• Mellanmjölkens land

    Är kläderna på killavdelningen tråkiga och utan färg?

    Pratade med en mamma som klagade på att det är så svårt att hitta pojkkläder med lite färg (sonen hade 86 så vi pratar småbarnsstorlekar). Jag stod där som ett fån och undrade vad hon pratade om. Visserligen har vi två tjejer men handlar majoriteten av deras kläder på killavdelningen.

    Vi har röda, gröna och blåa tröjor i glada nyanser, fleece i klargrönt (förra årets iofs, har inte jagat i år än) och t-shirtar i gult, lila (med "killig" text på) osv. Samma med ytterkläderna. Förra årets skaljacka var klarblå medan byxorna var vinröda. Köpt på de vanliga kedjorna och Ica Maxi så inget svindyrt (om man räknar bort skalkläderna från PoP). 

  • Svar på tråden Är kläderna på killavdelningen tråkiga och utan färg?
  • fluu

    Beror ju på var man letar och vad man menar med färgglatt. "Flickkläder" är ju ofta ljusare så de kanske upplevs gladare.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • JustOneQuestion
    Mellanmjölkens land skrev 2014-09-20 21:53:05 följande:

    Pratade med en mamma som klagade på att det är så svårt att hitta pojkkläder med lite färg (sonen hade 86 så vi pratar småbarnsstorlekar). Jag stod där som ett fån och undrade vad hon pratade om. Visserligen har vi två tjejer men handlar majoriteten av deras kläder på killavdelningen.

    Vi har röda, gröna och blåa tröjor i glada nyanser, fleece i klargrönt (förra årets iofs, har inte jagat i år än) och t-shirtar i gult, lila (med "killig" text på) osv. Samma med ytterkläderna. Förra årets skaljacka var klarblå medan byxorna var vinröda. Köpt på de vanliga kedjorna och Ica Maxi så inget svindyrt (om man räknar bort skalkläderna från PoP). 


    Det du nämner är basfärgerna. Pojkkläder är kända för att bara göras i trista basfärger - oftast används bara en färg på samma plagg.
    Dessutom saknas det alltsomoftast detaljer på pojkkläder (flickkläder har ju exempelvis tyll, spets, små kragar, fluff, osv).
  • Hjärtefröjd

    Om man inte väljer färgglada märken (ofta unisex) som PoP, Småfolk och liknande, så ja... kläderna på killavdelningen är ofta grå, blå, mörkgröna, svarta. Och ofta med fula blaffiga tryck. Dötrist!

  • Flickan och kråkan

    Ja urtrista om man inte har bottenlös plånbok. Köper mycket på tradera för att få roligare kläder till tre killar. Men tjejkläderna är inte så mycket bättre. Stereotypa på sitt sätt. Extremt fantasilöst generellt skulle jag säga. Hittade till min lycka en orange tjocktröja.....och så vände jag på den och stort hiskeligt fult tryck. Totalt smaklöst.

  • gbgumman
    Mellanmjölkens land skrev 2014-09-20 21:53:05 följande:

    Pratade med en mamma som klagade på att det är så svårt att hitta pojkkläder med lite färg (sonen hade 86 så vi pratar småbarnsstorlekar). Jag stod där som ett fån och undrade vad hon pratade om. Visserligen har vi två tjejer men handlar majoriteten av deras kläder på killavdelningen.

    Vi har röda, gröna och blåa tröjor i glada nyanser, fleece i klargrönt (förra årets iofs, har inte jagat i år än) och t-shirtar i gult, lila (med "killig" text på) osv. Samma med ytterkläderna. Förra årets skaljacka var klarblå medan byxorna var vinröda. Köpt på de vanliga kedjorna och Ica Maxi så inget svindyrt (om man räknar bort skalkläderna från PoP). 


    Det är en myt. Har båda könen och aldrig haft problem med den saken. Sonen har alltid haft "pojkiga" kläder från pojkavdelningen och han har mycket rött orange grönt och gult. Särskilt senaps gul har han varit snygg i. Själv föredrar han (10år) rött.
  • Alexi

    Jag letar alltid efter färgglada kläder till sonen på 3,5 år men det är svårt. Det kan finnas någon enstaka på HM, Kappahl och Lindex. Men risken är också stor att en fin färgglad färg har en robot eller annat fult tryck på och då köper jag inte den. Så jag kollar gärna på Villervalla och PoP för de kan ha lite bättre kläder ibland.

    Jag vill gärna ha gult, orange, lila och rött till sonen.

  • Naaw

    Ja. På kedjorna är det svårt att hitta pojkkläder i fina ljusa glada färger. Som någon skrev är de som trots allt är färgglada fulla med fula tryck. (Och nej mörkgrönt, vinrött, senapsgult och grått är inga glada färger). Har därför alltid handlat Molo, Mini Rodini, Småfolk, Mini à Ture till mina pojkar. Nu börjar den äldste bli för stor för dessa märken dock och då blir det ännu dyrare (typ Ralph Lauren mfl) om man skall kunna undvika den hemska getto-stilen.

  • Mellanmjölkens land

    Vilken "getto-stil" är det ni pratar om? 

    Vissa plagg är lite mörkare i nyansen men förra vintern hade vi t ex en gulgrön hoodie och årets blålila hoodie hade jag köpt på stubinen om den funnits i min storlek...

