• anyXX

    Overall eller jacka/byxor i förskoleklass?

    Ja vad tycker ni är mest praktiskt? Tänker köpa en uppsättning didriksons men vet inte om man ska satsa på jacka och byxor eller overall. Har frågat dottern men hon vet inte vad hon fördrar. Om jag köper jacka och byxor köper jag nog en begagnad overall att ha som extra. Vi brukar ha snö + att vi åker till norra Dalarna en vecka i januari så vi är beredda på en kall vinter :)


    flicka 2008 & pojke 2010
  • Svar på tråden Overall eller jacka/byxor i förskoleklass?
  • LillaNovaK

    Min dotter hade overall fram tills hon började förskoleklassen. Då bytte vi till 2-delat. Det var en lagom ålder att byta.

    Jag har aldrig köpt eller behövt 2 uppsättningar av ytterplagg. Köper hellre 1 lite bättre som håller i ur

  • fluu

    Till ett lite äldre barn tycker jag att det är mest praktiskt med tvådelat. Så att bara byxorna eller jackan kan användas om det inte är så kallt, de kan ta bara ena på sig på morgonen till skolan osv.
    På mindre barn är overall mest praktiskt enligt mig.
    Jag ser alltid till att ha två uppsättningar vinterkläder, men så är mitt barn litet fortfarande. Leker din dotter mycket i snön så skulle jag haft två uppsättningar. Jag brukar köpa en ny overall per säsong och sedan använda en av förra årets overaller som extra.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Alexi

    Vi har köpt overall till dottern i år också. Mycket lättare för dem att bara hoppa i en overall framför byxor och jacka. Tror inte dottern kommer bry sig om vad de andra har ännu. Sen har vi en enkel vinterjacka för när man åker bil och korta utflykter bara.

  • Flickan och kråkan

    Min äldsta hade overall förra året i förskoleklass. Ganska stor skillnad ansvarsmässigt vad gäller klädsel när de kommer till skolan i jämförelse med förskolan. Många barn är inte jätteintresserade av att klä på sig ordentligt. Här hos oss fanns ett tydligt mönster. De som hade overall tog på sig dem. De med tvådelat tog enbart på sig jackorna och var kalla och blöta mer än ofta. Nu har han börjat ettan och har tvådelat.....både till honom och 5-åringen.....men enbart för att vi hittade väldigt bra kvalitetskläder till mycket fint pris. För 5-åringen är det inget större problem för där ser ju personalen till att han tar på sig. Med äldsta får jag hoppas att förnuftet vinner . Och så är han rätt frusen av sig så....

  • Duckan

    Vi började med tvådelat när hon var 4 år. Har inte haft en tanke på overall sen dess.

  • Jill 79

    Började med tvådelat vid 4 år. Så skönt att bara kunna använda jackan separat när man åker till dagis eller affären. Visst kan man ju köpa dubbelt, men tycker det är rätt onödigt.

  • Vinterankan

    Jag funderar på samma sak och tänker att det nu till f-klassen är dags för 2-delat. Men funkar det bra när man åker slalom också? Ibland så blir det ju riktigt ordentliga vurpor där hon snurrar och glider runt, vill ju inte att de ska komma in snö på mage och rygg då.

    Eller finns det byxor som är lite högre i midjan? Nu när jag kollar på de vanliga affärerna på nätet så finns det bara sådana som slutar direkt vid midjan.

  • Flickan och kråkan
    Vinterankan skrev 2014-09-21 06:41:26 följande:

    Jag funderar på samma sak och tänker att det nu till f-klassen är dags för 2-delat. Men funkar det bra när man åker slalom också? Ibland så blir det ju riktigt ordentliga vurpor där hon snurrar och glider runt, vill ju inte att de ska komma in snö på mage och rygg då.

    Eller finns det byxor som är lite högre i midjan? Nu när jag kollar på de vanliga affärerna på nätet så finns det bara sådana som slutar direkt vid midjan.


    Finns ju många som är högre. Vi har helly Hansen i år och de går rejält högt upp på bröstet.
  • gbgumman

    Min dotter hade overall i fsk. Liksom flera andra. I år ska liksom förra året även få en jacka att ha fram och tillbaka. Overallen passar än så blir det behov av den kan hon ha den. Byxor får vi se. Tror vi har något som brorsan haft.

