• Äldre 22 Sep 07:41
    736 visningar
    16 svar
    16
    736

    Ska man involvera barnen

    I helgen vändes mitt 25 åriga familje liv upp och ned,
    Förmodligen klassiskt dilemma men oerhört smärtsamt är att min sambo har blivit uppvaktad av en arbetskollega till henne.
    Enligt sambon så har hon, utan att kunna hjälpa det fått känslor för honom.
    Visst har vårat förhållande haft upp och nedgångar men aldrig några sidoflörtar eller otrohets- eller större problem.
    Så, mitt funderinga är när man kan informera barnen utan att skapa mer oreda eller elände.
    Vi har tre barn, äldsta pluggar utomlands och där av inte är tillgänglig dagligen. Minstingen är 11 år och känns kanske bästa att låta vara ovetandes till allt är klart och i värsta fall definitivt.
    Sedan är den vår 19 åring som bor hemma. Jag känner att det skulle vara skönt att ha någom att prata med men också hjälp att inte förlora sin familj, som hon om någon värnar om.
    En sak är väldigt viktig och det är att det hela inta ska uppfattas att jag använder ,som i det här fallet, min 19 åriga dotter som verktyg i mina försök till övertalning.
    Jag är nog också så pass egoistrisk i detta att jag inte vill hjälpa min sambo med det oerhört dåliga samvetet som min sambo har inför att berätta för barnen. Vilket kan var ett själ till att hon stannar.
    Sen kan det också vara att vår dotter blir ledsen att inte blivit informerat så att hon hade kunnat hjälpa mig.
    Hur som helst vilj jag inte gör något som kan uppfattas nedativt i min sabos ögon.
    Hur gör jag, vi som vet
  • Svar på tråden Ska man involvera barnen
  • Anonym (Jobbi­gt)
    Äldre 22 Sep 08:06
    #1

    Det är jättesvårt med barnen. Mina barn som är 9 och 12 vet att pappa varit otrogen och har ett förhållande. Det är jobbigt för dem, framförallt för den yngsta som är väldigt arg och ledsen på sin pappa och helst inte vill träffa honom. Nu är ju era barn äldre så kanske är det annorlunda då. Vet inte hur mycket man vill veta när man är 19. Att mina barn vet beror på att deras pappa tagit med dem hem till henne, då kallades hon vän. Så när jag väl fick reda på sanningen kändes det bättre att förklara varför vi just nu inte kan umgås och varför vi mår dåligt. Vet inte om ni bestämt att bryta upp. Om ni tänker fortsätta så ändrar ju det också läget om ni ska berätta eller inte. Men jag tror barn känner av när saker är fel och det kanske är bättre att de vet än att de fantiserar på egen hand. Lycka till!

  • Anonym (fel)
    Äldre 22 Sep 08:19
    #2

    Börja inte leta efter stöd hos dina barn eller börja använda någon av dem som bollplank. De är oskyldiga och ska inte behöva se föräldrarna vara deprimerade och snacka skit om varandra.

    Om du känner att du har ett behov av stöd och någon att snacka med, vilket är helt normalt i din situation, så bör du vända dig till en utomstående. Har du inga vänner? Då kan någon kurator eller psykolog fungera bra.

  • Äldre 22 Sep 08:30
    #3

    Information är bra. Stöd till dina barn är bra, men det får stanna vid det. Självklart skall de veta vad som händer men prata av dig får du göra hos annan. 

  • Anonym (först­år inte)
    Äldre 22 Sep 08:36
    #4

    Ska ni skiljas eller inte? Förstår inte alls varför ni ska berätta för barnen om detta? Det känns egoistiskt av dig. Detta måste ni lösa själva.

    Om det handlar om att berätta om en separation för barnen så får ni/hon väl säga att hon träffat en ny.

    Om hon haft en flirt (har hon det fortfarande?) och den är över ser jag verkligen inte någon vinst i att stoppa in den informationen i barnens huvud i en sån ålder. Det får ni lösa själva tycker jag.

    Om du berättar för något barn så tycker jag att det är fult. Du kan söka medåll och stöd någon annanstans.

    Hon har svikit DIG, hur vill DU att relationen ska vara mellan henne och dina barn, ser de upp till henne, tycker du att de har de bra tillsammans, vill du fläcka ner det med känslor och tankar som väcks hos barnen.

