• missfix

    SF-mått, orolig

    I fredags när jag var hos BM för kontroll visade det sig att min mage inte växt så mycket som min BM ville, bara 1 cm. Jag ligger alltså på 28 cm i vecka 32 (31+0). Jag ligger fortfarande inom kurvan men jag frågade vad det beror på och hon sa att det kan vara att bebis inte trivs eller att jag kanske har för lite fostervatten. Detta gjorde mig orolig och har gått hela helgen o tänkt på detta.
    Mailade min barnmorska och frågade om jag behöver gå runt o vara orolig eller om jag kan begära att få göra ett extra UL. Inte fått svar än men hoppas under dagen.

    Har ni varit med om detta? Behöver jag vara orolig? Bebis rör sig som vanligt men jag är ändå orolig, vill ju att allt ska vara bra.

  • Svar på tråden SF-mått, orolig
  • MammaTillBäbis

    Oj. Det var inte så schysst gjort av din barnmorska. Att oroa dig så. Min barnmorska är jätteduktig på att säga saker så jag slipper oroa mig. Och mitt sf-mått var oförändrat under tre besök (en månad ungefär) och hon sa att det ute var någon fara för det beror på hur bebisen ligger. Och hon har också sagt att en centimeter tillväxt är normalt/vanligt. Jag fick göra ett extra ul (tul) när måttet var samma efter tre besök. Tycker du inte skall oroa dig. Så länge din bebis följer sin tillväxtkurva ska det inte vara några problem.

  • mills81

    Tycker oxå att det var jätte konstigt sagt av din barnmorska. Jag har haft för litet mått med 3 av mina barn, samma som dig med sonen å det växte sakta bara 1 cm mellan besöken. Blev skickad på tillväxt ultraljud, allt såg bra ut, han va liten av naturen. Föddes v 38 fullt frisk vikt 2790g å 47 cm. Vanligaste anledningen till lågt mått är ju antingen läge på bebisen eller att den är lite mindre av naturen.

  • missfix

    Tack för era svar, nu känns det lite lugnare. Det är säkert ingen fara men bättre o kolla en gång för mycket känner jag.

    Jag kanske uttryckte mig lite fel, hon sa inte att läget var så nu att bebis kanske inte trivs eller att jag har för lite fostervatten utan om jag går utanför kurvan kanske man ska göra ett extra ultraljud för att se så bebis trivs och att jag har tillräckligt med fostervatten. Men man tänker ju ändå på det.

    Kan man begära att gå ett UL eller bestämmer barnmorskan det?

  • MammaTillBäbis

    Du kan höra av dig till antenatal och förklara att du är orolig pga att bebisen inte vuxit så mycket så kan de avgöra om du kan få komma in på en koll. De brukar vara väldigt schyssta och hjälpa alla oroliga blivande mammor. :)

  • missfix
    MammaTillBäbis skrev 2014-09-22 08:17:31 följande:

    Du kan höra av dig till antenatal och förklara att du är orolig pga att bebisen inte vuxit så mycket så kan de avgöra om du kan få komma in på en koll. De brukar vara väldigt schyssta och hjälpa alla oroliga blivande mammor. :)


    Okej, ska vänta o se om min barnmorska svarar först :)
    Är det til förlossningsavdelningen man ringer då?
  • MammaTillBäbis
    missfix skrev 2014-09-22 08:24:11 följande:

    Okej, ska vänta o se om min barnmorska svarar först :)

    Är det til förlossningsavdelningen man ringer då?


    Jag har båda gångerna ringt barnmorskemottagningen så har de ringt till antenatal. Vet inte om det finns antenatal i alla städer men annars skulle jag nog ringt förlossningen.

    Hoppas du får tag på barnmorskan!
  • missfix
    MammaTillBäbis skrev 2014-09-22 08:34:33 följande:
    Jag har båda gångerna ringt barnmorskemottagningen så har de ringt till antenatal. Vet inte om det finns antenatal i alla städer men annars skulle jag nog ringt förlossningen.

    Hoppas du får tag på barnmorskan!
    Ok tack så mycket :)
Svar på tråden SF-mått, orolig