• Anonym (ung, snart gammal­)
    Äldre 20 Sep 15:50
    8397 visningar
    9 svar
    9
    8397

    När ska man börja pensionsspara?

    Jag är 26 år och har precis fått mitt första heltidsjobb. Ingångslönen var på 30 000 kr/mån och mitt yrke har en relativt bra löneutveckling.

    Som en början har jag gått med i fack och A-kassa, men jag är osäker på om man ska börja pensionsspara och isåfall vilka former som är bäst? Jag har läst att det är dumt att börja när man är för ung och att det är dumt att börja så länge man tjänar under brytgränsen för statlig inkomstskatt, eftersom pensionen beskattas utan jobbskatteavdrag. Å andra sidan har jag också hört att det är bra att börja när man är ung pga. ränta på ränta-principen.

    Jag vet varken ut eller in och undrar om ni på FL har några råd?

  • Svar på tråden När ska man börja pensionsspara?
  • Äldre 20 Sep 18:00
    #1

    Min bank sa att man bör börja pensionsspara vid ca 35 års åldern. Vi började då.

  • Anonym (Kalle­)
    Äldre 20 Sep 18:06
    #2

    Ju tidigare, desto bättre. Då behöver man inte spara jättemycket.

    Tänk på att du behöver inte spara allt i en traditionell pensionsförsäkring, du kan spara i vanliga fonder också. Då är inte alla pengar låsta, om något skulle hända.

  • Anonym (ung, snart gammal­) Trådstartaren
    Äldre 20 Sep 18:06
    #3
    Tines skrev 2014-09-20 18:00:44 följande:

    Min bank sa att man bör börja pensionsspara vid ca 35 års åldern. Vi började då.


    Ok, då har jag ju en bit kvar :) Sa de varför det var en lagom ålder att börja?
  • Äldre 20 Sep 20:22
    #4

    Det hänger inte bara ihop med ålder utan också i vilken fas av livet du är. Ska du t ex köpa bostad är det många som först sparar ihop till kontantinsatsen, få ner topplån etc. Sparandet behövs helt enkelt bättre till annat än pensionssparande.

    Å andra sidan, att lägga in några hundra varje månad på ett fondsparande med ytterst låga avgifter hos t ex Avanza kommer inte märkas speciellt mycket på din nettolön och då är du igång med pensionssparandet. Startat en god vana :).

    Det du däremot absolut ska göra är att se över hur du placeras din premiepension samt den tjänstepension arbetsgivaren betalar in för dig. Väljer du fonder, se till att välja fonder med låga avgifter och sprid gärna riskerna över flera marknader och fondtyper. En fond med höga avgifter och taskig avkastning kostar dig mer i längden en några hundralappar på ett privat sparande.

  • Anonym (ung, snart gammal­) Trådstartaren
    Äldre 21 Sep 21:45
    #5
    Räven64 skrev 2014-09-20 20:22:07 följande:

    Det hänger inte bara ihop med ålder utan också i vilken fas av livet du är. Ska du t ex köpa bostad är det många som först sparar ihop till kontantinsatsen, få ner topplån etc. Sparandet behövs helt enkelt bättre till annat än pensionssparande.

    Å andra sidan, att lägga in några hundra varje månad på ett fondsparande med ytterst låga avgifter hos t ex Avanza kommer inte märkas speciellt mycket på din nettolön och då är du igång med pensionssparandet. Startat en god vana :).

    Det du däremot absolut ska göra är att se över hur du placeras din premiepension samt den tjänstepension arbetsgivaren betalar in för dig. Väljer du fonder, se till att välja fonder med låga avgifter och sprid gärna riskerna över flera marknader och fondtyper. En fond med höga avgifter och taskig avkastning kostar dig mer i längden en några hundralappar på ett privat sparande.


    Smart tips det där med att placera premiepensionen!

    Jag vill gärna köpa hus på sikt, men tänkte att det är bra att jobba i 12 månader så att man kvalificerar sig till A-kassan först. Har 400 000 kr sparat i ett arv efter pappa så kontantinsats borde fixa sig och man sparar lite under tiden också.
  • Äldre 21 Sep 23:33
    #6

    Jag har pensionssparat sen jag var 21. Fyllde nyss 44. En liten summa tills barnen flyttat hemifrån o sen tänkte jag investera en större summa i nåt annat käckt sparande efter det. Alltså ett lite mer kortsiktigt sparande. 

  • Anonym (Inga gratis­fonder­)
    Äldre 22 Sep 19:13
    #7
    Räven64 skrev 2014-09-20 20:22:07 följande:

    Väljer du fonder, se till att välja fonder med låga avgifter och sprid gärna riskerna över flera marknader och fondtyper.


    Bättre än att leta låga avgifter är att leta god avkastning. Högavkastande fonder är sällan billigast men helt outstandig när det gäller performance.
  • Äldre 22 Sep 20:59
    #8

    Så resonerar en som lever på förvaltning. Förklara istället varför fondavgifter tas i procent. Säg 2% avgift. 50.000 i kapital. Avgift 1000 kr. 1.000.000 i kapital. Samma fond. 20.000 kr i avgift. Varje gång jag frågat en förvaltare varför det är så duckar dom och svamlar om avkastning. Det är inte frågan. Varför kostar det 19.000 kr mer?

  • Anonym (Inga gratis­fonder­)
    Äldre 22 Sep 21:50
    #9

    Jag bryr mig inte vad det kostar sålänge jag får valuta för pengarna. Stör Du dig på avgifterna får du väl starta en egen fond.

Svar på tråden När ska man börja pensionsspara?