• Jenna RayShawn

    Ni tjejer som röstade SD, varför tror ni så få kvinnor röstar SD?

    Detta är alltså en tråd som inte handlar om att vad ni anti-SD tycker för det vet jag redan.

    Detta är en tråd som är riktad till oss tjejer som röstade SD. Punkt slut och självklart går det bra att vara anonym.

    Nu till saken, varför är det så få tjejer som röstar på SD? Vad anser ni är deras skäl till detta?

    Omvänt är jag självklart nyfiken på varför ni valde att gå mot strömmen och rösta SD.

    Vi var ju en hel del trots allt!


    Glöm inte rösta SD i EU-valet 2013-maj-25
  • Svar på tråden Ni tjejer som röstade SD, varför tror ni så få kvinnor röstar SD?
  • Jenna RayShawn

    Personligen röstade jag SD eftersom att jag vill inte att välfärden skall urholkas totalt genom en ansvarslös invandringspolitik. Visst ska vi hjälpa de som är i nöd, men man måste inse att varje människa vi tar emot sker på bekostnad av något annat. De heter att det tar 7 år innan 50% av alla invandrare får jobb. Men hur många av dem är asylinvandrare?

    Och nu till frågan, varför röstade mycket färre kvinnor än män på SD? Personligen upplever jag att det är mer "tabu" bland tjejer att rösta SD än bland män. Att rösta SD som kvinna innebär också att du riskerar att tappa en del av din sociala krets och bli utfrusen. Det är till och med vad som premieras i media.

    Klimatet för oss tjejer som är öppna med att de röstar SD är mycket hårdare än för de män som röstar SD. Har du röstat SD anser  många att det är deras plikt att frysa ut dig. Allt det fina med dig och er relation skall glömmas bort. Du slutar vara medmänniska, du slutar ha empati, kärlek, vishet osv. Du blir bara reducerad till en avhumaniserad "fiende".

    Detta faktiskt rätt sjuka sätt som officiellt är kutym bland kvinnor emellan är rätt osunt anser jag personligen. Därfor skriver jag här på FL ibland. För att visa att vi också är människor, människor som anser att SD är våra välgörare.


    Glöm inte rösta SD i EU-valet 2013-maj-25
  • Anonym (tjej)

    Jag röstade inte SD själv men tänker att många tjejer ogillar deras inskränkning av aborträtten och därför avstår man. Jag har personligen inget emot SDs invandrarpolitik men ogillar starkt deras andra (konservativa) åsikter.

  • Anonym (Svårt)
    Jenna RayShawn skrev 2014-09-21 00:05:48 följande:

    Personligen röstade jag SD eftersom att jag vill inte att välfärden skall urholkas totalt genom en ansvarslös invandringspolitik. Visst ska vi hjälpa de som är i nöd, men man måste inse att varje människa vi tar emot sker på bekostnad av något annat. De heter att det tar 7 år innan 50% av alla invandrare får jobb. Men hur många av dem är asylinvandrare?

    Och nu till frågan, varför röstade mycket färre kvinnor än män på SD? Personligen upplever jag att det är mer "tabu" bland tjejer att rösta SD än bland män. Att rösta SD som kvinna innebär också att du riskerar att tappa en del av din sociala krets och bli utfrusen. Det är till och med vad som premieras i media.

    Klimatet för oss tjejer som är öppna med att de röstar SD är mycket hårdare än för de män som röstar SD. Har du röstat SD anser  många att det är deras plikt att frysa ut dig. Allt det fina med dig och er relation skall glömmas bort. Du slutar vara medmänniska, du slutar ha empati, kärlek, vishet osv. Du blir bara reducerad till en avhumaniserad "fiende".

    Detta faktiskt rätt sjuka sätt som officiellt är kutym bland kvinnor emellan är rätt osunt anser jag personligen. Därfor skriver jag här på FL ibland. För att visa att vi också är människor, människor som anser att SD är våra välgörare.


    Jag tycker inte ditt argument att det är risk för utfrysning som är andledningen håller. Om det fanns så många kvinnor som ville rösta SD så tror jag att de inte hade sagt vad de skulle rösta/ljugit om vad de röstade. Man går ju ensam in i valbåset och stoppat sina lappar i kuvert. Jag tror att i slutet så röstar alla på det de tycker bäst. Så varför väljer så många kvinnor bort sd? Jag vet faktiskt inte
  • Anonym (*)

    Jag tror det är för att det finns en bild av SD som kvinnofientliga, vilket inte stämmer. Jag röstade på Sd pga deras familjepolitik och syn på jämställdhet. (de ser inget problem i att kvinnor och män ibland väljer olika)

  • Anonym (dåligt parti)

    SD är ett dåligt parti, det ända positiva är att dom vill dra ner på invandringen. Men annars så har dom massor av konservativa och dåliga idéer.
    Problemet är ju också att SDs invandringspolitik inte kan gå igenom utan att SD blir en majoritet, eftersom de är ensamma om sin politik. Men om SD blir en majoritet så får dom makt att införa andra konservativa saker, och i förstöra Sverige totalt.


