• hanna023

    Bröstmjölk, ingen mens - men neg graviditetstest

    Hej, jag är förvirrad och vet inte vad som händer med mig kropp! Jag har sedan 3 veckor tillbaka fått bröstmjölk/vätska i mina bröst (kommer ut när jag tycker på dem) och har lång menscykel (44 dagar) men är nu på min 56:e dag utan mens (ca BIM +12).

    Jag slutade med mina p-piller i dec 2013 och har sedan dess inte använt preventivmedel. Jag har tagit 3 st graviditetstest sedan det med brösten hände, den senaste för 4 dagar sedan, men dessa har samtliga visat negativt. Jag inbillar mig att jag mår lite illa på morgonkvisten.

    Jag var förra veckan till läkaren ang det med brösten och långa menscykler, de tog prover för PCO, men jag hade inte det.

    Kan tilläggas att jag sedan 1,5 månad ätit kosttillskotten: Efamol, nattljusolja och rosenrot.

    Vad tror ni? Är det någon som har varit i samma situation? Är min kropp i obalans eller är jag gravid? Jag är jättetacksam för er respons!!

  • Svar på tråden Bröstmjölk, ingen mens - men neg graviditetstest
  • Mellanstadieläraren

    Jag tycker du ska be om att få ta ett blodprov och kontrollera prolaktinvärdet. Ett högt sådant kan ge bröstmjölk, lång cykel och utebliven ägglossning. Tog själv det just på grund av utebliven mens/lång cykel. Har även tidigare haft vätska från brösten.

  • Jag är bara jag

    Prover för PCO innebär vad då...? Det som ska kollas upp vid långa cykler är alltid prolaktin,LH,TSH och progesteron och gärna FSH också. De tas inte alls runt den här tiden i menscykeln så vad du nu än tog för prov måste det blitt missvisande värden. Alla utom progesteron tas dag 3 och progestronet tas dag 21 eller en vecka efter förväntad äl. Du har inte normala menscykler och behöver nog hjälp att få ordning på allt.

  • hanna023
    Mellanstadieläraren skrev 2014-09-21 22:48:00 följande:

    Jag tycker du ska be om att få ta ett blodprov och kontrollera prolaktinvärdet. Ett högt sådant kan ge bröstmjölk, lång cykel och utebliven ägglossning. Tog själv det just på grund av utebliven mens/lång cykel. Har även tidigare haft vätska från brösten.


    Hej Mellanstadieläraren, ursäkta, jag glömde skriva att de kollade prolaktinvärdet någon vecka innan PCO för att de misstänkte det först, men prolaktinvärdet såg ut att vara normalt.


    Har du testat ditt prolaktinvärde? Hur fick du bukt med brösten och mensen?

  • hanna023
    Jag är bara jag skrev 2014-09-21 23:08:03 följande:

    Prover för PCO innebär vad då...? Det som ska kollas upp vid långa cykler är alltid prolaktin,LH,TSH och progesteron och gärna FSH också. De tas inte alls runt den här tiden i menscykeln så vad du nu än tog för prov måste det blitt missvisande värden. Alla utom progesteron tas dag 3 och progestronet tas dag 21 eller en vecka efter förväntad äl. Du har inte normala menscykler och behöver nog hjälp att få ordning på allt.


    Hej Jag är bara jag, tack för din respons.

    Beskrivning hos 1177: Hos en del kvinnor är en eller båda äggstockarna fulla av små vätskefyllda blåsor, så kallade cystor, som har bildats av äggblåsor. Detta kallas polycystiska ovarier, PCO. Om man samtidigt med cystorna har en hormonrubbning kallas det för polycystiskt ovarialsyndrom, PCOS. Det kan innebära att man till exempel har långt mellan menstruationerna eller ingen mens alls.


    Både PCO och PCOS kan man ha utan att märka det. Men PCOS kan till exempel göra att man går upp mycket i vikt eller har svårt att bli gravida.

    Jag måste höra med min läkare om hon testade även för FSH. Jag glömde skriva i mitt inlägg att de testade mitt prolaktinvärde för någon vecka sedan, men de proverna visade ett normalt värde. Jag tror faktiskt inte min läkare är medveten om att de olika proverna är viktiga att ta vid vissa dagar i cykeln, jag fick det uppfattningen. Är det idé att be dem göra testerna igen kanske?

    Det känns som att leta en nål i en höstack. Jag känner att det är nått som inte stämmer men de prover som tagits visar normala värden.


    Jag skall på en veckas semester den 5:e okt och tänkte be vårdcentralen ta ett blodprov (visst kan de göra det?) för att de om det är bäbis eller inte, om inte mensen kommit tills dess. För är det inte en bäbis vill jag passa på att ta nått glas vin, men om jag är bäbis vill jag självklart inte dricka alkohol.

  • Mellanstadieläraren

    Jag har testat mitt prolaktin, första gången var det förhöjt men andra normalt. Jag tror inte det vätskar längre och jag har precis slutat äta primolut så jag vågar inte säga att min cykel ordnat upp sig än...

    Kan man inte se pco på vul?

  • hanna023
    Mellanstadieläraren skrev 2014-09-22 16:57:46 följande:

    Jag har testat mitt prolaktin, första gången var det förhöjt men andra normalt. Jag tror inte det vätskar längre och jag har precis slutat äta primolut så jag vågar inte säga att min cykel ordnat upp sig än...

    Kan man inte se pco på vul?


    Tack för din respons! Okej! Vilken tur att det finns medicin för att hjälpa mensen på traven. Jag ska prata med barnmorskan om att kanske få göra ett VUL. Vore skönt att göra ett sådant!  Fick du göra en lång utredning innan du fick medicin för att få mensen i balans?


