• Velouria

    Vill diskutera min lön

    Har fått fast anställning sedan början av sommaren i en branch som jag har över 2 års (men mindre än 3 års) erfarenhet av. Jag har kandidatexamen i ett ämne som är i filosofiska fakulteten och naturligtvis helt relevant för jobbet. Men min ingångslön ligger på strax över 23.000. Från början blev jag glad över lönen, men ser nu att jag ligger på samma nivå som kollegor som har lägre utbildningsnivå än jag. Nu är jag inte lika glad över lönen längre.

    Vad anser ni? Tycker ni att jag är underbetald? Hur ska jag ta upp detta med chefen då jag anser att jag är värd mer än denna lön? Jag har även lite andra kvalifikationer som jag skulle kunna använda mig av på mitt nuvarande jobb, men jag har inte presenterat dem ännu. Tänkte vänta tills jag blir lite mer varm i kläderna. Jag är 30+ också om det nu spelar någon roll.

  • Svar på tråden Vill diskutera min lön
  • Anonym (Vem vet)

    Hur ska vi kunna svara på det?

    Vad vet du om dina kollegors erfarenhet och kvalifikationer?

  • Anonym (Yvl)

    Vad exakt är det för yrke du har? Det är lite svårt att svara på när man inte vet mer än att du har en kandidatexamen.

  • Anonym (Erfarenhet 10+)

    2års erfarenhet låter ju inte mycket, låter som du är ganska färsk inom yrket, men som dom tidigare skriver, vad är det för yrke och vad har då dina kollegor för lön samt hur många år har dom jobbat? Det spelar in....

  • Anonym (Yrkesliv)

    Allt hänger på vilken bransch du befinner dig i och hur många som kan tänka sig ta ditt jobb för samma lön. Dina kvalifikationer verkar inte vara relevanta för det jobb du utför.
    Det du kan göra är att begära löneförhöjning eller se dig om efter ett annat jobb och på så sätt få upp lönen.

  • Harmagedon

    Man ska få lön efter prestation så om du och dina kollegor utför samma arbetsuppgifter och du utför dem bättre så ska du få högre lön. Det kan vara så att dina kvalifikationer gör dig bättre men är inte säkert.

  • Anonym (Lång arbets- och livserfarenhet)

    TS, vad säger att dina kollegor har lägre kunskap än dig i detta arbete bara för att de har en lägre utbildningsnivå? Vad grundar du det uttalandet på? :-O

  • Anonym (Erfarenhet 10+)

    Ska säga att många inom min bransch har inte ens utbildning och gör ett 1000ggr bättre jobb än dom som är högskoleutbildade...

  • Velouria

    Jag är ungdomspedagog (kan inte säga mer utan att avslöja för mycket).

    Mina andra kvalifikationer är högst relevanta för mitt yrke. Att jag inte har presenterat dem ännu är för att företaget inte har utvecklats dit ännu, vilket innebär att jag än så länge inte kan nyttja de andra kvalifikationerna. Dock tänker jag inom snar framtid prata med chefen om detta ifall det i framtiden blir aktuellt med denna kvalifikation. 

    Mina 2 år inom denna branch är mer än vad många av mina kollegor har. Vissa har aldrig någonsin arbetat inom denna branch, utan fått detta jobb pga utbildning och för att ha jobbat med människor i helt andra brancher.

    Jag vet att utbildning inte är lika med att vara bättre än någon annan på yrket (även om det faktiskt är så att utbildning faktiskt kommer till nytta), men nu måste vi gå på konkret fakta. Det som ligger till underlag för lön. Min chef har tidigare visat sig nöjd med mina insatser och hen vänder sig till mig många gånger när hen vill lösa ett problem. Det antyder att hen förlitar sig på mina erfarenheter, vilket är ett bra "betyg". Jag vet om en kollega som har ca. 2000 kronor mer än mig pga att hen är socionom. Hen har arbetat mindre tid i denna branch än mig och är inte skickligare än vad jag är (dock skulle många säga att detta är en subjektiv bedömning).

    Mina frågor i tråden handlar om hur jag skulle kunna ta upp med chefen om vad jag anser om min lön. Ni som har erfarenhet om löneförhandlingar fler gånger om, är det för tidigt att förhandla om min lön med tanke på att jag är nyanställd? Om nej, hur ska jag formulera mig bäst för att få fram min vilja?

    Jag behöver mer råd angående detta. Tack!


    Detta är bara ett rrrrääkneexempel!
  • Harmagedon

    Det är väldigt tidigt att förhandla om lönen efter mindre än ett halvår. Ibland när jag är extremt osäker på en persons kompetens har jag satt en "låg" lön och sagt att den ska omförhandlas vid fast anställning(6 månader).

  • Anonym (Erfarenhet 10+)
    Velouria skrev 2014-09-21 13:27:44 följande:

    Jag är ungdomspedagog (kan inte säga mer utan att avslöja för mycket).

    Mina andra kvalifikationer är högst relevanta för mitt yrke. Att jag inte har presenterat dem ännu är för att företaget inte har utvecklats dit ännu, vilket innebär att jag än så länge inte kan nyttja de andra kvalifikationerna. Dock tänker jag inom snar framtid prata med chefen om detta ifall det i framtiden blir aktuellt med denna kvalifikation. 

