• Anonym (112)
    Äldre 20 Sep 15:51
    1613 visningar
    14 svar
    14
    1613

    Hur ska jag hålla sambo drogfri ?

    Hej! Jag har nu i över ett år levt tillsammans med min sambo som till och från missbrukat THC i olika mängder. När jag träffade honom var han drogfri men under den tre månaders period som jag åkte till Lissabon vet jag att han träffade vänner i hans jobb som missbrukade och självklart dras lika barn till varandra. Sedan jag kom tillbaka till Sverige kom vi överens om att han får röka en gång i veckan för nedtrappning tills dess att vi flyttar till min hemstad då jag inte accepterar det längre därefter. Men jag gav ej gett honom något ultimatum utan jag sa bara att konsekvenserna blir att jag blir mindre attraherad av dig och jag kan inte styra över mina känslor när han röker Trots detta rökte han i början av flytten och jag gick i och med detta ner i vikt då jag mår psykiskt dåligt av detta och har en anorexia i botten som gärna vill hantera detta åt mig. Tillslut insåg jag vart jag var påväg och ställde då ett ultimatum om att jag lämnar  om han fortsätter. 


    Min sambo är nu på behandling då han för fem år sedan dömdes och avtjänar ett 30 dagars fängelsestraff där de även hjälper honom med sitt missbruk. Han har ett oerhört tungt förflutet och jag är medveten om konsekvenserna som kan uppstå i framtiden. Därför vill jag veta hur jag ska underlätta för honom när han kommer ut för att få honom drogfri? Jag vet att det inte hjälper vad jag säger om droger etc men självklart är mitt ultimatum ett fakta. Men jag vill hjälpa honom så att han känner sig trygg. Ska jag och han gå på AA-möten ihop? Ska jag gå själv etc? Ska han få lämna pissprov? Vi är ändå i en relation och jag vill inte va en jävla övervakare men jag vill att han ska välja rätt väg. Jag vet att  missbruk i hans fall är begrundat till hans barndom. 


     


    // En tjej som vill sin sambos bästa. 

  • Svar på tråden Hur ska jag hålla sambo drogfri ?
  • Anonym (.)
    Äldre 20 Sep 16:02
    #1

    Det du ska göra, både för honom och för dig själv, är att ha fortsatt nolltolerans

    du kanske inte kan rädda honom men du kan rädda dig själv, det finns många sätt att fastna i drogmissbruk, ett är att vara närstående är ett

    så, älska din kille, stödj honom men gör klart för vad som gäller och lämna om det går åt skogen, ibland kan det få människor att vakna upp, men ibland går det inte och då måste man till slut ta det hårda valet at tlämna för attinte själv bli ett offer för missbruk och dras med i den världen

    kärlek är allt som betyder något men för en människa fast i drogmissbruk är ibland kärleken till drogerna större, han måste börja älska sig själv först, sen dig, han måste helt enkelt göra slut med drogerna

    i slutänden är det missbrukaren som måste bestämma sig

  • Anonym (Ex missbr­ukare)
    Äldre 20 Sep 16:06
    #2

    Din sambo bör gå på AA och NA möten ensam. Du som anhörig och medberoende bör gå på såna möten, som är till för just anhöriga och medberoende.

    Det är toppen att du finns vid hans sida! Men Du kan tyvärr aldrig få honom att inte börja missbruka igen, det är hans ansvar. Men vi missbrukare är duktiga på att manipulera mm. 

  • ica
    Äldre 20 Sep 16:22
    #4

    Kan man hålla nån annan drogfri?
    Tror inte det.

  • Äldre 20 Sep 16:26
    #5

    Du kan inte hålla honom drogfri. Det är bara upp till honom själv..hade jag varit i dina kläder hade jag gjort slut.

  • Äldre 20 Sep 21:56
    #5

    Först och främst måste du se till att du kan hålla din sjukdom i schack. För den är farlig. (har haft den på nära håll) Så var försiktig om dig själv! 

    Utan att känna vare sig dig eller pojkvännen, så är jag böjd att hålla med det som så klokt sagts ovan om nolltolerans - eftersom det är så erkänt svårt att "knarka lagom". 

    Du säger själv så insiktsfullt att vad du säger om droger inte väger så tungt, och jag tror som du att det som gör skillnad är det du gör, tex att ha en tydlig linje i vad du accepterar. Kanske göra plats i vardagen för att gå på AA-möten genom att inte boka annat för er båda de dagarna i veckan så att han missar möten utan att det blir en fast rutin, kanske göra det lite mysigt hemma när han kommer hem från mötet, eller på något annat sätt göra att det känns som en helt ok del av vardagen. 