  • gbgumman
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-20 20:54:36 följande:

    Min äldsta hade overall förra året i förskoleklass. Ganska stor skillnad ansvarsmässigt vad gäller klädsel när de kommer till skolan i jämförelse med förskolan. Många barn är inte jätteintresserade av att klä på sig ordentligt. Här hos oss fanns ett tydligt mönster. De som hade overall tog på sig dem. De med tvådelat tog enbart på sig jackorna och var kalla och blöta mer än ofta. Nu har han börjat ettan och har tvådelat.....både till honom och 5-åringen.....men enbart för att vi hittade väldigt bra kvalitetskläder till mycket fint pris. För 5-åringen är det inget större problem för där ser ju personalen till att han tar på sig. Med äldsta får jag hoppas att förnuftet vinner smile1.gif . Och så är han rätt frusen av sig så....


    Det där känner jag igen. Sedan är det lättare att hålla reda på ett plagg. Sonen hade overall både f-3 och dottern i f-klassen. I skolan är jag inte ensam men flera på fl verkar nästan tycka att det är lätt misshandel. Konstigt.
  • Liten till

    Jag funderar på tvådelat till sonen i F- klassen, endast för att när de går till matsalen så är det mer praktiskt tt ha täckbyxor på och ta av en jacka, än de 6åringar som ska ha en knuten overall runt midjan som alltid går upp precis när de ska bära tallrik glas och bestick samtidigt.

    Här går vi alltså till en fristående matsal och har skor på där inne.

    Annars hade jag bara haft overall.

  • Alexi
    Liten till skrev 2014-09-21 07:42:24 följande:

    Jag funderar på tvådelat till sonen i F- klassen, endast för att när de går till matsalen så är det mer praktiskt tt ha täckbyxor på och ta av en jacka, än de 6åringar som ska ha en knuten overall runt midjan som alltid går upp precis när de ska bära tallrik glas och bestick samtidigt.

    Här går vi alltså till en fristående matsal och har skor på där inne.

    Annars hade jag bara haft overall.


    Hos oss är det samma sak vilket gör att jag funderat på samma men sen går de ut och har rast utomhus direkt efter lunchen så de behöver ha rätt kläder direkt. Lite svårt.
  • Flickan och kråkan
    Liten till skrev 2014-09-21 07:42:24 följande:

    Jag funderar på tvådelat till sonen i F- klassen, endast för att när de går till matsalen så är det mer praktiskt tt ha täckbyxor på och ta av en jacka, än de 6åringar som ska ha en knuten overall runt midjan som alltid går upp precis när de ska bära tallrik glas och bestick samtidigt.

    Här går vi alltså till en fristående matsal och har skor på där inne.

    Annars hade jag bara haft overall.


    Så är det på våra barns skola också. Overallbarnen tar inte på sig hela overallen när de bara ska springa till matsal eller idrottshall utan de trär i armarna i ärmarna och så har de benen på overallen fladdrandes efter . Barnen med tvådelat tar inte på sig byxorna eller ens med dem dit. De tar på jacka till matsalen och sedan enbart jacka på rasten efter.
  • Flickan och kråkan
    Liten till skrev 2014-09-21 07:42:24 följande:

    Jag funderar på tvådelat till sonen i F- klassen, endast för att när de går till matsalen så är det mer praktiskt tt ha täckbyxor på och ta av en jacka, än de 6åringar som ska ha en knuten overall runt midjan som alltid går upp precis när de ska bära tallrik glas och bestick samtidigt.

    Här går vi alltså till en fristående matsal och har skor på där inne.

    Annars hade jag bara haft overall.


    Märkligt att de får ha ytterkläder på i matsalen?
  • anyXX

    Många olika tankar. Tack! Kan inte säga att jag blir så värst klokare :) här går de också en bit till matsalen och då är det ju smidigt med jacka, men sen är det rast direkt efter och då vill man ju att hon har ordentligt på sig..... Hon har en ullkappa som hon haft när vi är till affärer el liknande, hoppas den passar i år också. Och vi går oftast till skolan. Men ja, ni har rätt att det känns onödigt att köpa dubbelt, förra året hade de varsin didriksons overall och det räckte. Blir det slaskigt har vi fodrade galonställ. Får fundera lite till, men kanske det är smidigare med overall en vinter till.


    flicka 2008 & pojke 2010
  • anyXX
    Liten till skrev 2014-09-21 07:42:24 följande:

    Jag funderar på tvådelat till sonen i F- klassen, endast för att när de går till matsalen så är det mer praktiskt tt ha täckbyxor på och ta av en jacka, än de 6åringar som ska ha en knuten overall runt midjan som alltid går upp precis när de ska bära tallrik glas och bestick samtidigt.

    Här går vi alltså till en fristående matsal och har skor på där inne.

    Annars hade jag bara haft overall.


    Sant det verkar retligt :/
    flicka 2008 & pojke 2010
  • anyXX

    Efter lite funderade beställde jag didriksons jacka och byxor. Tror det blir bra :) tack för alla tips!


    flicka 2008 & pojke 2010
Svar på tråden Overall eller jacka/byxor i förskoleklass?