    Jag misstänkte när jag var liten att pappa hade någon annan och vet inte om det någonsin var sant, men jag kan säga som så att det fyllde mina tankar ofta och gjorde mig ledsen, och jag hade bara undran inga svar. Jag tänkte inte att det var ett svek mot mamma så mycket, utan ett svek mot mig.

  • Anonym (L)
    Äldre 22 Sep 08:43
    #5

    Ska ni skiljas alltså? Berätta det, men involvera absolut inte barnen mer än så och sök ditt stöd någon annanstans.  

  • Äldre 22 Sep 08:44
    #6

    Tack för era inlägg. Jag är inte ute efter stödet det har jag, mer om informationen. Så det handlar egentligen om det är fel att informera innan min sambo själv har kommit till ett beslut.

  • Anonym (L)
    Äldre 22 Sep 08:50
    #7
    Cirtap skrev 2014-09-22 08:44:59 följande:
    Tack för era inlägg. Jag är inte ute efter stödet det har jag, mer om informationen. Så det handlar egentligen om det är fel att informera innan min sambo själv har kommit till ett beslut.
    Menar du att din sambo går och funderar på om hon ska lämna eller inte? 
  • Äldre 22 Sep 08:52
    #8

    Skiljas eller inte är inte klart än och flörten finns där. Att berätta det när det är ett faktum är (tycker jag) en skyldighet men då tillsammans med båda föräldrarna så att inte det blir snedvriden information.

  • Anonym (L)
    Äldre 22 Sep 08:55
    #9
    Cirtap skrev 2014-09-22 08:52:26 följande:
    Skiljas eller inte är inte klart än och flörten finns där. Att berätta det när det är ett faktum är (tycker jag) en skyldighet men då tillsammans med båda föräldrarna så att inte det blir snedvriden information.
    Vad hade du tänkt säga då? "Mamma är intresserad av en annan man och funderar på om hon ska flytta?"  Hur tror du barnen reagerar? Tror du att det tillför något till situationen? Tänk om barnen reagerar så negativt och blir så avigt inställda till sin mamma att hon inte orkar utan låter det påverka sitt val och går till den andre mannen? Tänk om ni fortsätter tillsammans, men barnen ser på sin mor med andra ögon och aldrig förlåter henne?
  • Äldre 22 Sep 09:03
    #10

    Tack för dina ord!
    Vill först be om ursäkt för en märklig svenska i mitt inlägg. Skrivet med darriga fingrar på en mobil. Bara det i sig en utmaning.

    Nej det är inte bestäm än. Igår skulle hon efter vårat nattprat åka iväg för att träffa den andra men kunde inte för att hon hade sådan ångest inför ett ställningstagande, tror jag. Står det nu och väger så skulle jag vilja ha hjälp av min dotter som kan förmå sin mamma att en flört under senaste 14 dagarna inte kan ersätta 25 är och en fantastisk familj med mycket kärlek.

  • Anonym (L)
    Äldre 22 Sep 09:10
    #11
    Cirtap skrev 2014-09-22 09:03:31 följande:
    Tack för dina ord!
    Vill först be om ursäkt för en märklig svenska i mitt inlägg. Skrivet med darriga fingrar på en mobil. Bara det i sig en utmaning.

    Nej det är inte bestäm än. Igår skulle hon efter vårat nattprat åka iväg för att träffa den andra men kunde inte för att hon hade sådan ångest inför ett ställningstagande, tror jag. Står det nu och väger så skulle jag vilja ha hjälp av min dotter som kan förmå sin mamma att en flört under senaste 14 dagarna inte kan ersätta 25 är och en fantastisk familj med mycket kärlek.
    Nej, jag tycker du tänker fel. Barnen har inget med det här att göra, det blir helt fel att involvera dem. Det här måste du och din fru reda ut som vuxna, som föräldrar. Klarar ni inte det på egen hand så ta hjälp av någon utomstående. 
  • Äldre 22 Sep 09:10
    #12

    Jo jag förstår alla inlägg. Det var ju ända en fråga och inte ett påstående.

