• snowberry

    Flytta Från Dubai till Sverige, tips?

    Vi har bott i dubai i flera år men funderar nu på att flytta till Sverige. Min man är fransman och har aldrig bott i Sverige innan.

    Vi känner inte att vi vill köpa bostad direkt när vi inte vet vart vi kommer hamna eller hur många år vi kommer stanna.

    Men finns det någon chans att hitta bostad i Sverige nu förtiden utan att ha stått i bostadskö? Känns svårt när man kommer utifrån. Någon med liknande erfarenheter?

    Vi har barn så man vill ju helst hitta tryggheten snabbt och inte bo i en resväska under allt för lång tid.

  • Svar på tråden Flytta Från Dubai till Sverige, tips?
  • OupaOupa

    Sök på Blocket bostad framför de traditionella bostadsköerna. Är ni beredda på att betala hög hyra för t.ex en nybygd hyreslägenhet så kan även de traditionella bostadsköerna funka. Det tog ett par månader för en kollega att få en sådan lägenhet och det är i Göteborg. Så helt hopplöst är det inte.

  • Anonym (Hyra hus)

    Jag tror det finns en del som hyr ut sina hus, medan de själva bor utomlands några år.

    Om du eller din man jobbar på ett   internationellt företag som har verksamhet/kontor i Sverige så fråga runt där.

    Jag har själv jobbat på stora internationella företag, dock bara i Sverige, men vet att det finns nätverk där man kan få hjälp med att hitta temporära lösningar på bl a bostadsproblem.

  • snowberry

    Tack Oupa oupa. Funderade på om det ens var någon ide att ställa sig i bostadskö när vi tänkt flytta inom ett år men då ska jag nog skriva in mig ändå.

  • OupaOupa

    Ja gör det och fokusera på att söka hos de privata hyresvärdarna, de gör ett personligt urval i större utsträckning än de kommunala (som måste följa kötiden). En bra personlig presentation av er är också bra, privata hyresvärdar vill gärna få en uppfattning om den sökande. Lyckas ni få ett jobb innan ni flyttar tillbaka så kan det också bidra till att ni blir prioriterade. Detta gäller iaf i Göteborg.

    Lycka till, håller tummarna för er!

  • snowberry

    Ja det var det jag tänkte. Några privata värdar att rekommendera? Vi är ju vana att betala hyra en gång om året i en klumpsumma så jag tänkte man kanske kunde locka med det? Skulle det fungera på privata värdar eller finns det regler som säger att man måste betala månadsvis?

  • OupaOupa

    Jag har bott hos Stena Fastigheter och Holger Blomstrand och det har fungerat bra. Många kompisar har bott hos Gunnar Lövgren och varit nöjda. Är osäker på hur mycket nybyggnation de har, har fått uppfattningen om att det inte är så mycket.

    Gällande klumpsumman så kan jag inte uttala mig kring detta eftersom det aldrig har varit aktuellt för mig. Är det lagligt så tror jag säkert att det är ett stort plus.

    Här hittar du ett urval av Göteborgs hyresvärdar, de flesta använder sig av Boplats när de utannonserar lediga lägenheter:
    www.bostadengoteborg.se/hyresvard.htm

    Förresten, om ni har ett sparande i HSB så kan det ge förtur till deras hyreslägenheter.

  • Kjell2
    snowberry skrev 2014-09-21 15:58:13 följande:

    Vi har bott i dubai i flera år men funderar nu på att flytta till Sverige. Min man är fransman och har aldrig bott i Sverige innan.

    Vi känner inte att vi vill köpa bostad direkt när vi inte vet vart vi kommer hamna eller hur många år vi kommer stanna.

    Men finns det någon chans att hitta bostad i Sverige nu förtiden utan att ha stått i bostadskö? Känns svårt när man kommer utifrån. Någon med liknande erfarenheter?

    Vi har barn så man vill ju helst hitta tryggheten snabbt och inte bo i en resväska under allt för lång tid.


    Finns massor av lediga bostäder i Sverige, dock inte överallt. Det hänger mycket på om ni är låsta var ni vill bo.
  • snowberry

    Stockholm , Göteborg eller Uppsala står det mellan så tyvärr inte de lättaste städerna att hitta boende.

  • Tablettask

    Om man har råd är det inget problem att hitta t ex andrahandsboende för en längre tid, kanske hyra från någon som åker utomlands och jobbar. Kanske kan någon av era arbetsgivare hjälpa till?

  • Kjell2
    snowberry skrev 2014-09-22 17:11:48 följande:

    Stockholm , Göteborg eller Uppsala står det mellan så tyvärr inte de lättaste städerna att hitta boende.


    Ska barnen börja skola? I så fall bör ni nog kolla områden först och tillfällighetsflytta till området ni ska bo i framtiden så barnen slipper skolbyten.

    Är det tänkta att ni ska jobba här? I så fall fixa koll på det först så ni slipper flyta igen när jobb dyker upp.

    Ett alternativ kan vara att den av er som får jobb först flyttar till något tillfälligt och börjar jobba. den andra stannar med barnen. Den som jobbar börja leta skola, område, bostad och köper nytt boende. Därefter flyttar resten av familjen till Sverige

    Tillfällighetsbostad går alltid att få men kan bli dyrt.
Svar på tråden Flytta Från Dubai till Sverige, tips?