• Penida

    Från vilken ålder tycker du att det är viktigt att barnet har eget rum?

    Inspirerad av en annan tråd där någon undrar vem som har störst rätt till eget rum av en 6-åring och en 14-åring undrar jag från vilken ålder ni tyckte att det var viktigt med eget rum till ert barn, inte bara lekrum utan också sovrum. Där det går att stänga dörren till rummet. Det handlar alltså inte om en vrå någonstans som är synlig för  andra eller en säng i föräldrarnas sovrum och lekrum i annat rum utan om ett eget rum där möjlighet finns att också sova och stänga om. Ett rum som är barnets helt enkelt och ingen annans.
    Det är familjeliv så jag vet inte om jag var tydlig nog men jag har försökt. Från vilken ålder tyckte ni att det var viktigt sett till barnet eller er att det hade eget rum? Ni väljer vem ni utgår från. Utveckla gärna ert svarGlad

    (jag blev inspirerad av den andra tråden men den har lite med denna att göra)


    Avskyr CIO-metoder
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Från vilken ålder tycker du att det är viktigt att barnet har eget rum?
  • Alexi

    Jag valde mellan 7-8 år och 9-10 år, jag vet inte exakt när det blir viktigt men absolut i den åldern. Min dotter är snart sex år och tycker redan att det är skönt att någon gång ibland stänga in sig i sitt rum och sitta och rita för sig själv osv. Att inte låta en tonåring ha eget rum är helt vansinnigt.

  • Crossforlife

    Jag valde 3-4 år.

    Jag utgår från det faktum att min son varit på sitt rum större delen av tiden, sedan ungefär 3-års ålder. Han BEHÖVER verkligen sitt rum, iaf för att leka i.

    Och jag, mamman, behöver verkligen att sonen har sitt egna rum. Säger bara leksaker, leksaker, leksaker.

  • Loriyana

    Min dotter är 7 år och vi delar sovrum. Har funkat jättebra. Nu har jag dock köpt större lägenhet och hon kommer få eget rum.

    Egentligen ser jag inte eget rum som något nödvändigt. Det är ett privilegium men inget måste. Jag har dock planerat det så att nu när barnet går i skolan så är det bra om hon får eget rum. Men om jag inte haft pengar till det så hade hon givetvis fått vara utan. Att få eget rum är positivt, men det är som sagt ingen nödvändighet och om det inte finns möjlighet till det i familjens budget så får det helt enkelt vara så.

  • Lindsey Egot the only one

    Jag valde annat. Eget rum är inte ett måste eller ens nödvändigt.

  • kiriaki

    Nu ar min aldsta son visserligen bara 17 manader och lillebror har BF i februari men dom kommer att fa dela rum tills... jaa... tills vi har rad att bygga ut huset och lagga till ett extra rum helt enkelt! Men jag tror inte att dom kommer lamna varat sovrum ens forran dom ar typ 4-5 ar haha :) 

  • DenNamnbitne

    Egentligen aldrig. Har man syskon finns det inget trevligare än att dela rum. Man delar så mycket mer om man delar rum och har så mycket glädje av varandra. Jag fick eget rum när jag skulle fylla 16 och det var lagom tyckte jag. Som vuxen är det skönt att ha eget rum, men när man är ung är det härligt att dela.

  • Cecese

    Min åsikt är att det finns inget bra/rätt svar på den frågan. Mycket beror ju på barnets personlighet och vilka möjligheter man har.

    Hemma hos mej så har 11-åringen eget rum eftersom min 16 åring sällan är här. När 16 åringen är här får dom två dela. 8 åringen och 6 åringen delar rum och kommer att få göra det tills 11 åringen flyttat hemifrån om kanske 8-10 år.
     
    Om jag får råd och möjlighet att hyra större lägenhet om 4-5 år så kommer jag kanske att göra det och då får alla barnen egna rum. Dock är inte oddsen så stora för det eftersom det bara finns 2 st 4or här att hyra...

  • Cecese
    DenNamnbitne skrev 2014-09-21 18:40:52 följande:

    Egentligen aldrig. Har man syskon finns det inget trevligare än att dela rum. Man delar så mycket mer om man delar rum och har så mycket glädje av varandra. Jag fick eget rum när jag skulle fylla 16 och det var lagom tyckte jag. Som vuxen är det skönt att ha eget rum, men när man är ung är det härligt att dela.


    Det är inte alltid sant. Om jag hade behövt dela rum med min 6 år yngre bror när jag växte upp skulle det antagligen slutat med katastrof. Vi kom aldrig överens och gör det inte än idag. Det har aldrig funnits varma känslor mellan oss utan hat hela uppväxten pga att han blev gullegrisen som det alltid var synd om medans jag fick skulden för allt. 
  • Rocket Mania

    Eget rum är lyx tycker jag. Det är inte speciellt länge sedan hela familjer delade på ett enda rum tillsammans med 1-2-3 andra familjer. Man sov 2-3 personer i varje säng osv.

    Med det sagt tycker jag inte vi ska ha det så nu men jag tycker det känns rätt vansinnigt att varenda unga ska ha eget rum, jorden räcker liksom inte till för det.

    Här delar 3 barn på ett stort sovrum.

Svar på tråden Från vilken ålder tycker du att det är viktigt att barnet har eget rum?