    Varför färre tjejer röstar på SD är antagligen för att kvinnor skulle få det värre om SD fick makt, och alla andra minoriteter, medans män inte skulle bli lika påverkade av all skit SD skulle komma med.

  • Anonym (*)
    Anonym (dåligt parti) skrev 2014-09-21 12:27:18 följande:

    SD är ett dåligt parti, det ända positiva är att dom vill dra ner på invandringen. Men annars så har dom massor av konservativa och dåliga idéer.

    Problemet är ju också att SDs invandringspolitik inte kan gå igenom utan att SD blir en majoritet, eftersom de är ensamma om sin politik. Men om SD blir en majoritet så får dom makt att införa andra konservativa saker, och i förstöra Sverige totalt.

    Varför färre tjejer röstar på SD är antagligen för att kvinnor skulle få det värre om SD fick makt, och alla andra minoriteter, medans män inte skulle bli lika påverkade av all skit SD skulle komma med.


    Varför skulle kvinnor få det sämre?
  • Anonym (dåligt parti)
    Anonym (*) skrev 2014-09-21 12:35:39 följande:
    Varför skulle kvinnor få det sämre?

    SD är anti-HBT, och personer som är anti-HBT brukar vara emot abort, och i allmänhet vara konservativa, och då kommer det gå mer och mer utöver kvinnors rättigheter.

  • Jenna RayShawn
    Anonym (tjej) skrev 2014-09-21 11:02:13 följande:
    Jag röstade inte SD själv men tänker att många tjejer ogillar deras inskränkning av aborträtten och därför avstår man. Jag har personligen inget emot SDs invandrarpolitik men ogillar starkt deras andra (konservativa) åsikter.
    På den fronten håller jag verkligen med dig. Jag är emot alla former av inskränkningar av våra rättigheter.
    Tack alla underbara kvinnor och män som röstade på SD i valet. Tänk att vi fick hela 13%! Stolt över er alla!
  • Anonym (dåligt pålästa)

    En hel del kvinnor är ganska dåligt pålästa om politik och vad de olika partierna står för, vilket gör att de kanske bildar sin uppfattning utifrån vad ens partner tycker elle andra i sin omgivning.  

  • Anonym (Svårt)
    Anonym (dåligt pålästa) skrev 2014-09-21 13:18:10 följande:

    En hel del kvinnor är ganska dåligt pålästa om politik och vad de olika partierna står för, vilket gör att de kanske bildar sin uppfattning utifrån vad ens partner tycker elle andra i sin omgivning.  


    Men med den logiken borde ju fler kvinnor rösta SD. Eftersom de, enligt dig, röstar som sin partner och många fler män än kvinnor röstar SD.

    Tror det kan ha att göra med deras konservativa politik och att de röstade med Alliansen i så många frågor. Kvinnor är väl mer röda än män generellt?
  • OupaOupa

    Jag röstade inte på SD och du kanske inte är intresserad av att veta varför men det borde ändå vara av intresse varför jag valde bort SD.

    Efter att ha läst deras partiprogram, lyssnat/sett SD i debatter och läst kommentarer från deras partianhängare så föll min röst på ett annat parti då min värdegrund inte överensstämmer med SD:s helt enkelt. Jag kan inte stödja ett parti där många anhängare ser mig som sverigefientlig, manshatare, batikhäxa, kulturberikare m.m.

  • mr me

    Hur vet man att så få tjejer röstade SD? Vi har ju valhemlighet i Sverige.

    Enligt en opinionsundersökning som gjordes i samband med valet röstade 8% av kvinnorna på Fi, vilket är en omöjlighet med tanke på att kvinnor har lika högt valdeltagande som män och Fi inte kom in i riksdagen (om 8% av alla kvinnor hade röstat på Fi så hade de kommit in, oavsett männens röster).

