• Anonym (tjejen)

    Han vill att jag ska plugga innan vi flyttar ihop

    Min kille är 28 och jag 20. Har båda fast jobb och tjänar bra. Han vill inte ta nåt lån med mig och flytta ihop förrän jag har pluggat nånting och vet vad jag vill göra. Jag har inga planer på det alls och trivs att jobba. Jag bor hemma och han har eget, men jag är oftast hos honom. Tycker det är ganska konstigt, han har ingen utbildning heller så tycker det är en dålig anledning. Nån som varit i samma sits?

  • Svar på tråden Han vill att jag ska plugga innan vi flyttar ihop
  • Tjofaderittan hambo
    Anonym (tjejen) skrev 2014-09-21 07:20:27 följande:

    Min kille är 28 och jag 20. Har båda fast jobb och tjänar bra. Han vill inte ta nåt lån med mig och flytta ihop förrän jag har pluggat nånting och vet vad jag vill göra. Jag har inga planer på det alls och trivs att jobba. Jag bor hemma och han har eget, men jag är oftast hos honom. Tycker det är ganska konstigt, han har ingen utbildning heller så tycker det är en dålig anledning. Nån som varit i samma sits?


    Tja, det låter som att han kanske inte alls vill flytta ihop med dig.

    Hur mycket tjänar du och vad tjänar han? Har ni något sparat?

    Du är ganska ung, kanske är han rädd att du om ett par år vill utbilda dig och då vill han inte riskera att behöva försörja dig eller att ni ska få det knapert?
  • Anonym (Mognad)

    Det låter väldigt förnuftigt och moget. Om man ska ta lån tillsammans med någon annan så hänger en del av ens egna ekonomi på att den personen klarar av att dra in egna pengar och är ekonomisk.

    Har du ett stort sparande och hur stora är dina inkomster/utgifter idag?

    Dessutom kan det handla om mognad. Han kanske känner att du behöver få lite kunskaper och erfarenheter från studieperioden. När jag studerade så mognade jag enormt mycket och fick en helt ny erfarenhet av omvärlden och mig själv.

    Med er stora ålderskillnad och de faktum att du bor hemma så kanske han tycker du bör bli mer självständig och stå på egna ben, inte bli beroende av honom direkt när du flyttar hemifrån?

    Den ekonomiska biten är viktig och där förstår jag honom. Angående din mognad så har han väl ingen rätt att ställa krav om han tänker så, även om jag själv skulle fundera i dom banorna.

    Han har ingen rätt alls att ställa krav men samtidigt så behöver han inte ta lån med dig och du behöver inte leva ihop med honom.

  • Ramborg

    Jag tycker du ska flytta till eget oavsett om du pluggar eller inte. Det blir mycket bättre att bo ihop med någon sedan om man haft sitt eget ställe något år först. De som flyttar direkt från mamma till sambo får ofta med sig vissa vanor utan att någonsin få möjlighet att känna efter hur de själva egentligen vill ha det.


    42.
  • Tjofaderittan hambo

    Oj, jag missade att du bor hemma. Flytta till eget först! Gör inte samma misstag som jag, bo själv först och få in dina rutiner på hur du vill ha det osv. Då blir ni mer jämställda när ni sen flyttar ihop.

  • Anonym (Nja)

    Jag tycket inte att det låter som en man du borde flytta ihop med. Om han älskar dig och vill dig väl borde haj ge dig tid att göra vad du vill i ditt liv och att plugga om och när du vill. Du är 20. Hitta en kille som vill se dig utvecklad utifrån dina, inte hans, ambitioner.

    (Universiteten har dessutom nog med omotiverade unga studenter som pluggar utan lust - mycket bättre jobba med glädje än plugga av tvång.)

  • Anonym (L)

    Att han inte vill ta lån ihop med en tjugoåring som (enligt hans bedömning) sannolikt kommer att vilja plugga inom några år, det tycker jag är sunt. Men man kan ju bo ihop ändå. Dock håller jag med dem som säger att det är väldigt bra att ha haft hela ansvaret för sitt boende, så att man vet vad det innebär, innan man blir sambo. Man tror lätt att man vet vad ens föräldrar fixar och donar med där hemma, men i regel ser man inte ens hälften.

  • Anonym (Pia)

    Låter som om det är något annat som ligger bakom, man kan plugga även om man bor ihop...men jag tycker precis som någon annan här ovan att du ska flytta och bo själv ett tag, det kanske är där skon klämmer? Att du bor hemma hos mamma och han är osäker på att du klarar av att bo själv?

  • Anonym (L)
    Anonym (Mognad) skrev 2014-09-21 07:29:39 följande:
    Det låter väldigt förnuftigt och moget. Om man ska ta lån tillsammans med någon annan så hänger en del av ens egna ekonomi på att den personen klarar av att dra in egna pengar och är ekonomisk. Har du ett stort sparande och hur stora är dina inkomster/utgifter idag? Dessutom kan det handla om mognad. Han kanske känner att du behöver få lite kunskaper och erfarenheter från studieperioden. När jag studerade så mognade jag enormt mycket och fick en helt ny erfarenhet av omvärlden och mig själv. Med er stora ålderskillnad och de faktum att du bor hemma så kanske han tycker du bör bli mer självständig och stå på egna ben, inte bli beroende av honom direkt när du flyttar hemifrån? Den ekonomiska biten är viktig och där förstår jag honom. Angående din mognad så har han väl ingen rätt att ställa krav om han tänker så, även om jag själv skulle fundera i dom banorna. Han har ingen rätt alls att ställa krav men samtidigt så behöver han inte ta lån med dig och du behöver inte leva ihop med honom.

    Det där med att mogna genom utbildning beror nog på varifrån man kommer och hur utbildningen är. Själv kom jag från en gravt dysfunktionell arbetsplats, där jag blev tvungen att ta ett väldigt stort ansvar, till en väl fungerande högskola och en socialt välfungerande klass där alla hjälptes åt och alla fick vara med. Det var en teknisk utbildning, så den kunskap man fick handlade om döda ting. D.v.s. det var exakt som min gymnasietid förutom att jag inte bodde hos mina föräldrar längre. Det var skönt att få lugn och ro efter några år av jobbkaos, men så mycket mognad upplever jag inte att det gav.
Svar på tråden Han vill att jag ska plugga innan vi flyttar ihop