• Kiickson

    Vecka 10 och illamåendet till en ny nivå?

    Jag är i vecka 10 nu, går in i vecka 11 på tisdag. Jag har mått rätt så illa under nästan hela tiden sedan jag plussade, och tröttheten är hemsk.

    Men nu idag togs illamåendet till en ny nivå?!
    Jag har inte tidigare spytt, men idag ett tag efter att jag hade ätit min frukost så kom det. Jag mådde inte direkt illa innan då jag ändå rätt nyligen hade ätit (ca 40 minuter innan). Kände obehag i magen och ett svagt illamående också fick jag springa på toa.

    Är detta vanligt? Att kräkningarna kommer såhär sent? 


    Vad kan jag göra åt det? 

    Jag fick gå ner till affären och köpa mariekex så jag får i mig något annat och inte bara kräm idag. Under min graviditet än så länge har jag inte klarat av att laga mat, vilket är likadant nu och fästmannen är borta på jobb. Jag vågar inte riktigt äta något annat än kex och dricka vatten just nu. 


    Även förra veckan kom det kräkningar. Dock trodde jag att det var pga en matförgiftning då fästmannen blev dålig innan mig där. Men vi båda spydde bara en gång var sedan var det bra.

    Kan tillägga att detta är vårat första barn..

  • Svar på tråden Vecka 10 och illamåendet till en ny nivå?
  • Ca_rr_o87

    Har haft precis samma som dig. Har gått sjukskriva mig, och nu har jag ändrat mitt schema så jag bara jobbar kväll. Fram till typ 12 på dagen mår jag fruktansvärt, kan inte heller äta riktig mat som vanligt. Är i vecka 11 går in i vecka 12 på fredag, be barnmorskan Skriva ut tabletter till dig. Det ska jag göra. Om det är till någon tröst så brukar det oftast gå över efter v 12 så jag hoppas på det :)

    Lycka till o grattis till graviditeten :)

    Detta är oxå vårt första barn :)

  • Kiickson

    Jag kommer att bli sjukskriven på 50%, det har vi redan fixat läkartid för och ska till henne på torsdag. Jag använder postafen. En halv tablett har hjälpt mot illamåendet, men nu får ja se om de hjälper. Tar jag en hel så somnar jag ståendes hur lätt som helst.

    Men att inte kunna äta mat som vanligt är jobbigt då man vet att ärtan i magen behöver det.

    Vad har du fått äta för att få i dig något? 

    Tack och grattis till dig också =)

  • Qaroliine

    Jag började kräka kring v 10, båda mina graviditeter sen höll det i sig till v 18.
    Postafen är som sömnmedel och hjälpte aldrig minsta lilla. Ej heller lergigan comp, men primperan hjälpte en del och ingen trötthet av dem för min del.


    Tilde 101221 Lillasyster bf 150125
  • Ca_rr_o87
    Kiickson skrev 2014-09-21 15:39:46 följande:

    Jag kommer att bli sjukskriven på 50%, det har vi redan fixat läkartid för och ska till henne på torsdag. Jag använder postafen. En halv tablett har hjälpt mot illamåendet, men nu får ja se om de hjälper. Tar jag en hel så somnar jag ståendes hur lätt som helst.

    Men att inte kunna äta mat som vanligt är jobbigt då man vet att ärtan i magen behöver det.

    Vad har du fått äta för att få i dig något? 

    Tack och grattis till dig också =)


    Okej! Jag äter typ mackor fil, yoghurt. Mannagrynsgröt funkar bra för mig :) sen äter jag lite lagad mat men får inte i mig mycket förrän jag börjar må illa :( hoppas det vänder snart.
Svar på tråden Vecka 10 och illamåendet till en ny nivå?