• Mlady

    Hur fungerar det med överbryggslån?

    Igår skrev jag och min sambo på ett köpekontrakt på en lägenhet och inom
    En vecka ska vi ha pengarna klara. Vi fick ett lånelöfte från banken via telefonen.
    Nu till problemet! Vi har inte kontantinsatsen förens vi har sålt sambons lägenhet.
    Jag har jätte ont i magen över detta och är rädd att vi inte får något överbryggslån.
    Lägenheten är värderad så vi får ut nästan den summan som kontantinsatensen.
    Bör jag vara orolig?
    Sambons mamma är beredd att belåna sin lägenhet den summan till oss i annat fall, kan man göra så? Eller stå med på köpekontrakten och gå in med en del av kontantinsatsen så att det blir mindre för oss.
    I värsta fall får vi ju ta ett privatlån och det känns inte bra.
    Är det någon som är bra på detta och kan komma med lugnande ord eller
    Är vi helt körda nu?

  • Svar på tråden Hur fungerar det med överbryggslån?
  • riboflavin
    Mlady skrev 2014-09-20 13:38:41 följande:

    Igår skrev jag och min sambo på ett köpekontrakt på en lägenhet och inom
    En vecka ska vi ha pengarna klara. Vi fick ett lånelöfte från banken via telefonen.
    Nu till problemet! Vi har inte kontantinsatsen förens vi har sålt sambons lägenhet.
    Jag har jätte ont i magen över detta och är rädd att vi inte får något överbryggslån.
    Lägenheten är värderad så vi får ut nästan den summan som kontantinsatensen.
    Bör jag vara orolig?
    Sambons mamma är beredd att belåna sin lägenhet den summan till oss i annat fall, kan man göra så? Eller stå med på köpekontrakten och gå in med en del av kontantinsatsen så att det blir mindre för oss.
    I värsta fall får vi ju ta ett privatlån och det känns inte bra.
    Är det någon som är bra på detta och kan komma med lugnande ord eller
    Är vi helt körda nu?


    Pratade ni inte men banken om just det när ni diskuterade lånelöfte? Har din sambo lån på lägenheten idag? Samma bank?

    Lite beroende på vilka marginaler ni har och hur attraktiv sambons lägenhet är så kan det gå bra eller dåligt.


    Vi fick överbryggningslån utan bekymmer tack vare att vi enligt banken beräkningar hade ett överskott som översteg dubbla boendekostnader och hade lånelöfte på mer än det sammanlagda värdet på bägge bostäderna, vi hade alltså i teorin kunnat behålla både huset och lägenheten. Men då hade vi frågat banken om ett överbryggningslån redan innan vi skrev kontrakt, att lösa det på mindre än en vecka är inte en lockande utmaning.

    Vilka summor/kostnander är det frågan om? Och hur ser er ekonomi ut, klarar ni bubbla boendekostnader en period?


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Mlady

    När min sambo pratade med banken på telefonen så sa han att vi inte har kontantinsatsen

    Utan att den finns i lägenhetens värde då vi vet att han kommer gå plus. Banken sa att vi fick ett lånelöfte på 3,2 miljoner och det var vad lägenheten gick för.

    Sambon har ca 980 000 kr kvar på lånet och han köpte den för 1 miljon.

    Han kan få mellan 1,6 till 1,8. Om man skall gå på vad våra grundlöner ger oss varje månad så är det 47 000 innan skatt men han får bra bonusar och jag jobbat mycket extra samt får ut bra OB så runt 40-45 000 i månaden är inte ovanligt efter skatt.

    Jag tror jag formulerade mig lite tokigt. Handpenningen skall vara inne om en vecka vilket är 320000. Resten betalar man såklart på inflyttningen.

    Så ett överbryggslån på säg en månad bör vi väll få beviljat?

  • ahlane

    Ett brygglån brukar inte vara något problem. Normalt vill banken ha ett säljkontrakt på den lägenhet ni ska sälja så de vet att pengarna kommer att komma. Har ni ingen köpare än så kan också banken i vissa fall ge brygglån om lägenheten ligger i ett attraktivt läge och är lättsåld. Men kontakta banken så snart som möjligt så slipper du oroa dig :)

Svar på tråden Hur fungerar det med överbryggslån?