    Mina 2 år inom denna branch är mer än vad många av mina kollegor har. Vissa har aldrig någonsin arbetat inom denna branch, utan fått detta jobb pga utbildning och för att ha jobbat med människor i helt andra brancher.

    Jag vet att utbildning inte är lika med att vara bättre än någon annan på yrket (även om det faktiskt är så att utbildning faktiskt kommer till nytta), men nu måste vi gå på konkret fakta. Det som ligger till underlag för lön. Min chef har tidigare visat sig nöjd med mina insatser och hen vänder sig till mig många gånger när hen vill lösa ett problem. Det antyder att hen förlitar sig på mina erfarenheter, vilket är ett bra "betyg". Jag vet om en kollega som har ca. 2000 kronor mer än mig pga att hen är socionom. Hen har arbetat mindre tid i denna branch än mig och är inte skickligare än vad jag är (dock skulle många säga att detta är en subjektiv bedömning).

    Mina frågor i tråden handlar om hur jag skulle kunna ta upp med chefen om vad jag anser om min lön. Ni som har erfarenhet om löneförhandlingar fler gånger om, är det för tidigt att förhandla om min lön med tanke på att jag är nyanställd? Om nej, hur ska jag formulera mig bäst för att få fram min vilja?

    Jag behöver mer råd angående detta. Tack!


    När det är dags för nästa löneförhandling skulle jag säga om det inte är så att du känner att chefen är på för att kunna höja din lön.. Eftersom du precis har fått en anställning där du tyckte din lön var bra innan du fick reda på dina kollegors lön känns det kanske lite fult att gå in och påpeka att du ska ha en högre lön, om ja var du skulle jag satsa hårt på att visa vad du går för för att sen lägga fram det under den fackliga löneförhöjning 2015.
  • Velouria
    Anonym (Erfarenhet 10+) skrev 2014-09-21 15:10:18 följande:
    När det är dags för nästa löneförhandling skulle jag säga om det inte är så att du känner att chefen är på för att kunna höja din lön.. Eftersom du precis har fått en anställning där du tyckte din lön var bra innan du fick reda på dina kollegors lön känns det kanske lite fult att gå in och påpeka att du ska ha en högre lön, om ja var du skulle jag satsa hårt på att visa vad du går för för att sen lägga fram det under den fackliga löneförhöjning 2015.
    Tack för tips. Tar till mig.

    Jag kom precis på en sak till. En av mina kollegor är helt färsk i denna yrkeskategori och avslöjade för ett par veckor sedan att hen ska prata lön. Redan!! Jag har glömt att fråga hen hur hen gör och hur det har gått. 

    Men kanske när det gäller mig så borde jag nog först visa mer av vad jag kan istället för att kasta mig in i någon förhandling nu...
    JImmie Åkesson, du är Sveriges största integrationsproblem
  • Anonym (Erfarenhet 10+)
    Velouria skrev 2014-09-21 15:17:23 följande:

    Tack för tips. Tar till mig.

    Jag kom precis på en sak till. En av mina kollegor är helt färsk i denna yrkeskategori och avslöjade för ett par veckor sedan att hen ska prata lön. Redan!! Jag har glömt att fråga hen hur hen gör och hur det har gått. 

    Men kanske när det gäller mig så borde jag nog först visa mer av vad jag kan istället för att kasta mig in i någon förhandling nu...


    Jag tycker man lätt kan tas som arrogant om man diskuterar ny lön för snabbt "Jag är bättre än alla andra här och förtjänar mer" blir helt fel även om man känner så, så visa vad du går för så efter nått halvår kan man gå in och visa vad man kan vad man tycker man kan förbättra osv och på så sätt visa man är pålitlig, passa sina tider och låt det bli ett nytt år sen är det bara att köra :):)
  • enånittitre

    Har du väl kommit in på ett ställe så har du löneförhöjningar på 300-700 kronor per år att vänta dig så länge du blir kvar på samma tjänst.
    Antingen byter du arbetsgivare (och trissar upp din ingångslön) när du fått lite erfarenhet eller så får du jobbar upp dig inom firman.

  • Velouria
    Anonym (Erfarenhet 10+) skrev 2014-09-21 17:37:40 följande:
    Jag tycker man lätt kan tas som arrogant om man diskuterar ny lön för snabbt "Jag är bättre än alla andra här och förtjänar mer" blir helt fel även om man känner så, så visa vad du går för så efter nått halvår kan man gå in och visa vad man kan vad man tycker man kan förbättra osv och på så sätt visa man är pålitlig, passa sina tider och låt det bli ett nytt år sen är det bara att köra :):)
    Jag förstår.
    enånittitre skrev 2014-09-21 17:51:33 följande:

    Har du väl kommit in på ett ställe så har du löneförhöjningar på 300-700 kronor per år att vänta dig så länge du blir kvar på samma tjänst.
    Antingen byter du arbetsgivare (och trissar upp din ingångslön) när du fått lite erfarenhet eller så får du jobbar upp dig inom firman.


    Det var väldigt lite. Fast det var nog lite mitt eget fel också när de frågade om löneanspråk. Hade jag satt högre gräns så hade jag säkert fått högrer ingångslön också. 
    JImmie Åkesson, du är Sveriges största integrationsproblem
Svar på tråden Vill diskutera min lön