  • Anonym (noll koll??­)
    Äldre 20 Sep 22:23
    #6

    Grundläget är att du tar hand om dig själv och din man tar hand om sig själv. Om ni sedan har viljan och förmågan kan ni glädja och stötta varandra.

    Så sluta fokusera på honom och börja istället fokusera på dig själv. Vad får dig att vara lycklig (i längden!)? Hur ska du hålla dig frisk? Vilken sorts människor vill du omge dig med?

    Och sluta tänka så egoistiskt. Du kan inte och bör inte försöka göra om din man för att passa dig och dina behov. Låt honom vara sig själv. Han förtjänar det.

  • Äldre 21 Sep 10:23
    #7
    Anonym (noll koll??) skrev 2014-09-20 22:23:45 följande:

    Grundläget är att du tar hand om dig själv och din man tar hand om sig själv. Om ni sedan har viljan och förmågan kan ni glädja och stötta varandra.

    Så sluta fokusera på honom och börja istället fokusera på dig själv. Vad får dig att vara lycklig (i längden!)? Hur ska du hålla dig frisk? Vilken sorts människor vill du omge dig med?

    Och sluta tänka så egoistiskt. Du kan inte och bör inte försöka göra om din man för att passa dig och dina behov. Låt honom vara sig själv. Han förtjänar det.


    Så fint skrivet!
  • Äldre 21 Sep 15:31
    #8

    TS är väl inte egoistisk, och hennes sambo är väl värt ett bättre liv? Men kan också tycka att TS först och främst borde ta hand om sig själv och se till att hennes liv blir så som hon föreställer sig det. Kanske flytta isär? Har hon sen kapaciteten att hjälpa, och förutsatt att sambon vill få hjälp, kan hon erbjuda sitt stöd. Visar han ingen förändringsvilja, skulle jag avsluta förhållandet/avbryta kontakten helt och hållet. Det är ingen idé att hänge sig illusioner, det är bara destruktivt. Och det kan bli ett uppvaknande för honom sen, som någon annan skrev innan.

  • Anonym (.)
    Äldre 21 Sep 16:23
    #9
    Överväldigad skrev 2014-09-21 15:31:51 följande:

    TS är väl inte egoistisk, och hennes sambo är väl värt ett bättre liv? Men kan också tycka att TS först och främst borde ta hand om sig själv och se till att hennes liv blir så som hon föreställer sig det. Kanske flytta isär? Har hon sen kapaciteten att hjälpa, och förutsatt att sambon vill få hjälp, kan hon erbjuda sitt stöd. Visar han ingen förändringsvilja, skulle jag avsluta förhållandet/avbryta kontakten helt och hållet. Det är ingen idé att hänge sig illusioner, det är bara destruktivt. Och det kan bli ett uppvaknande för honom sen, som någon annan skrev innan.


  • Anonym (noll koll??­)
    Äldre 21 Sep 21:42
    #10
    Överväldigad skrev 2014-09-21 15:31:51 följande:

    TS är väl inte egoistisk, och hennes sambo är väl värt ett bättre liv? Men kan också tycka att TS först och främst borde ta hand om sig själv och se till att hennes liv blir så som hon föreställer sig det. Kanske flytta isär? Har hon sen kapaciteten att hjälpa, och förutsatt att sambon vill få hjälp, kan hon erbjuda sitt stöd. Visar han ingen förändringsvilja, skulle jag avsluta förhållandet/avbryta kontakten helt och hållet. Det är ingen idé att hänge sig illusioner, det är bara destruktivt. Och det kan bli ett uppvaknande för honom sen, som någon annan skrev innan.


    Egoistisk eller inte? Vi vet ju inte ens om pojkvännen vill förändras och ha hjälp. Och att försöka förändra och hjälpa någon mot deras vilja för att det ska passa ens egna syften är nog rätt egoistiskt.
  • Äldre 21 Sep 22:02
    #11

    Hm... Har du läst mitt inlägg...? "Förutsatt att han vill ha hjälp"? ...