     


     

  • Jag är bara jag

    Du ska inte gå till en b.m alls för de vare sig kan eller får göra såna här utredningar. Du ska göra en regelrätt infertilitetsutredning och ja,då är det jätteviktigt att ta proverna på rätt dag! Progesteronet visar direkt om du haft äl vilket jag betvivlar med dina långa cykler-speciellt den här. Om du har PCO ska du äta Pergo för att få äl för utan äl=ingen chans till barn.

  • Mellanstadieläraren
    hanna023 skrev 2014-09-22 17:42:30 följande:

    Tack för din respons! Okej! Vilken tur att det finns medicin för att hjälpa mensen på traven. Jag ska prata med barnmorskan om att kanske få göra ett VUL. Vore skönt att göra ett sådant!  Fick du göra en lång utredning innan du fick medicin för att få mensen i balans?

     

     


    Jag kontaktade en privat gynekolog efter att jag slutat med P-piller och mensen drog ut på tiden. Hon tog verkligen mina undringar på allvar och jag väntade inte alls länge innan jag fick en kur primolut nor. Så nej, jag har inte gjort någon lång utredning alls. Nu återstår det bara att se om ägglossningen kommer igång.
  • hanna023
    Mellanstadieläraren skrev 2014-09-22 19:58:24 följande:
    Jag kontaktade en privat gynekolog efter att jag slutat med P-piller och mensen drog ut på tiden. Hon tog verkligen mina undringar på allvar och jag väntade inte alls länge innan jag fick en kur primolut nor. Så nej, jag har inte gjort någon lång utredning alls. Nu återstår det bara att se om ägglossningen kommer igång.
    Tack för det bra tipset! Jag ska kontakta den privata gynmottagningen i morgon! Det känns faktiskt som att vårdcentralen är lite nonchalant inställda till mina "problem" med mens, bröst och hormoner.
  • Mellanstadieläraren
    hanna023 skrev 2014-09-22 20:15:40 följande:

    Tack för det bra tipset! Jag ska kontakta den privata gynmottagningen i morgon! Det känns faktiskt som att vårdcentralen är lite nonchalant inställda till mina "problem" med mens, bröst och hormoner.


    Det var precis det jag anade så jag hoppade vc. Faktum är att jag sökte till vc för vätskande bröstvårtor för ca 1,5 år sen, innan jag läst nåt om att det kan bero på prolaktin eller annat och när jag fortfarande åt P-piller. Då kände de bara efter tumörer/knölar och tog inte ens ett blodprov.... Känns ju helt absurt nu i efterhand att de inte ens tänkte så långt.
  • Jag är bara jag

    Ja,men det förklarar ju saken! V.c gör inga såna utredningar ö.h.t,det krävs gynklinik med kunskap om infertilitet eller en privat gynläkare.

  • hanna023

    Hej! Jag har nu varit till barnmorskan, hon tog gravtest (urinprov) och sa att jag inte var med barn. Vilket var skönt att få bekräftat, då ovissheten är den jobbigaste. Nu är det bara att invänta mensen. Läkaren som tog proverna tidigare (PCO, Prolaktin osv) har skrivit en remiss till gyn (lasarettet) för en grundlig undersökning/utredning. Det känns skönt!

    Barnmorskan var gullig och förklarade bra hur cykeln fungerar. Hon sa att det är bättre att ha för långa cyklar än för kort. Hon menade på att om man har långa cyklar (ca 35 dagar och mer) så har man i de allra flesta fall ägglossning. Om man dock har för kort menscykel (ca 20-22 dagar) så hinner kroppen inte skapa någon ägglossning.

    Och hur lång menscykel man än har så har man alltid ägglossning just 14 dagar innan mens (dock eventuellt max 1 ggr/år som ägglossning uteblir).

    Hon sa oxå att det bästa för att bli gravid är att ha sex var 3:e dag oavsett vart i cykeln man är. För då är det alltid spermier i äggledarna som väntar på att ägget skall komma. Har man sex varje dag så är inte spermierna lika "pigga och ivriga" på att vandra upp. Givetvis är det upp till var och än, men detta tipsade hon om.

  • Jag är bara jag

    Men oj så fel din b.m har!! Långa cykler är oftast äl-lösa och normala menscykler överstiger inte 35 dar. Neråt 21 dar räknas normalt,man kan absolut ha äl varje cykel ändå. Och alla har absolut inte äl 14 dar före mens! Det kan variera mellan 10-18 dar. Däremot är lutealfasen samma för en och samma kvinna,men kan som sagt variera. Sex var tredje dag hela menscykel är fruktansvärt överdrivet. Vi kan inte ha sex om jag inte är nära äl,alla vill/kan/orkar inte det av olika skäl och det behövs verkligen inte. Däremot räcker det med var 3.e dag själva äl-veckan för att kunna bli gravid. Suck alltså,långt ifrån första gången jag ser en b.m som har så himla fel!

  • hanna023

    Okej. Det är lite konstigt hur många säger så olika. Jag har ännu inte fått någon mens, men har fått remiss upp till gyn, så det känns skönt! Jag har börjat på en akupunkturbehandling (för att få allmän balans i kroppen), det kanske kan hjälpa något iaf. Någon som har erfarenhet av de?

  • Kudde

    När ditt andra prolaktintest var negativt, minns du när på dagen du tog det? Prolaktintest ska tas först efter man varit vaken i minst fem timmar annars kan de bli helt fel.

Svar på tråden Bröstmjölk, ingen mens - men neg graviditetstest