    Det visar snarare på att kvinnor inte svarar ärligt när de får frågan om vilket parti de röstar på. Man undviker en konflikt helt enkelt och att kvinnor är mer konflikträdda än män är ingen nyhet och ett evolutionärt fördelaktigt beteende för en fysiskt svagare part. En kvinna tjänar i regel inget på att bråka om en struntsak som partival.

  • Anonym (...)

    Tyvärr fattar de inte sitt eget bästa ibland. Vi är uppfostrade till att vara empatiska, medmänskliga och sätta andras behov före våra egna. Så att konsekvenserna invandringen medför för kvinnor med en medeltida kvinnosyn och ökade våldtäkter verkar de inte riktigt förstått..

    Många tror att SD är ett anti-feministiskt parti. Fast det faktiskt är tvärtom om man ser till de yttersta konsekvenserna av fortsatt massinvandring..

  • OupaOupa

    Argumenten för att jag valde rätt fortsätter, som kvinna måste jag lyssna på andra för att kunna ta ett beslut då jag själv är oförmögen att ta till mig information på egen hand. Likaså är jag som kvinna konflikträdd och tvingas därför ljuga i anonyma undersökningar. Kvinnor vet inte sitt eget bästa (skönt att männen kan tala om det för oss då).

    Så sägs det att SD inte är kvinnofientligt, hysteriskt roligt.

  • Jenna RayShawn
    Anonym (dåligt parti) skrev 2014-09-21 12:50:11 följande:

    SD är anti-HBT, och personer som är anti-HBT brukar vara emot abort, och i allmänhet vara konservativa, och då kommer det gå mer och mer utöver kvinnors rättigheter.


    Jag håller inte med dig. Paula Bieler som är deras jämställdshetspolitiska talesperson verkar väldigt vettig.

    nyheter24.se/debatt/767489-paula-bieler-sd-jag-ar-sarartsfeminist


    Tack alla underbara kvinnor och män som röstade på SD i valet. Tänk att vi fick hela 13%! Stolt över er alla!
  • Anonym (Demokrati)
    mr me skrev 2014-09-21 13:36:37 följande:

    Hur vet man att så få tjejer röstade SD? Vi har ju valhemlighet i Sverige.

    Enligt en opinionsundersökning som gjordes i samband med valet röstade 8% av kvinnorna på Fi, vilket är en omöjlighet med tanke på att kvinnor har lika högt valdeltagande som män och Fi inte kom in i riksdagen (om 8% av alla kvinnor hade röstat på Fi så hade de kommit in, oavsett männens röster).

    Det visar snarare på att kvinnor inte svarar ärligt när de får frågan om vilket parti de röstar på. Man undviker en konflikt helt enkelt och att kvinnor är mer konflikträdda än män är ingen nyhet och ett evolutionärt fördelaktigt beteende för en fysiskt svagare part. En kvinna tjänar i regel inget på att bråka om en struntsak som partival.


    Nu tar du för givet att det är lika många män som kvinnor som röstar, har du belägg för det, eller är det bara en gissning?
  • Anonym (Nämen.)

    SD har bra invandringspolitik. Tyvärr är det även det Enda bra de har. Därför kan det vara vettigt att lyfta fram dem lite för att ge uppmärksamhet åt den, enda, frågan. I övrigt är de allt för konservativa, gammaldags och pryda för min smak, och jag vill absolut inte se dem leda Sverige.

  • Anonym (varför?)

    *suck*

    Istället för att fråga de som röstade på SDoch att ni ska spekulera och gissa varför inte vända sig mot de som faktiskt inte röstade på SD och fråga dom varför dom inte röstade på SD

    Själv röstade jag inte på SD för att deras värderingar är så långt ifrån mina man kan komma.
    För att jag läste igenom deras partipolitik och hörde på vad dom sa och sen såg till vad man gjorde, tex hur man har röstat helt tvärtemot sin egen sagnda politik när det gäller andra ämnen än invadrarpolitiken
    Enfrågespartier är inte något jag röstar på, speciellt inte när det gäller frågor som jag anser partiet har fel värderingar i.

    Sen ska jag istället också spekuler, men då istället i varför vissa tjejer röstade på SD så tror jag det är för att vissa inte varit pålästa eller haft kunskap/orkat ta reda på hur SD faktiskt röstat som vågmästare
    Sen tror jag vissa bara har röstat efter deras sk 'invandrarkritiska' åsikter.
    Och till sist har vi gruppen tjejer som röstar som deras kille/man har gjort (svaga tjejer som aldrig har en egen åsikt och gillar allt som 'han' gillar)

Svar på tråden Ni tjejer som röstade SD, varför tror ni så få kvinnor röstar SD?