• knodd

    Amningsnapp

    Jag behöver hjälp. 
    Hur ska jag få min son att ta mitt bröst utan amningsnapp. 
    Ställning, grepp, ideer...
    Vad har ni för erfarenheter av nappen, hur länge hade ni amningsnapp? Hur fick ni han att ta bröstet istället och sluta med nappen ? 

    Mjölk har jag gott om, gapet det har han.. men även fast han inte längre är "panikhungrig" så blir han det så fort han inte får tag på tutten (provat att ta av nappen mitt i amningen) han börjar hacka på en gång med sitt stora gap.

  • Svar på tråden Amningsnapp
  • Anonym (Fred)

    Tycker du inte att det fungerar med amningsnappen eller varför vill du sluta med den?

    Ammande båda mina barn med amningsnapp hela amningsperioden, dvs ca 9 månader och tyckte att det funkade fint.

    Så jag har tyvärr inga tips eller råd om hur du ska träna bort nappen men du ska veta att vi är många som använder det.

  • knodd
    Anonym (Fred) skrev 2014-09-21 12:33:48 följande:

    Tycker du inte att det fungerar med amningsnappen eller varför vill du sluta med den?

    Ammande båda mina barn med amningsnapp hela amningsperioden, dvs ca 9 månader och tyckte att det funkade fint.

    Så jag har tyvärr inga tips eller råd om hur du ska träna bort nappen men du ska veta att vi är många som använder det.


    Jag tycker det är besvärligt att använda dom, koka dom om vart annat och det känns så osmidigt. Och påtvingat.
  • knodd
    Leola skrev 2014-09-21 12:39:48 följande:

    Hur gammal är ditt barn, ts?


    Än är han bara 17 dagar, men ju förr desto bättre. 
  • Leola
    knodd skrev 2014-09-21 13:09:46 följande:

    Än är han bara 17 dagar, men ju förr desto bättre. 


    Ge honom tid att lära sig! Han är inte ens en månad. Gör så att du ammar en stund med napp och sen när han gör ett litet avbrott (om han inte somnar dvs som så små bebisar ofta gör) så provar du att ge honom bröstet utan nappen, går det inte så fortsätt med nappen men prova nån/några ggr per dag.

    Jag fick använda amningsnapp första 2 månaderna (ungefär) och prövade utan ibland men min tös gapade lite för litet o fick inte tag, men efter ett tag så började hon kunna få tag nån gång ibland utan nappen och sen kunde jag fasa ut det till att bara använda nappen på nätterna (vi samsover o liggammar och det var svårare för henne då att hitta tag i mörkret), men efter ca 3 månader fungerade det utan napp på natten också.

    Så mitt tips är att inte ge upp o fortsätta pröva! Han är så liten än, det viktigaste är ju att han får igång mjölkproduktionen ordentligt och blir mätt, sen får det vara lite jobbigt för mamma ett tag för det blir bättre jag kokade inte napparna efter varje användning utan tvättade av dem med diskmedel.
  • Pejsen

    Vi körde också med amningsnappen hela tiden min son amande. Dock tog mjölken slut efter knappt 4 månader.

    Jag försökte gång på gång utan nappen men det funkade aldrig. Tror sonen vande sej vid den och inte förstod vad han skulle leta efter sen, eller vad man ska säga.

    Men jag förstår dej, tyckte också det var krångligt med dom där napparna hela tiden. Speciellt när man var ute bland folk. Fick aldrig in någon bra teknik så fick visa tutten helt och hållet varje gång, vilket jag egentligen inte kände mej helt bekväm med.

    Men jag skaffade mej flera stycken så man inte behövde tvätta dom hela tiden. Och kokade inte heller varje gång, funkar lika bra med lite diskmedel! :)

Svar på tråden Amningsnapp