• CaCa

    BB - Hur länge?

    Ni med flera barn...
    Hur länge stannade ni på BB med första barnet? Och hur länge med andra?
    Och är era beslut om hemfärd något ni ångrat i efterhand? Typ känt att "Jag skulle nog stannat ett tag till..." Eller nåt.

    Jag minns hur jag vantrivdes på BB med min dotter.
    Har lite smått panik nu när det sakta men säkert närmar sig förlossning nr 2. Dels på grund av känslan från när min lilla föddes, men också så gråter mamma-hjärtat över att inte få vara med min lilla prinsessa...

  • Svar på tråden BB - Hur länge?
  • Maroschka

    Med första barnet låg vi nog en vecka pga lite tidigt född och gulsot.

    Andra barnet åkte jag hem på andra dagen pga våra bästa vänners bröllop men hade nog stannat iallafall en dag till annars då jag istället trivs rätt bra på BB ??

    Tredje barnet så blev det en vecka igen pga lika tidigt född som första barnet och påföljande gulsot. En vecka är väldigt drygt att stanna.

    Nu när vi fick fjärde barnet så stannade jag i två dagar. Det kändes alldeles lagom denna gång

  • CaCa
    Maroschka skrev 2014-09-20 19:35:29 följande:

    Med första barnet låg vi nog en vecka pga lite tidigt född och gulsot.

    Andra barnet åkte jag hem på andra dagen pga våra bästa vänners bröllop men hade nog stannat iallafall en dag till annars då jag istället trivs rätt bra på BB ??

    Tredje barnet så blev det en vecka igen pga lika tidigt född som första barnet och påföljande gulsot. En vecka är väldigt drygt att stanna.

    Nu när vi fick fjärde barnet så stannade jag i två dagar. Det kändes alldeles lagom denna gång smile1.gif


    Tack för att du delar med dig.

    Alltid kul att höra hur folk gjorde och resonerade!
  • kiriaki

    Jag fodde iofs i USA dar man far privat rum (jattefina, som hotellrum) men vi stannade totalt 26 timmar efter sonen foddes.. Ville hem. Jag trivs bast hemma.. Men jag tror 2 dagar hade varit battre, det var himla nervost att aka hem med forsta alltsa, och ont gjorde det att aka bil haha, vi har guppig grusvag sista biten till huset. Blir nog ungefar samma nu med andra barnet, har aldrig varit ifran forsta sonen en hel natt sa kommer nog att vilja vara ifran han sa lite som mojligt :)

  • CaCa
    kiriaki skrev 2014-09-20 19:52:07 följande:

    Jag fodde iofs i USA dar man far privat rum (jattefina, som hotellrum) men vi stannade totalt 26 timmar efter sonen foddes.. Ville hem. Jag trivs bast hemma.. Men jag tror 2 dagar hade varit battre, det var himla nervost att aka hem med forsta alltsa, och ont gjorde det att aka bil haha, vi har guppig grusvag sista biten till huset. Blir nog ungefar samma nu med andra barnet, har aldrig varit ifran forsta sonen en hel natt sa kommer nog att vilja vara ifran han sa lite som mojligt :)


    Ah, det var tufft gjort av dig måste jag säga. Wow!

    Förstår att du känner att du vill hem ungefär lila snabbt speciellt nu när du kommer ha en annan hemma. :)
  • Ellie

    Vi stannade 3 nätter med första barnet. Jag hade förlorat en del blod och fick transfusion under ett par dagar. Sedan var det inte så bråttom att komma hem för min del, eftersom vi var mitt uppe i en flytt. Att vara på BB kändes som semester från flyttkartonger, skräp och städning.
    Nästa gång tänker jag mig någon enstaka natt, då jag vill hem till man och barn, men det beror ju på hur förlossningen går och hur vi mår.

  • CaCa
    Ellie skrev 2014-09-20 20:07:59 följande:

    Vi stannade 3 nätter med första barnet. Jag hade förlorat en del blod och fick transfusion under ett par dagar. Sedan var det inte så bråttom att komma hem för min del, eftersom vi var mitt uppe i en flytt. Att vara på BB kändes som semester från flyttkartonger, skräp och städning.
    Nästa gång tänker jag mig någon enstaka natt, då jag vill hem till man och barn, men det beror ju på hur förlossningen går och hur vi mår.


    Som jag resonerar då...vill hem snarast efter andra, för att vara hela familjen samlad.
  • Lena

    Drygt två dygn med barn ett. Halva tiden hade räckt. Med barn två åkte vi hem direkt från förlossningen 8h efter födseln.

  • Venna

    Jag stannade i 2 dagar med första och vantrivdes varenda minut. Nu i efterhand fattar jag inte varför jag inte åkte hem, för det var en helt komplikationsfri förlossning och både jag och bebisen mådde jättebra och amningen hade börjat att komma igång lite. Jag tror dessutom att det hade funkat ännu bättre med amningen om jag fått komma in i det i lugn och ro hemma.

    Andra barnet var jag aldrig på BB med. Hade en snabb och smidig förlossning på natten. På morgonen när läkaren hade gått rond så åkte vi hem. Jag sa redan när vi kom till förlossningen att jag skulle åka hem direkt, så vi fick ha rummet kvar där tills läkaren kommit.

    Ångrar inte en sekund att jag åkte hem. Allt fungerade jättebra när vi kom hem sen och det var mysigt att få vara med vår dotter också. Fast hon var 4 år då och brydde sig inte så mycket alls.

  • CaCa
    Venna skrev 2014-09-20 20:24:22 följande:

    Jag stannade i 2 dagar med första och vantrivdes varenda minut. Nu i efterhand fattar jag inte varför jag inte åkte hem, för det var en helt komplikationsfri förlossning och både jag och bebisen mådde jättebra och amningen hade börjat att komma igång lite. Jag tror dessutom att det hade funkat ännu bättre med amningen om jag fått komma in i det i lugn och ro hemma.

    Andra barnet var jag aldrig på BB med. Hade en snabb och smidig förlossning på natten. På morgonen när läkaren hade gått rond så åkte vi hem. Jag sa redan när vi kom till förlossningen att jag skulle åka hem direkt, så vi fick ha rummet kvar där tills läkaren kommit.

    Ångrar inte en sekund att jag åkte hem. Allt fungerade jättebra när vi kom hem sen och det var mysigt att få vara med vår dotter också. Fast hon var 4 år då och brydde sig inte så mycket alls. smile5.gif


    Oj, se där ja.

    Min dotter kommer (om killen i magen stannar tiden ut) precis ha fyllt 4 på BF.

    Många säger till mig att jag bör stanna på BB så länge som möjligt nu med 2:a barnet, just för att verkligen vila upp mig...för när man väl kommit hem är det full rulle.

    Men samtidigt känner jag, redan nu, att det kommer bli så tufft att vara ifrån min lilla tjej.
  • CaCa
    Lena skrev 2014-09-20 20:22:32 följande:

    Drygt två dygn med barn ett. Halva tiden hade räckt. Med barn två åkte vi hem direkt från förlossningen 8h efter födseln.


    Åh, härligt med en såpass smidig och snabb förlossning så man kan komma hem så tidigt.
Svar på tråden BB - Hur länge?