• Rubjan

    Sova i natt- eller dag-kläderna?

    Jag är van att man byter till natten och säger till att barnen ska göra samma, men mamma gör det inte själv sedan flera år och låter barnen göra som dom vill, så de kan sova med samma kläder som i skolan, dvs smutsiga. Byter varje dag svarar frun, men jag har för mig att man inte ska göra så. Lär bli smutsigt i sängen om inte annat för en lortig kille. 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Sova i natt- eller dag-kläderna?
  • Mascaraklumpar

    Sängkläder byter man ju i alla fall rätt ofta, jag tycker inte det är något problem jämfört med exempelvis soffor som folk ofta har i 10-15 år utan att tvätta. Här byter vi kläder när vi varit ute och lekt, för att hålla sofforna samt mattorna fräscha, sen får sonen sova i vad han vill.

  • nozpa
    Mascaraklumpar skrev 2014-09-20 13:23:52 följande:

    Sängkläder byter man ju i alla fall rätt ofta, jag tycker inte det är något problem jämfört med exempelvis soffor som folk ofta har i 10-15 år utan att tvätta. Här byter vi kläder när vi varit ute och lekt, för att hålla sofforna samt mattorna fräscha, sen får sonen sova i vad han vill.


    Avskyr folks äckliga soffor. Och bilsäten.. Urk.
  • vampyria2

    Nej mina barn skulle inte få sova i de kläder de har haft på sig under dagen, här sover i och för sig de flesta av oss i bara underkläder så det är ingen diskussion som har kommit upp men som sagt de skulle inte få sova i sina vanliga kläder.

    Hm man borstar väl tänderna och tvättar av sig innan man går och lägger sig? Gör man det på klädd då eller drar man på sig kläderna igen efter det?

  • Majsan70
    vampyria2 skrev 2014-09-20 13:45:37 följande:

    Nej mina barn skulle inte få sova i de kläder de har haft på sig under dagen, här sover i och för sig de flesta av oss i bara underkläder så det är ingen diskussion som har kommit upp men som sagt de skulle inte få sova i sina vanliga kläder.

    Hm man borstar väl tänderna och tvättar av sig innan man går och lägger sig? Gör man det på klädd då eller drar man på sig kläderna igen efter det?


    Jag kan inte säga att jag behöver ta av mig alla kläder för att borsta tänderna och vaska av mig i ansikte o händer.
    Dottern sover gärna i den t-shirt hon haft under dagen o tar av resten av kläderna. 
    Spelar det verkligen roll?!
  • Majsan70
    nozpa skrev 2014-09-20 13:36:56 följande:
    Avskyr folks äckliga soffor. Och bilsäten.. Urk.
    Bilsäten? Jeez du hade aldrig kunnat åka i vår skitiga bil.
    Vår soffa däremot gör vi rent regelbundet. 
  • Natulcien

    I vår familj byter alla om till sovkläder på natten. Jag tycker att det känns fräschast, men det är väl egentligen mer en känsla än ett faktum... Glad

    Men sonen är snart 4 år och har ofta både intorkad leklera, matrester och kanske lite målarfärg på tröjan när han kommer från förskolan. Inte så fräscht att krypa ner mellan lakanen med det på...

    Det har aldrig varit något problem att få sonen att sätta på sig pyjamas. Men hade det varit en konflikt kring det, så hade jag nog "taggat ner" lite och låtit honom sova i dagkläder nån period. Så livsviktigt är det ju inte...

  • IsDimma

    Jag byter själv mina kläder som jag haft på jobbet när jag kommer hem. Jag jobbar på förskola och efter en dag på jobbet är kläderna rätt äckliga. Skulle aldrig få för mig att sova i dom. Därmed skulle inte barn få sova i sina kläder heller hemma hos mig. Sängen blir ju riktigt skitig. För att inte tala om alla virus och bakterier som man får på kläderna efter en dag på en förskola (jag antar att barnen i fråga går på en).

    Vi rekommenderar våra föräldrar att byta kläder på barnen varje dag för att förhindra smittspridning. Det talar våran hyfssköterska om (hyfs står för hygien i förskolan). Så att sova med kläder man haft på sig en hel dag? Aldrig!

  • Mellanmjölkens land

    Oftast sätter vi på morgondagens t-shirt och kombinerar med pyjamasbyxor eftersom det har en tendens att bli bråk om hon behöver byta t-shirt på morgonen. Hon är 3.

  • chrissepisse

    Mina stora söner, sju och tretton år gamla, sover ofta i den t-shirt och de kalsonger de har haft på sig under dagen. Varje morgon tar de sedan nya underkläder och en ny tröja att ha närmast kroppen. Minstingen, som är 1 1/2, är i regel så pass smutsig att jag tar av honom alla kläder direkt när vi kommer hem på eftermiddagen. Han sover alltid i särskilda nattkläder.

    Om kläderna är grusiga eller fulla med matrester är det inte så mysigt att ha dem på hemma och att sova med dem, men annars tycker jag att det är helt ok.

    Jag byter sängkläder till barnen en gång i veckan.

  • mammalovis

    Nu såg jag efteråt att jag har barn i fel ålder, men svarade dag är ok.

    Dock är målsättningen att alltid byta till pyjamas/nattlinne, men de gånger barnen somnar i vagnen eller bilen när vi har varit iväg och behöver sova färdigt har jag bara tagit av kläder och skor och lagt dem i sängen. Många byter ju till pyjamas innan de åker hem, men det glömmer vi som regel att få med.

    För egen del tar jag alltid av leggings och strumpor om jag lägger mig i sängen och tar en tupplur, om jag inte är sjuk, då är man ju ändå ofräsch hur man än gör (svettas av feber).

    Däremot har jag haft några barn i förskolan som kommer med pyjamasen under dagkläderna oavsett årstid.  Det kan jag tycka är väldigt konstigt då de är för varmt klädda inomhus och skillnaden blir liten när de går ut. Dessutom känns det för mig personligen ofräscht att behålla nattkläderna på åtminstone efter att barnen kommer upp i den åldern då de börjar svettas. Även för små barn signalerar bytet en del av nattningsrutinen.

    Efter frukost åker yngstas kläder i tvätten då hon klabbar medan den stora oftast kan ha samma nattlinne även kommande natt. Det känns trevligast att de är hela och rena när både de och jag kommer till förskolan respektive skolan.

Svar på tråden Sova i natt- eller dag-kläderna?