• Passionsfrukt

    Linfrökross i köttbullssmeten?

    Istället för ströbröd eller vad folk nu använder för att binda. Tror ni det går?

  • Svar på tråden Linfrökross i köttbullssmeten?
  • Passionsfrukt
    lykantrophona skrev 2014-09-21 17:02:20 följande:

    Pröva och berätta för oss?


    Skulle helst inte förstöra ett halv kilo svindyrt kött, men det verkar som om jag måste pröva...
  • Kjell2

    Linkross innehåller begränsat med stärkelse så förmågan att binda vätska är begränsat.

  • snedtak

    Jag vet inte om man kan binda vätska med det, däremot har det nog en bindande effekt eftersom man tex. använder krossat linfrö istället för ägg när man bakar veganskt. Jag har använt det när jag gjort linsbiffar och det har funkat bra.

  • Emmut

    Jag skulle INTE gjort det. Man ska inte äta mer än typ en matsked linfrön per dag, sen låter det väldigt äckligt i mina öron.

  • snedtak

    Om man har 1-2 msk linfrö i en sats biffar blir det ju inte några överskridna gränser. Sedan är smaken något som är individuellt. Jag har tyckt att det har varit väldigt roligt att göra mer udda burgare på senaste tiden med tex. gorgonzola och valnötter. Om man kryddar rätt tror jag inte att linfröna är ett problem. Ska man göra vanlig svensson-pannbiff kanske det däremot inte passar så bra.

  • Passionsfrukt

    Det gick helt bra Glad
    Lade i tre matskedar men det hade räckt bra med två. Smaken är det nog inget fel på, kryddorna gör ju sitt där... Men aningen torra blev de. Dock blir alltid mina köttbullar lite torra Obestämd I have a long way to go innan jag får till lika goa köttbullar som farmor!

  • Lilla räven

    Testa pofiber istället för ströbröd. :)
    Vet inte om du använder blandfärs till köttbullar, testa att stek i stekpanna och kör klart köttbullarna i ugn. 

  • Passionsfrukt
    Lilla räven skrev 2014-09-21 19:05:46 följande:

    Testa pofiber istället för ströbröd. :)
    Vet inte om du använder blandfärs till köttbullar, testa att stek i stekpanna och kör klart köttbullarna i ugn. 


    Ska testa nästa gång, tack för tipset!
    Det slog mig just att blandfärs ju sägs vara idealiskt för köttbullar... jag använde highland cattle-köttfärs och det köttet har en naturligt låg fetthalt. Så där har vi boven! *duh*
  • Lilla räven

    Köttbullar på mager färs är hopplöst ð???. Steker du löken innan binder den lättare i smeten och håller ihop bollarna bättre också. Lycka till!

  • Laine
    Passionsfrukt skrev 2014-09-21 16:49:39 följande:

    Istället för ströbröd eller vad folk nu använder för att binda. Tror ni det går?


    Vill du inte ha i ströbröd för du inte vill ha i gluten?
    Om ja, så kan man mixa glutenfritt knäckebröd och ha i.
    Annars tycker inte jag att man behöver ha i ströbröd alls för att göra bra köttbullar. Jag brukar ha i ett ägg eller två bara beroende på mängden färs. 

    För att råda bot på de torra köttbullarna använde jag endast nötfärs finhackad stekt gul lök, ägg och kryddor. 
    Då brukar de aldrig bli torra för mig :)
Svar på tråden Linfrökross i köttbullssmeten?