• Anonym (Orolig)

    Min dotter kan inte må bra

    Min dotter är 17 år gammal.
    Hon har alltid haft bacillskräck men på senaste tiden har det blivit ännu värre.
    Hon spritar händerna var 5 minut (bär alltid med sig handsprit) byter lakan varannan dag, kan absolut inte ha på sig ett par byxor eller en tröja två gånger utan att de tvättas.
    Hon har även lite skumma tvångstankar, dels så måste hon lukta på ALLT hon äter. Hon tar alltså upp mat på gaffeln, luktar på det och sen äter, detta upprepas under hela måltiden vilket gör att det tar väldigt lång tid.
    Hon kan också få panikattacker om olika sjukdomar, alltså intala sig att hon har dom.
    Jag försöker få henne att gå och prata med någon men hon vill verkligen inte...

    Tips?

  • Svar på tråden Min dotter kan inte må bra
  • Anonym (p)
    Anonym (kbt) skrev 2014-09-21 17:49:16 följande:

    Bup. Kbt. Nyss.


    Japp, precis så. 
    Det låter som bacillskräck, min dotter hade något liknande, hon fick kbt och fick lära sig att sluta med just handsprit och att öppna dörrar med armbågar och såna saker, 
    Hon var även fobisk inför kräkningar, såpass att hon inte kunde sova om hon inte mådde bra, för hon var rädd att vakna och kräkas på natten.
    Sen hon gick i kbt är det så mycket bättre.

    Men vad säger din dotter själv, vill hon sluta eller tycker hon själv att allt är som det ska? 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (p) skrev 2014-09-21 17:54:24 följande:

    Japp, precis så. 

    Det låter som bacillskräck, min dotter hade något liknande, hon fick kbt och fick lära sig att sluta med just handsprit och att öppna dörrar med armbågar och såna saker, 

    Hon var även fobisk inför kräkningar, såpass att hon inte kunde sova om hon inte mådde bra, för hon var rädd att vakna och kräkas på natten.

    Sen hon gick i kbt är det så mycket bättre.

    Men vad säger din dotter själv, vill hon sluta eller tycker hon själv att allt är som det ska? 


    Det där med kräkningar har även min dotter! Känner hon att hon mår illa så får hon panik-gråter-får ingen luft och spyr pga det.

    Hon tycker att allt är som "det måste vara" som hon brukar säga.

    Hon är väldigt mammig också, vill inte vara ifrån mig långa stunder. Har riktigt svårt att sova borta. I våras åkte hon på klassresa och hon grät floder när vi skulle skjutsa henne till bussen. Väl där var hon lite mer sammanhållen men visst kom det tårar.

    Så därför tror jag något inte är bra...
  • Anonya

    TS, din dotter lider utan tvekan av tvångssyndrom. Hon behöver ha hjälp, för så där kan hon inte ha det. Att hon inte vill ha hjälp utan säger att hon har det som hon måste ha det, är kanske för att hon är rädd för att någon ska säga att hon måste sluta tex tvätta sig och möta ångesten, inte att hon skulle känna att allt är bra.


    Du och hon hittar mycket bra information på ocdforbundet.se . OCD är typ en annan benämning för tvångssyndrom dvs att man har tankar och/eller handlingar som man känner sig tvingad att göra för att man tror att det annars händer något hemskt eller för att man får ångest annars.


    På sidan finns en 4 min lång trailer till filmen Mamma jag har blivit knäpp! som handlar om en 9-åring, en 13-åring och en 28-åring och deras tvångsproblem. 


    Läs mer själv och visa din dotter, så får hon se att hon absolut inte är knäpp, men att hennes beteende inte är sunt och att det finns hjälp så att livet kan bli lättare.


    Om din dotter ändå inte vill söka hjälp, kan du ändå kontakta skolsköterskan och BUP. Förklara då för din dotter att du gör det för att du vill att hon ska må bra. Bäst är förstås om hon tex genom att läsa mer/se program själv inser att hon behöver hjälp. 


    Lycka till!

Svar på tråden Min dotter kan inte må bra