    Lyckligtvis har jag aldrig varit i denna situation tidigare så är alltså helt novis.
    Tycker ändå att frågan måste kunna ställas eftersom jag sökte ett svar.

  • Anonym (först­år inte)
    Äldre 22 Sep 09:11
    #13
    Cirtap skrev 2014-09-22 09:03:31 följande:

    Tack för dina ord!
    Vill först be om ursäkt för en märklig svenska i mitt inlägg. Skrivet med darriga fingrar på en mobil. Bara det i sig en utmaning.

    Nej det är inte bestäm än. Igår skulle hon efter vårat nattprat åka iväg för att träffa den andra men kunde inte för att hon hade sådan ångest inför ett ställningstagande, tror jag. Står det nu och väger så skulle jag vilja ha hjälp av min dotter som kan förmå sin mamma att en flört under senaste 14 dagarna inte kan ersätta 25 är och en fantastisk familj med mycket kärlek.


    Jag tycker det är egoistiskt att be dottern om hjälp. Hon kommer att få annat att tänka på än att hjälpa dig. Känslor hon har rörs om och hon har en bearbetsningsprocess.

    Det här med att dela information... nää. Låt din fru tänka klart om hon ska lämna och lämna beskedet gemensamt. Barnen ska inte behöva hamna mitt i beslutet och särskilt inte med ansvaret att de ska försöka få mamma att stanna, så fruktansvärt hemskt.
  • Anonym (L)
    Äldre 22 Sep 09:16
    #14
    Anonym (förstår inte) skrev 2014-09-22 09:11:11 följande:
    Jag tycker det är egoistiskt att be dottern om hjälp. Hon kommer att få annat att tänka på än att hjälpa dig. Känslor hon har rörs om och hon har en bearbetsningsprocess.

    Det här med att dela information... nää. Låt din fru tänka klart om hon ska lämna och lämna beskedet gemensamt. Barnen ska inte behöva hamna mitt i beslutet och särskilt inte med ansvaret att de ska försöka få mamma att stanna, så fruktansvärt hemskt.
    Exakt; tänk så fruktansvärt om hon ändå väljer att lämna, hur ska barnen känna sig då som inte kunde få mamma att stanna
  • Anonym (fel)
    Äldre 22 Sep 10:45
    #15
    Cirtap skrev 2014-09-22 09:03:31 följande:

    Tack för dina ord!

    Vill först be om ursäkt för en märklig svenska i mitt inlägg. Skrivet med darriga fingrar på en mobil. Bara det i sig en utmaning.

    Nej det är inte bestäm än. Igår skulle hon efter vårat nattprat åka iväg för att träffa den andra men kunde inte för att hon hade sådan ångest inför ett ställningstagande, tror jag. Står det nu och väger så skulle jag vilja ha hjälp av min dotter som kan förmå sin mamma att en flört under senaste 14 dagarna inte kan ersätta 25 är och en fantastisk familj med mycket kärlek.


    Nej! Du bör absolut inte blanda in något av barnen och göra de till spelpjäser till i erat vuxendrama.

    Det enda ni ska göra med barnen är att informera dem om ert beslut OM ni bestämmer er för att separera. Då ska ni hålla informationen neutral och saklig och inte gå in på några detaljer.
  • Äldre 22 Sep 16:26
    #16
    Cirtap skrev 2014-09-22 09:03:31 följande:

    Tack för dina ord!
    Vill först be om ursäkt för en märklig svenska i mitt inlägg. Skrivet med darriga fingrar på en mobil. Bara det i sig en utmaning.

    Nej det är inte bestäm än. Igår skulle hon efter vårat nattprat åka iväg för att träffa den andra men kunde inte för att hon hade sådan ångest inför ett ställningstagande, tror jag. Står det nu och väger så skulle jag vilja ha hjälp av min dotter som kan förmå sin mamma att en flört under senaste 14 dagarna inte kan ersätta 25 är och en fantastisk familj med mycket kärlek.


    Fel fel fel.
    Din dotter skall inte blandas in på det viset. Du får fatta ditt beslut ang. förhållandet och du får fatta ditt. Barnen oavsett ålder informeras när ni kommit fram till beslut. Information menar jag som in info om att ni skall skiljas och där behövs inte gås in på varför.
Svar på tråden Ska man involvera barnen