­n) Trådstartaren
    Äldre 29 Sep 23:55
    #2
    Anonym (Nej) skrev 2014-09-20 11:55:29 följande:

    Jag hade en betydligt större knöl, typ som en halv golfboll. Det syns knappt någonting eftersom de gick i väldigt nära slidmynningen. De "kryssade" cystan, dvs de fläkte upp den för att vara säkra på att den aldrig kommer tillbaka, vilket den kan göra annars. Se till att de inte bara tömmer den. När jag hade knölen hade jag jättesvårt att bli våt, men efter operationen var det absolut inga problem. Ganska vanligt när man har svullen körtel.


    Tack för svar! Jag har bokat tid nu där de ska se om de ska börja med att försöka med en antibiotikakur, är skeptisk men vi får se! ??
Svar på tråden Hur ser ni ut efter bortopererad bartolinitcysta?