• Anonym (ts)

    Vad tror du är fel med mig?

    Hej alla. Jag dras med en del konstiga symtom, vet inte om eller hur dem hänger ihop men tänkte kolla vad ni tror. Kan börja med att säga att jag har vart hos läkaren och ska tillbaka för fortsatt utredning men är just nu i det läget när vi "avvaktar". Har inte fått några svar ang orsak osv.
    Symtomen är iaf
    -Svullna körtlar på halsen
    -Trötthet
    -Något mer andfådd än tidigare
    -Diffust ryggont, mitt i/nedre ryggen.
    -Slem i halsen
    -Till och från värk i halsen, inte som halsont utan att de liksom värker lite
    -Minskad aptit och orkar inte äta så mkt
    -Viktnedgång
    -Får hyfsat lätt blåmärken (tex om jag kliar mig på benet)

    Blodproverna antar jag är ok eftersom jag inte hört nåt annat. Nån som har en tanke??

  • Svar på tråden Vad tror du är fel med mig?
  • krillesthlm
    Anonym (ts) skrev 2014-09-21 22:39:43 följande:

    Hej alla. Jag dras med en del konstiga symtom, vet inte om eller hur dem hänger ihop men tänkte kolla vad ni tror. Kan börja med att säga att jag har vart hos läkaren och ska tillbaka för fortsatt utredning men är just nu i det läget när vi "avvaktar". Har inte fått några svar ang orsak osv.
    Symtomen är iaf
    -Svullna körtlar på halsen
    -Trötthet
    -Något mer andfådd än tidigare
    -Diffust ryggont, mitt i/nedre ryggen.
    -Slem i halsen
    -Till och från värk i halsen, inte som halsont utan att de liksom värker lite
    -Minskad aptit och orkar inte äta så mkt
    -Viktnedgång
    -Får hyfsat lätt blåmärken (tex om jag kliar mig på benet)

    Blodproverna antar jag är ok eftersom jag inte hört nåt annat. Nån som har en tanke??


    invänta du svar från läkaren..blir nog bäst så...lycka till
  • Anonym (ts)

    Ingen som har nån tanke? Självklart inväntar jag svar från läkaren men ändå.

  • Anonym (ts)

    Ingen som har nån tanke? Självklart inväntar jag svar från läkaren men ändå.

  • Anonym (ts)

    Nån borde ju ha en tanke?? Är ju ändå 155 visningar på tråden. Förlåt om jag puffar tråden men att leva själv med ovissheten är jobbig. Jag misstänker själv att jag har cancer nämligen men det är inget jag kan säga till mina närmsta. Sen känns de löjligt då de kanske har en enkel förklaring istället. Behöver stöttning...

  • Anonym (Anamnes)

    Innan man kan svara behövs mer info.

    Hur gammal är du? Man eller kvinna?

    * Hur känns körtlarna? Ömmar de om du trycker på dem? Har du nyligen varit sjuk? Har någon i din omgivning nyligen varit sjuk?

    * Hur yttrar sig din trötthet? Hur är dina sömnvanor? Snarkar du?

    * Vad menar du med slem i halsen?

    * Hur länge har du haft ont i ryggen? Strålar det ut någonstans? När uppkommer smärta etc?

    * Hur mycket har du gått ned i vikt och över hur lång tid? Vad vägde du från början? Var det frivilligt?

    * Har du någon i släkten som haft någon sorts blodmalignitet (lymfom, leukemi eller liknande)?

    * Har du känt av ymniga nattliga svettningar?

    * Är du febril?

    * Kommer du från eller har du vistats längre tid i Afrika?

    Sen mer allmänna frågor som: hur länge har du haft dessa symptom? Kom de smygande eller kan du sätta dem i samband med något? Tidigare sjukdomar, mediciner etc?

    Det är som sagt väldigt svårt att säga något alls om man inte har en komplett sjuldomshistoria. Än viktigare är så klart också resultaten av blodproverna. Min gissning är att det är efterförloppet av en infektion (som du kanske inte ens har märkt). Men det enda sättet att säkert veta är att låta läkaren göra en klinisk bedömning.

Svar på tråden Vad tror du är fel med mig?