  • Flickan och kråkan
    Mellanmjölkens land skrev 2014-09-21 10:07:19 följande:

    Vilken "getto-stil" är det ni pratar om? 

    Vissa plagg är lite mörkare i nyansen men förra vintern hade vi t ex en gulgrön hoodie och årets blålila hoodie hade jag köpt på stubinen om den funnits i min storlek...


    Här har du t.ex kappahls kollektion och man blir ju rätt deprimerad. De randiga tröjorna på slutet är helt ok, men annars är det rätt sorgligt.

    www.lindex.com/se/barn/pojk-92-122-cl/troejor-skjortor/

    Man blir dock inte så mycket gladare av tjejkläderna....om det är någon tröst .
  • Natulcien

    Ja, går man på H&M, Lindex och Kappahl så är det ju fortfarande väldigt stereotypt både på pojk- och flickavdelningen. Ofta mycket blått, grått, svart och grönt med stora fula tryck på pojkavdelningen.

    Men vår son ärver mycket roliga kläder från sina kusiner (en pojke och en flicka) och dessutom handlar jag mycket på Second hand och Tradera, just för att hitta lite roligare kläder. Köper jag nytt så blir det nästan alltid P.oP eftersom de har väldigt mycket färg och inte lika stereotypa kläder så andra butiker.

  • nozpa

    Har precis börjat kolla pojkkläder. Och visst, bebiskläderna är väl lika underhållande som för tjejer. Fast ett mycket tightare utbud såklart.. Men kollar man kläder i stl 92 och uppåt så är det ganska tråkigt utbud till killar. Baskläder eller Spindelmannen typ. Ja lite tröjor med siffror också. Syftar på de större kedjorna nu.

  • Alexi

    Jag blev så glad när jag hittade en enfärgad rosa skjorta på kappahls pojkavdelning i vintras, köpte den direkt och sonen har varit superfin i den! Hade jag hittat såna kläder var och varannan vecka hade ju antagligen inte den här ståt ut så men det gjorde den.

  • Alexi
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-21 10:15:12 följande:
    Här har du t.ex kappahls kollektion och man blir ju rätt deprimerad. De randiga tröjorna på slutet är helt ok, men annars är det rätt sorgligt.

    www.lindex.com/se/barn/pojk-92-122-cl/troejor-skjortor/

    Man blir dock inte så mycket gladare av tjejkläderna....om det är någon tröst .
    Jag håller med. Baskollektionerna är ju mer färger men grymt tråkiga i modellerna i övrigt så därför köper jag sällan så många av dem ändå.
  • Hoppfull84

    håller med om att det ofta i butikerna ex lindex, kappahl, hm etc finns tråkigt urval för pojkarna.

    men kollar man på nätet finns massor av färgglatt!

    se till exempel maxomorra, småfolk, molo osv  så visst finns det massa fint färgglatt mönstrat även för pojkar!

    har nyss köpt hem första omgången 50/56 till kommande lillebror och det är färgsprakade kan jag lova! pleasemum.se har massa färgglada märken till rimliga priser!

  • nozpa
    Hoppfull84 skrev 2014-09-21 13:03:31 följande:

    håller med om att det ofta i butikerna ex lindex, kappahl, hm etc finns tråkigt urval för pojkarna.

    men kollar man på nätet finns massor av färgglatt!

    se till exempel maxomorra, småfolk, molo osv  så visst finns det massa fint färgglatt mönstrat även för pojkar!

    har nyss köpt hem första omgången 50/56 till kommande lillebror och det är färgsprakade kan jag lova! pleasemum.se har massa färgglada märken till rimliga priser!


    Håller med om att nätet är ju en helt annan sak. Speciellt de danska märkena har bra utbud. Villervalla är ju också toppen. De flesta säsonger iaf. Men ibland vill man gå på stan och shoppa kläder, och då är det så enormt tråkigt vad gäller killkläder.
  • Naaw
    nozpa skrev 2014-09-21 16:51:34 följande:
    Håller med om att nätet är ju en helt annan sak. Speciellt de danska märkena har bra utbud. Villervalla är ju också toppen. De flesta säsonger iaf. Men ibland vill man gå på stan och shoppa kläder, och då är det så enormt tråkigt vad gäller killkläder.
    Precis. Och det blir liksom bara värre. Mitt äldsta har numera nått storbarnskollektionen och från 134 och uppåt är ca 90% av allt på Kappahl, Lindex osv svart, grått eller mörkgrönt. Murrigt och eländigt.
  • Vinterankan

    När jag fick mitt första barn (tjej) så upplevde jag inte alls killavdelningen som tråkig fast jag handlade de flesta kläderna där. Jag gick dit och plockade de färgglada kläderna och gjorde samma sak på flickavdelningen det funkade jättebra med att "plocka russinen ur kakan" på båda avdelningarna. Men när jag fick mitt andra barn som var pojke så insåg jag hur sjukt tråkig pojkavdelningen faktiskt är när man är hänvisad till enbart den. De färgglada kläderna är inte tillräckligt många för att få en hel uppsättning kläder som är färgglad. När jag går och ska komplettera på flickavdelningen så är det väldigt lite som passar på pojkar då det ofta är lite puffiga ärmar eller någon text med "girl" eller liknande.

Svar på tråden Är kläderna på killavdelningen tråkiga och utan färg?