• DajanaT

    4,5 månaders matvägrar

    Min son på 4,5 månader har börjat sen några dar vrida vända huvet när han får flaskan det är liksom en kamp varje gång, så man får ju slänga en del ....Han får ersättning då det inte funkade med amningen, i allafal innan dess drack han 150 ml varje 2-3 timma nu om jag har tur får han i sig 150 var 4-6 timma ... Man hör ju hans mage är tom när han väl dricker. På natten o morgonen dricker han jätte bra annars men det är just på dan han börjar bete sig på det sättet, annars är han en glad bebis verkar inte ha ont eller så :) vill ju inte att han ska gå ner i vikt. Han får också gröt o banan varje dag och det verkar han tycka om än så länge. Någon mer som har samma problem ? Skulle uppskatta alla tips !!

  • Svar på tråden 4,5 månaders matvägrar
  • nozpa

    Han är förmodligen inte hungrig. Försök inte trycka i honom en massa mat om han inte vill ha. Gröt, banan och 150/ml ersättning var 2-3:e timma? Låter galet mycket.

  • Emmis

    Det är ju vanligt att deras aptit varierar över tiden. Låter ju som att han trots allt äter alltså tror jag att du kan lita på att han gör det när han känner att han behöver det.

  • Camillapunktslut

    Han "säger" väl till när han är hungrig? Om han äter gröt och banan på dagarna så matvägrar han ju inte

  • DajanaT

    Han äter gröt kl 21 o banan 18 så inte så att han äter det hela dagarna, ibland vill han inte ha banan då blire bara gröt 21

  • DajanaT

    Bvc har ju sagt att det är viktigt att han får i sig ersättning eftersom det innehåller det han behöver just nu så klart att jag prioriterar detta då , från att dricka o vara hungrig var 2-3 timma o en dag bara vända helt e det som gör mig orolig . O nej jag trycker inte i han massa mat jag vet nog bäst o känner honom så pass väl så jag vet hur mycket han behöver.

  • Natulcien

    De flesta bebisar krånglar med maten i perioder. Det är ju så mycket annat som är intressant. De har "inte tid" att äta.
    Vår son var likadan runt 4-5 månaders ålder. Han ammades, men skrek, vred bort huvudet och ville inte. Ibland räckte det med att byta rum eller byta ställning (ex. ligga istället för att sitta), så fungerade det. Ibland fick jag vänta en halvtimme och försöka igen, etc.
    Så länge barnet går upp i vikt så får hen ju i sig mat.
    Men försök ta bort allt som kan distrahera när du ger mat, kanske rent av sitta i ett mörkt rum..? Du får prova dig fram. Det går säkert över snart.

  • DajanaT

    Hur länge pågick det ungefär ? Jag förstog nästan att det var nåt sånt :)

    Försökte byta rum o ställning gick lite bättre :)


    Natulcien skrev 2014-09-20 14:57:53 följande:

    De flesta bebisar krånglar med maten i perioder. Det är ju så mycket annat som är intressant. De har "inte tid" att äta.

    Vår son var likadan runt 4-5 månaders ålder. Han ammades, men skrek, vred bort huvudet och ville inte. Ibland räckte det med att byta rum eller byta ställning (ex. ligga istället för att sitta), så fungerade det. Ibland fick jag vänta en halvtimme och försöka igen, etc.

    Så länge barnet går upp i vikt så får hen ju i sig mat.

    Men försök ta bort allt som kan distrahera när du ger mat, kanske rent av sitta i ett mörkt rum..? Du får prova dig fram. Det går säkert över snart.


Svar på tråden 4,5 månaders matvägrar