• Anonym (Marie)

    Hur länge höll ni eran bebis från affärer och sånt?

    Hej! Jag valde att va anonym nu då hon jag tänker skriva om brukar hänga här så jag vill inte att hon ska känna igen mig.


    Jag har en kompis som fick sin första bebis för lite mer än två månader sedan. Sedan bebisen föddes har hon varit väldigt rädd för att ta ut henne där det kan finnas mycket folk. Typ inte mer än 10 pers. Hon är alltså rädd för att bebisen ska få RS viruset. Jag har respekterat hennes val. Nu är bebisen alltså lite mer än 2 månader gammal och hon är fortfarande väldigt rädd att ta ut bebisen.


    Jag tänker lite på bebisens immunförsvar, om det kan byggas upp som det ska om man inte utsätter den för vanlig luft liksom? Jag får för mig att det finns större risk att bebisen blir sjuk oftare sedan när den väl blir utsatt för bakterier och så.


    Vet att pappan till barnet tycker att detta är väldigt jobbigt då det begränsar dom.


    Så hur vanligt är det att ha bebisen hemma så länge och är det inte bättre för bebisens immunförsvar att utsättas lite?


     

  • Svar på tråden Hur länge höll ni eran bebis från affärer och sånt?
  • Anonym (olika)

    Tja, den skall ju utsättas för samma mängd virus som vi andra, och antingen tar man det när den är några månader (äldre syskon som smittas osv) eller när den är några år (börjar sent på förskolan och har inte träffat många barn innan). Det är ju värre för de riktigt små barnen att bli sjuka, men det får ju inte begränsa livet. Det är inte heller riktigt RS-säsong just nu.

    Vi hade med barnet till IKEA när det var 1 vecka gammalt. Innan dess till lokala mataffären och liknande.

    Det jag funderar över är hur detta begränsar pappan. Menar du att pappan inte är "tillåten" att ta med sitt eget barn ut på en promenad om han vill? Varför finner han sig i detta?

  • Juronjaure

    Oj, vi tog vår lille till affären när hon var en vecka tror jag. Ingen fara alls. Nu är hon 3 mån och vi går på öppna förskolan, butiker och caféer i stort sett varje dag, och hon har inte blivit sjuk alls hittills (förutom liiite snorig och hostig).

    Jag tror som du att bebisarna måste få chans att bygga upp sitt immunförsvar. Kanske kompisen borde prata lite med bvc om sin noja...

  • Nyfiken gul

    jag tycker pappan i detta fall ska följa med till BVC och själv få höra vad dom säger om att inte ta ut bebisen så ofta. Om detta är något han reagerar på så är det ju bra att han direkt vänder sig till den som verkligen vet.  
    Kan vara bra för mamman att få ventilera detta också. 

    Hur tror hon att alla ensamstående mammor gör tex? eller där pappan är borta långa dagar så handla o göra ärenden ligger på mamman helt å hållet.  

    Jag var ensam med mitt barn som dessutom var prematur-född och jag var ute redan första veckan vi kom hem, jag måste ju till BVC och gå och handla o sånt. 

    Vill man inte träffa folk så fine, men att gå ut på promenad i frisk luft är inget smittotillfälle för något. 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Marie)

    Anonym (olika) skrev 2014-09-20 21:17:32 följande:

    Tja, den skall ju utsättas för samma mängd virus som vi andra, och antingen tar man det när den är några månader (äldre syskon som smittas osv) eller när den är några år (börjar sent på förskolan och har inte träffat många barn innan). Det är ju värre för de riktigt små barnen att bli sjuka, men det får ju inte begränsa livet. Det är inte heller riktigt RS-säsong just nu.

    Vi hade med barnet till IKEA när det var 1 vecka gammalt. Innan dess till lokala mataffären och liknande.

    Det jag funderar över är hur detta begränsar pappan. Menar du att pappan inte är "tillåten" att ta med sitt eget barn ut på en promenad om han vill? Varför finner han sig i detta?


    Alltså han menar på att de som familj inte kan åka iväg och göra saker tillsammans.

  • Anonym (Marie)
    Juronjaure skrev 2014-09-20 21:19:01 följande:

    Oj, vi tog vår lille till affären när hon var en vecka tror jag. Ingen fara alls. Nu är hon 3 mån och vi går på öppna förskolan, butiker och caféer i stort sett varje dag, och hon har inte blivit sjuk alls hittills (förutom liiite snorig och hostig).

    Jag tror som du att bebisarna måste få chans att bygga upp sitt immunförsvar. Kanske kompisen borde prata lite med bvc om sin noja...


    Jo det är dock från BVC hon fått sin rädsla om det. BVC sköterskan där verkar förstora upp allt.
  • Anonym (olika)
    Anonym (Marie) skrev 2014-09-20 21:24:03 följande:
    Jo det är dock från BVC hon fått sin rädsla om det. BVC sköterskan där verkar förstora upp allt.
    Vad tänker hon kring alla de som har äldre syskon? Skall de vara isolerade från varandra? Där är ju största smittkällan.
    Man kan ju inte låta bli att leva. Oavsett hur noga de är kan de ändå råka ut för kräksjukan i februari, eller RS-virus i april... njut av bebisen på ett normalt vis istället!
  • Anonym (000)

    Man skall inte gå när de e som mest med folk i affärer. Sen så skall barnet va skyddat å inte helt öppet för dem e känsliga. Men man skall absolut inte isolera sig för de är inte heller bra.

  • Anonym (prem)

    Vårt första barn som var prematur (v27) höll vi ifrån folksamlingar helt första året. Vi var även försitiga med bekanta som ville hälsa på. Om jag förstår det rätt så utvecklas immunförsvaret ändå inte under den första tiden utan man får sina antikroppar ifrån mamman när man ammar.

    De senare barnen har följt med överallt ifrån början.

    Finns det någon speciellt anledning till att mamman är försiktig eller är det bara allmän oro?

  • Anonym (Marie)
    Nyfiken gul skrev 2014-09-20 21:21:43 följande:

    jag tycker pappan i detta fall ska följa med till BVC och själv få höra vad dom säger om att inte ta ut bebisen så ofta. Om detta är något han reagerar på så är det ju bra att han direkt vänder sig till den som verkligen vet.  
    Kan vara bra för mamman att få ventilera detta också. 

    Hur tror hon att alla ensamstående mammor gör tex? eller där pappan är borta långa dagar så handla o göra ärenden ligger på mamman helt å hållet.  

    Jag var ensam med mitt barn som dessutom var prematur-född och jag var ute redan första veckan vi kom hem, jag måste ju till BVC och gå och handla o sånt. 

    Vill man inte träffa folk så fine, men att gå ut på promenad i frisk luft är inget smittotillfälle för något. 


    Han brukar följa med dit men hans tjej är väldigt envis och gör mer som hon själv känner och tycker. Så han känner att han inte har så mycket att säga om det.


    Ut och går gör dom. De har även varit hos oss och hälsat på och vi har två barn varav ett går på dagis.


    Hon har en kompis vars bebis blev smittat av RS viruset och fick ligga på sjukhus. Hon har sagt att skulle hennes bebis få det pga att de varit i någon affär skulle hon aldrig förlåta sig själv.

  • Anonym (Wildrat)

    Vi åkte och handlade på väg hem från BB. Bebis kom lite tidigare än planerat så vi behövde det, det fattades saker bl.a. till bebis.

    Men jag har aldrig varit så rädd för baciller.

Svar på tråden Hur länge höll ni eran bebis från affärer och sånt?