  • Anonym (norma­l)
    Äldre 22 Sep 15:22
    #12
    Anonym (112) skrev 2014-09-20 15:51:41 följande:

    Hej! Jag har nu i över ett år levt tillsammans med min sambo som till och från missbrukat THC i olika mängder. När jag träffade honom var han drogfri men under den tre månaders period som jag åkte till Lissabon vet jag att han träffade vänner i hans jobb som missbrukade och självklart dras lika barn till varandra. Sedan jag kom tillbaka till Sverige kom vi överens om att han får röka en gång i veckan för nedtrappning tills dess att vi flyttar till min hemstad då jag inte accepterar det längre därefter. Men jag gav ej gett honom något ultimatum utan jag sa bara att konsekvenserna blir att jag blir mindre attraherad av dig och jag kan inte styra över mina känslor när han röker Trots detta rökte han i början av flytten och jag gick i och med detta ner i vikt då jag mår psykiskt dåligt av detta och har en anorexia i botten som gärna vill hantera detta åt mig. Tillslut insåg jag vart jag var påväg och ställde då ett ultimatum om att jag lämnar  om han fortsätter. 


    Min sambo är nu på behandling då han för fem år sedan dömdes och avtjänar ett 30 dagars fängelsestraff där de även hjälper honom med sitt missbruk. Han har ett oerhört tungt förflutet och jag är medveten om konsekvenserna som kan uppstå i framtiden. Därför vill jag veta hur jag ska underlätta för honom när han kommer ut för att få honom drogfri? Jag vet att det inte hjälper vad jag säger om droger etc men självklart är mitt ultimatum ett fakta. Men jag vill hjälpa honom så att han känner sig trygg. Ska jag och han gå på AA-möten ihop? Ska jag gå själv etc? Ska han få lämna pissprov? Vi är ändå i en relation och jag vill inte va en jävla övervakare men jag vill att han ska välja rätt väg. Jag vet att  missbruk i hans fall är begrundat till hans barndom. 


     


    // En tjej som vill sin sambos bästa. 


    Det är absolut inga problem med din sambo...Problemet ligger uppenbarligen hos dig....
  • Anonym (112) Trådstartaren
    Äldre 22 Sep 21:22
    #13
    Anonym (.) skrev 2014-09-20 16:02:13 följande:

    Det du ska göra, både för honom och för dig själv, är att ha fortsatt nolltolerans

    du kanske inte kan rädda honom men du kan rädda dig själv, det finns många sätt att fastna i drogmissbruk, ett är att vara närstående är ett

    så, älska din kille, stödj honom men gör klart för vad som gäller och lämna om det går åt skogen, ibland kan det få människor att vakna upp, men ibland går det inte och då måste man till slut ta det hårda valet at tlämna för attinte själv bli ett offer för missbruk och dras med i den världen

    kärlek är allt som betyder något men för en människa fast i drogmissbruk är ibland kärleken till drogerna större, han måste börja älska sig själv först, sen dig, han måste helt enkelt göra slut med drogerna

    i slutänden är det missbrukaren som måste bestämma sig


    Tack för svar. Jag förstår hur du menar då jag tänker likadant Men tanke och handling är svårt när man är fast i det så då är det skönt att veta att någon annan kan bekräfta att det man tänker är det rätta. Så tack
  • Carnit­as
    Äldre 23 Sep 13:20
    #14
    Anonym (.) skrev 2014-09-20 16:02:13 följande:
    Det du ska göra, både för honom och för dig själv, är att ha fortsatt nolltolerans

    du kanske inte kan rädda honom men du kan rädda dig själv, det finns många sätt att fastna i drogmissbruk, ett är att vara närstående är ett

    så, älska din kille, stödj honom men gör klart för vad som gäller och lämna om det går åt skogen, ibland kan det få människor att vakna upp, men ibland går det inte och då måste man till slut ta det hårda valet at tlämna för attinte själv bli ett offer för missbruk och dras med i den världen

    kärlek är allt som betyder något men för en människa fast i drogmissbruk är ibland kärleken till drogerna större, han måste börja älska sig själv först, sen dig, han måste helt enkelt göra slut med drogerna

    i slutänden är det missbrukaren som måste bestämma sig

    Har man nolltolerans, så kan man lika gärna ge upp ens förhållande.
    Då det är inte värt att lägga tid på förhållandet.
    Så råder TS sambo att avsluta förhållandet.

    Finner det samtidigt skrämmande att vi 2014 anser sig ha rätten att äga en annan människas kropp.
    Men om denna människa handlingar, är att ge sig på sin sambo.
    Så kommer det i en helt annan dager, men inte mycket med det som tråden ska handla om.

    Folk verkar ha en extrem fantasi i detta område, finns bara ett ord och det är beklagligt.


    Gudasänd är djävulen, i förklädnad av vara en troende, som påstår han sprider guds budskap.(!!! OBS akta er OBS !!!)
Svar på tråden Hur ska jag hålla sambo drogfri ?