• Charlotte1987

    Regler kring väjning för utryckningsfordorn

    Svårt att sätta rubrik på min fråga men det handlar iaf om väjningsplikt för utryckningsfordon som jag funderat över länge. Nu ska vi se om jag kan formulera min fråga bra ;P


     


    Säg att man kör ute på en väg med räcken både i mitten och på kanten, en fil, och det kommer ett utryckningsfordon med ljus. Vad får och måste man göra för att väja för den? Köra snabbare så man kommer till en sträcka där man kan köra in mot kanten, eller sakta ned så att man kan köra så pass nära kanten som möjligt så att fordonet kan ta sig förbi? Eller annat alternativ?

  • Svar på tråden Regler kring väjning för utryckningsfordorn
  • BuoBä

    För dig som vanlig bilist gäller alltid hastighetsbegränsningen. Om det absolut inte går att släppa förbi, så kör du vidare i tillåten fart tills du kan svänga av eller åt sidan. Men det är sällan så smalt utan kör man så nära kanten det går brukar de kunna komma förbi. I alla fall på landsväg, 2+1 väg och liknande. Inne i städer kan det vara trängre såklart, men då brukar det å andra sidan finnas större möjlighet att svänga av.

  • Ninna887

    www.aftonbladet.se/bil/article12565323.ab

    Det som mannen fälldes på var att han inte svängde av på någon av avfarterna/fickorna. Syns tydligt i filmen. Även om du inte får köra för fort ser jag det föga troligt att du kommer bli fälld för att ha släppt fram en ambulans genom att öka din hastighet till nästa avfart, men gör det då under den hastighet där körkortet ryker.

    Angående domen kan man istället tänka sig vad som skulle hänt om polisen i intervjun skulle sagt att det är fri fart som gäller när man har en ambulans bakom sig.

  • sportpappa

    Ofta är vägarna så breda att det faktiskt får plats 2 bilar i bredd även om det inte känns så vid en första anblick. De är gjorde så just för att utryckningsfordon ska kunna ta sig förbi eller om ett fordon får stopp.

    Sakta ner och håll koll i högerspegeln hur nära du är högerräcket. När du är så nära det går så stannar du.

Svar på tråden Regler kring väjning för utryckningsfordorn