• Anonym (Hjälp)

    Hund eller partner? Vad skulle du gjort?

    Hej, det är så att jag har hållit på och träffat en kille under ett halvår. Han är den underbaraste människan jag någonsin mött, nästintill perfekt. Dom här sex månaderna har varit dom bästa i mitt liv.

    MEN... Jag har ett stort problem. Jag har en hund och den här killen är väldigt allergisk. Han kan aldrig komma hem till mig, även fast hunden är någon annanstans. Jag måste alltid duscha och ta på mig rena kläder då vi träffas annars blir han sjuk. Det här tär på vårt förhållande eftersom det är ohållbart i längden.

    ...och nu står jag inför ett stort beslut, hur ska jag göra? Att ge upp den här killen kommer jag få ångra i hela mitt liv men att skiljas ifrån min hund skulle jag aldrig klara av som det känns nu. Att omplacera min hund till en släkting/nära vän är ett alternativ för då kommer jag kunna umgås och ha kontakt med hunden ständigt. Men det vet jag inte ens om jag klarar av för min hund har funnits hos mig i 7 år och är min bästa vän.

    Hjälp! Hur skulle du gjort?

  • Svar på tråden Hund eller partner? Vad skulle du gjort?
  • Anonym (cerpentin)

    Jag hade lätt haft kvar hunden. Kärlek kommer och går. Alltid kul att träffa någon ny att bli lite hög på.

  • Anonym (n)

    om man ska vara lite krass, hur länge förväntas din hund leva? Jag menar, vissa raser lever inte så länge. Om din kille kan stå ut tills hunden gått till de sälla jaktmarkerna, och du sen inte skaffar nån ny, så kanske ni kan leva lyckliga tillsammans sen. Om du inte kan tänka dig ett liv utan hund ska du nog se dig om efter en annan kille

    Äter killen allergimedicin? Tänkte bara för det låter som om han är så extremt allergisk

  • Houdini

    Jag hade inte inlett något med en som inte tålde mina hundar.

    Men nu sitter du där och bara du kan känna i ditt hjärta hur du ska göra.

    Det gäller ju inte bara här och nu det gäller ju även längre fram i livet. Kan du tänka dig att helt vara utan djur resten av livet? Om du väljer killen. Risken finns ju att du blir bitter på honom för du tvingades ge upp dels den vovven du har och att du inte kan ha någon längre fram.

    Om du väljer hunden tja kan ju bara säga att det finns karlar som inte är allergiker.

  • Anonym (Hjälp)

    Tack för era svar.

    Det är ett jätte tufft beslut. Jag vill inte göra mig av med någon av dom.

    Jag är inte så insatt i allergier och vet inte om det finns några tabletter som "botar" hans allergi.

  • Sandmoln

    De flesta pälsdjursallergiker blir i stort sett helt symtomfria på allergimedicin. Väljer han att inte äta medicinen för din skull älskar han dig inte.

  • Anonym (n)
    Anonym (Hjälp) skrev 2014-09-21 13:41:21 följande:

    Tack för era svar.

    Det är ett jätte tufft beslut. Jag vill inte göra mig av med någon av dom.

    Jag är inte så insatt i allergier och vet inte om det finns några tabletter som "botar" hans allergi.


    det finns massor med allergimediciner idag, mot det mesta. Fråga honom om han har något.  Jag har en särbo som är allergisk mot alla pälsdjur men när vi tex träffar min släkt kan det finnas hundar med, Då säger han "det går bra bara jag tar medicin innan och sen klappar jag inte hunden såklart"

    Har killen sagt något om att han upplever hunden som ett stort problem eller är de bara du som oroar dig? Om han inte sagt något kanske du kan ta det lite lugnt Glad
    sen undrar jag också hur han är med djur, pratar han om hunden (eller andra hundar) med irritation eller säger han att han gärna skulle ha husdjur bara han inte vore allergisk. 
    Jag menar att en person som är som första exemplet skulle du kanske i längden inte vilja dela livet med, eftersom du troligen älskar djur 
  • The past is now

    Låter som om killens allergi är ganska allvarlig om du måste duscha och byta kläder innan ni träffas. Har ni pratat om hur ni ska göra då? Om inte gör det! Kan han ta sprutor? Finns det något han kan göra för att lindra sin allergi? Hur gör han när han går i tex affärer? Åker kommunalt medel? Måste ju vara svårt att umgås överlag med andra för djur har de flesta.

    Eller vill du göra en tråd för att provocera vad folk väljer?

    Jag lever med en man som är allergisk och mina barn får tvätta händer och byta kläder när de kommer hit (deras pappa har 3 katter) samt att min stora flicka får duscha och hänga kläder från stallet på balkongen. Nu är det "bara" snuva/nysningar och kliande ögon han får men iaf..

    Hur du ska göra kan bara ni två avgöra. Men lycka till med vilket val du än väljer.

  • Anonym (Hunden)

    Jag skulle inte kunna vara med någon som är allergisk då jag inte kan tänka mig ett liv utan hund. Har två för tillfället och skulle aldrig kunna omplacera dem.

Svar på tråden Hund eller partner? Vad skulle du gjort?