• Anonym (undra­r)
    Äldre 21 Sep 21:15
    365 visningar
    7 svar
    7
    365

    Föräldraråd, genusarbete och värdegrundsfrågor mm. inom fsk

    Har barnet på en montessorifsk. Ska snart på vårt första föräldramöte och vill förbereda mig lite.
    Det finns inget föräldraråd vad jag vet, hur ser det ut på era barns förskolor?
    Sen undrar jag om ni har tips på hur jag kan få veta mer om hur personalen verkligen arbetar med genus,värdegrund och gruppkonstellationer som uppstår?
    Förhoppningsvis tar de upp de här punkterna själva men jag vill vara förberedd.
    Förresten kanske någon kan förklara vad barnen ska kunna enligt förskolans läroplan eller länka.

  • Svar på tråden Föräldraråd, genusarbete och värdegrundsfrågor mm. inom fsk
  • Anonym (undra­r) Trådstartaren
    Äldre 22 Sep 08:14
    #1

    Finns det ingen som orkar svara...

    Eller kanske jag undrar "knasigt"?!

  • Äldre 22 Sep 08:54
    #2

    Nu står det lite still i huvudet men jag ska försöka :) Lpfö (läroplanen) är på ca 10 sidor och finns att ladda ner elektroniskt på skolverkets hemsida. Du kan vara googla och då får du upp den.

    På min sons förskola finns föräldraråd men på mitt jobb gör det inte det, så det ser nog olika ut. Känner du att du kan och orkar så ta upp det på mötet, det är enligt min erfarenhet väldigt bra sätt att involvera hemmet i förskolan.

    Alla förskolor ska ha en likabehandlingsplan som ska finnas tillgänglig för föräldrar. Fråga var den finns. Tror den måste revideras varje år (kan vara varannat). Inga frågor är för dumma och det kan vara smart att skriva ner de frågor du har innan du går på mötet.

    Ställ "genusfrågan " prcis som du gjort i Ts :)

  • Anonym (undra­r) Trådstartaren
    Äldre 22 Sep 09:32
    #3
    Jojile skrev 2014-09-22 08:54:47 följande:

    Nu står det lite still i huvudet men jag ska försöka :) Lpfö (läroplanen) är på ca 10 sidor och finns att ladda ner elektroniskt på skolverkets hemsida. Du kan vara googla och då får du upp den.

    På min sons förskola finns föräldraråd men på mitt jobb gör det inte det, så det ser nog olika ut. Känner du att du kan och orkar så ta upp det på mötet, det är enligt min erfarenhet väldigt bra sätt att involvera hemmet i förskolan.

    Alla förskolor ska ha en likabehandlingsplan som ska finnas tillgänglig för föräldrar. Fråga var den finns. Tror den måste revideras varje år (kan vara varannat). Inga frågor är för dumma och det kan vara smart att skriva ner de frågor du har innan du går på mötet.

    Ställ "genusfrågan " prcis som du gjort i Ts :)


    Tack snälla!

    Men vad ska jag säga om jag vill ha ett föräldraråd, menar argument till de övriga föräldrarna? Tänkte mest ställa frågan om någon är intresserad men om någon undrar varför..

    Varför har ni inget föräldraråd?
  • Äldre 22 Sep 09:40
    #4
    Anonym (undrar) skrev 2014-09-22 09:32:51 följande:
    Tack snälla!

    Men vad ska jag säga om jag vill ha ett föräldraråd, menar argument till de övriga föräldrarna? Tänkte mest ställa frågan om någon är intresserad men om någon undrar varför..

    Varför har ni inget föräldraråd?
    vad tänker du att föräldrarådet ska göra - vilken funktion ska de de ha? 

    hur bedrivs förskolan - är det privat - kommunalt - kooperativ? 

    våra barn går på föräldrakooperativ - och där finns inget föräldraråd, men vi har ju en styrelse som består av oss föräldrar - så det blir väl som en typ av föräldraråd. men all typ av pedagogiska beslut styrs av verksamhetschefen - detta är inget föräldrarna lägger sig i. 
  • Anonym (undra­r) Trådstartaren
    Äldre 22 Sep 10:01
    #5
    Dixie skrev 2014-09-22 09:40:23 följande:

    vad tänker du att föräldrarådet ska göra - vilken funktion ska de de ha? 

    hur bedrivs förskolan - är det privat - kommunalt - kooperativ? 

    våra barn går på föräldrakooperativ - och där finns inget föräldraråd, men vi har ju en styrelse som består av oss föräldrar - så det blir väl som en typ av föräldraråd. men all typ av pedagogiska beslut styrs av verksamhetschefen - detta är inget föräldrarna lägger sig i. 


    Förskolan är privat.

    Jag tänker att man kanske lättare kan lägga fram olika förslag på hur vi kan förbättra miljön, maten, utflykter mm om vi föräldrar lyfter dessa frågoe gemensamt. Men också för att få en bättre insikt i verksamheten.
  • Anonym (undra­r) Trådstartaren
    Äldre 22 Sep 10:07
    #6
    Dixie skrev 2014-09-22 09:40:23 följande:

    vad tänker du att föräldrarådet ska göra - vilken funktion ska de de ha? 

    hur bedrivs förskolan - är det privat - kommunalt - kooperativ? 

    våra barn går på föräldrakooperativ - och där finns inget föräldraråd, men vi har ju en styrelse som består av oss föräldrar - så det blir väl som en typ av föräldraråd. men all typ av pedagogiska beslut styrs av verksamhetschefen - detta är inget föräldrarna lägger sig i. 


    Förskolan är privat.

    Jag tänker att man kanske lättare kan lägga fram olika förslag på hur vi kan förbättra miljön, maten, utflykter mm om vi föräldrar lyfter dessa frågoe gemensamt. Men också för att få en bättre insikt i verksamheten.
  • Äldre 28 Sep 10:44
    #7
    Anonym (undrar) skrev 2014-09-22 09:32:51 följande:

    Tack snälla!

    Men vad ska jag säga om jag vill ha ett föräldraråd, menar argument till de övriga föräldrarna? Tänkte mest ställa frågan om någon är intresserad men om någon undrar varför..

    Varför har ni inget föräldraråd?


    Jag vet inte riktigt varför faktiskt. Min gissning är att det beror på att i mitt område är bilden av fsk som barnpassning väldigt starkt. Därför tycker nog inte föräldrarna att de kan/ska/behöver ha föräldraråd. De allra flesta känner nog inte ens till fenomenet faktiskt.

    De argument du kan använda är precis de som du skrivit här. För att förenkla samarbete mellan hem.och fsk, för att öka er makt att kunna påverka osv.
Svar på tråden Föräldraråd, genusarbete och värdegrundsfrågor mm. inom fsk