• Myhann­a
    Äldre 21 Sep 10:53
    2228 visningar
    9 svar
    9
    2228

    Räkna kalorier hjälp

    Hej
    Jag som alltid varit trådsmal trivs nu inte med min kropp och kämpar med att göra något åt det, trots olika sjukdomar pw jag varje dag nu, 1 timme per dag och det kan bli 4-7 km! Jag för dagbok över vad jag ätet så jag inte får i mig för mycket, tycker det är jätte svårt med kalorier men har hittat en bra app jag är hyfsat nöjd med, tycker den är rätt dum när det gäller vad som finns att välja i portion och portionsstorlek!

    Jag trodde jag var duktig som nu varje morgon äter fil och müsli vilket jag inte alla tycker om i stället för smörgås och kaffe som jag älskar!
    När jag nu kollade upp vad filmjölk med müsli hamnade på i kalorier vad det inte så jätte bra, särskilt inte müslin och då har jag ändå en med icke tillsatt socker!
    Med två dl filmjölk och 1dl müsli hamnar jag på lika mycket kalorier som tre skogaholmslimpa skivor (som jag älskar) med smör och kaviar jag som trodde jag var så duktig
    Vad ska jag äta till frukost, trodde man skulle undvika bröd!

    Snälla kan någon hjälpa mig
    Tack på förhand
    /besviken

  • Svar på tråden Räkna kalorier hjälp
  • Mamori
    Äldre 21 Sep 10:57
    #1

    Vad väger du och hur mycket vill du gå ner? Jag äter ibland tomatsoppa till frukost (keldas toskanska), blir mätt och inte mycket kcal. Man kan lägga i bitar av stjälkselleri eller silkestofu om man vill så blir det ännu mer matigt men fortfarande väldigt lite kcal.

  • K grrl
    Äldre 21 Sep 11:07
    #2

    Ja, det är ju inte lätt att bena i det där med kaloriräkning och vad man "ska" och "inte ska" äta. Det är lite av en vetenskap.

    I själva verket är det ju så enkelt som att "kalori in/kalori ut". Det vill säga att det inte spelar någon roll vad du äter, utan hur mycket du äter. I varje livsmedel finns makronutrienter, det vill säga fett, kolhydrater och proteiner. En kycklingfilé på 100 gram innehåller t ex ca 20 gram protein och 3,1 gram fett. 1 gram protein eller kolhydrater motsvarar 4 kcal, medan 1 gram fett motsvarar 9 kcal (olja är t ex 100 procent fett). Det är grunderna i kaloriräkning. Du skulle mycket väl kunna äta en påse chips på en dag, om det motsvarar ditt kalorimål, men du lär inte hålla dig mätt speciellt länge och du kommer inte att få i dig tillräckligt med näringsämnen.

    Lägger man till fibrer i ekvationen är det någonting som fyller magen, upprätthåller tarmfunktionen och håller dig mätt länge.

    Fil med musli behöver inte vara en bättre frukost än skogaholmslimpa med kaviar. Ät det du håller dig mätt länge på och som inte gör att blodsockret dippar och du blir sötsugen på förmiddagen.

  • K grrl
    Äldre 21 Sep 11:08
    #3

    Förresten, jag hoppas att du räknade ut att en fetare fil eller yoghurt alltså kostar mycket mer kalorier än vad en magrare fil eller yoghurt gör. En del musli kan ha en del tillsatt fett i sig, eller mycket nötter och frön, och därför drar kalorierna iväg också.

  • Myhann­a
    Äldre 21 Sep 14:07
    #4
    Tusen tack för era svar, som du skriver Mamori så kan ju saker innehålla lika många kalorier men vara mer eller mindre nyttigt ex som du jämförde chips så om skogaholmslimpa och fil med müsli blir det samma så är väl garanterat fil och müsli det nyttiga! Jag köper/äter nu lättfil med frebaco frukt och bär müsli utan tillsatt socker? Vet inte hur bra den är? Kom gärna med tips om ev. bättre! Tomatsoppa låter inte som något jag skulle vara så sugen på till frukost haha!! Banan i filen såg jag att det inte blev så många kalorier! Sedan är det ju jätte svårt med sådant man lagar själv tycker jag att få ihop till kalorier!
  • Äldre 22 Sep 21:28
    #5

    Jag vet inte hur andra räknar. Men jag brukar fördela mina mål så att jag har ganska mycket kalorier till frukost, lunch och middag och sen lite kalorier till mellanmålen.

    Ex så äter jag till frukost en portion med fiberhavregrynsgröt som jag kokat ihop med 1 ägg och har ca 2 dl lättmjölk och lite kanel till. 


    ca 90-100 gram kött, fisk, fågel etc. Lite mindre mängd kolhydrater. dvs ris, pasta eller potatis. ca 1 dl av ris, 2 dl av pasta och 1 potatis. grönsaker och en dressing eller sås. Äter jag till lunch och middag. 


    Till mellanmål blir det då en blandning av frukt. kvarg, keso en knäckemacka med något pålägg på osv.  Jag brukar ligga kring 1500-1900 kcal och med en promenad så är det tillräckligt för att gå ner mellan 0.5-0.75 kg i veckan ca.

  • Äldre 22 Sep 21:31
    #6

    Men grönsaker menar jag grönsaker som mättar rätt bra. Morötter, kokt broccoli, kål av olika slag, ärter, paprika etc.

  • Myhann­a
    Äldre 23 Sep 22:05
    #7
    balance skrev 2014-09-22 21:28:28 följande:

    Jag vet inte hur andra räknar. Men jag brukar fördela mina mål så att jag har ganska mycket kalorier till frukost, lunch och middag och sen lite kalorier till mellanmålen.

    Ex så äter jag till frukost en portion med fiberhavregrynsgröt som jag kokat ihop med 1 ägg och har ca 2 dl lättmjölk och lite kanel till. 

    ca 90-100 gram kött, fisk, fågel etc. Lite mindre mängd kolhydrater. dvs ris, pasta eller potatis. ca 1 dl av ris, 2 dl av pasta och 1 potatis. grönsaker och en dressing eller sås. Äter jag till lunch och middag. 

    Till mellanmål blir det då en blandning av frukt. kvarg, keso en knäckemacka med något pålägg på osv.  Jag brukar ligga kring 1500-1900 kcal och med en promenad så är det tillräckligt för att gå ner mellan 0.5-0.75 kg i veckan ca.


    Tack för ditt svar!

    Jag ska äta 1200 kalorier, tycker som sagt frukosten är jätte svår, älskar ju då kaffe och smörgås! I morse var jag så hungrig och frusen och längtade efter kaffe, kände verkligen inte för kall fil med müsli så då tryckte jag i alla fall i mig smörgås

    Tidigare åt jag knappt ingenting på en hel dag, visste inte vad jag skulle äta och orkade inte fixa något!

    Nu gör jag så att jag äter lite från middagen som är kvar från kvällen innan som lunch, sedan är det inte många kalorier kvar som jag då får ha till middag på kvällen!

    Tycker att räkna kalorier är jätte svårt! Idag gjorde jag kyckling stroganoff, använder färdiga mixpåsar från knorr blandat med lite vatten och mjölk och så kyckling då, har ju ingen aning om vad det blir i kalorier nu har jag bestämt mig för att utesluta pasta ris och potatis och bröd

    Idag åt jag sallad till kyckling stroganoff, familjen makaroner, kunde inte låta BLI att sno till mig lite makaroner sedan

    Hur är knäckebröd? Ok?

    Är det viktigt att äta exakt de kalorier man ska, eller lan man ligga lite under? Hur mycket i så fall!

    Tack och tack på förhand
  • Äldre 23 Sep 22:15
    #8
    Myhanna skrev 2014-09-23 22:05:21 följande:
    Tack för ditt svar!

    Jag ska äta 1200 kalorier, tycker som sagt frukosten är jätte svår, älskar ju då kaffe och smörgås! I morse var jag så hungrig och frusen och längtade efter kaffe, kände verkligen inte för kall fil med müsli så då tryckte jag i alla fall i mig smörgås

    Tidigare åt jag knappt ingenting på en hel dag, visste inte vad jag skulle äta och orkade inte fixa något!

    Nu gör jag så att jag äter lite från middagen som är kvar från kvällen innan som lunch, sedan är det inte många kalorier kvar som jag då får ha till middag på kvällen!

    Tycker att räkna kalorier är jätte svårt! Idag gjorde jag kyckling stroganoff, använder färdiga mixpåsar från knorr blandat med lite vatten och mjölk och så kyckling då, har ju ingen aning om vad det blir i kalorier nu har jag bestämt mig för att utesluta pasta ris och potatis och bröd

    Idag åt jag sallad till kyckling stroganoff, familjen makaroner, kunde inte låta BLI att sno till mig lite makaroner sedan

    Hur är knäckebröd? Ok?

    Är det viktigt att äta exakt de kalorier man ska, eller lan man ligga lite under? Hur mycket i så fall!

    Tack och tack på förhand
    Du tänker lite bakvänt om frukosten. Det finns ett uttryck som gör så här: "Du ska äta frukost som en prins, lunch som en bonde och middag som ett fattighjon". 

    Frukosten ÄR dagens viktigaste mål, det är i princip alla överens om. Så om du får i dig 400 kcal till frukost så är det bara bra. Dra in på middagen, kalorimässigt, istället. 

    Jag tycker att du ska ta hjälp av myfitnesspal eller någon app med scan-funktion, så du kan skanna varorna du äter (även mixpåsar och såspåsar). 

    Dessutom låter det som att du ligger aningens i underkant på kcal. 1200 är för litet om du inte är jättesmal och liten. Hur mycket förbränner du i vila?`Vet du det alls? Och så får du lov att äta upp motionen, om du behöver, du går fortfarande ned i vikt.

    Jag har en länk nånstans där du kan räkna ut ditt kcal-behov på ett bra sätt. Bra viktnedgång, som du kan räkna ut när du vet, är -500 kcal om dagen. Då går man ned i bra takt.
    We've got to live, no matter how many skies have fallen. - D.H. Lawrence
  • Äldre 23 Sep 22:17
    #9

    Vilken app använder du för resten? Säger du lifesum får du virtuell smisk på fingrarna Solig


    We've got to live, no matter how many skies have fallen. - D.H. Lawrence
Svar på tråden Räkna kalorier hjälp