• Anonym (Hjälp)

    nyexad socionom, mår skit!

    Jag har nyligen avslutat min utbildning och det är dags att söka jobb. Jag är egentligen en social och trevlig person med skinn på näsan. På grund av en panikångestattack under min praktik så har jag tappat allt självförtroende och självkänsla och jag vet nu inte vilket jobb jag vågar ta mig an.

    Jag är så sugen på att börja jobba, men varje annons jag läser så kommer ångesten krypandes. Alla tjänstebeskrivningar låter så svåra och jag vill inte känna mig underkvalificerad o må dåligt varje dag.

    Ni socionomer eller liknande, vilket arbete började ni med? Vad fick ni göra då? Vad kan ni rekommendera?

    Ska tilläggas att jag tycker det är jobbigt att hålla i möten (inte en o en utan med flera deltagare) och att prata inför grupper.jag arbetar med fördel två och två.

    Min mardröm är tex ett självständigt arbete där jag ensam ska möta föräldrar o barn samt vara aktiv deltagare i samverkansgrupper.

    Snälla, få nu inte mig att må sämre med mig själv än jag redan gör.

  • Svar på tråden nyexad socionom, mår skit!
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (??) skrev 2014-09-22 09:39:08 följande:

    Du kanske borde göra något annat?


    Varför?
  • Anonym (??)

    Jag vet inte, känns bara som att om du har svår ångest kanske det bästa inte är att jobba med misär...

  • Anonym (K)

    Nu är jag inte socionom men jag känner igen känslan av oro inför det första jobbet efter examen. Man är ju inte färdig bara för att man har tagit examen. Man har fortfarande massor kvar att lära men det vet ju arbetsgivarna om så det löser sig säkert.

  • Anonym (e)

    Jag tror nog den känslan du har är väldigt vanlig. För mig brukar det hjälpa att tänka att jag inte är fastkedjad vid jobbet, bara för att du söker jobb och tillslut får ett jobb betyder det inte att du är dömd att göra det för alltid. Troligtvis går det bra men trivs du verkligen inte får du göra något annat.

  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (??) skrev 2014-09-22 10:05:56 följande:

    Jag vet inte, känns bara som att om du har svår ångest kanske det bästa inte är att jobba med misär...


    Svår ångest skulle jag inte vilja kalla det. Jag är en välfungerande människa som uppfattas som social, stabil och ganska tuff. Jag har inte problem att härbärgera misär utan känner mig snarare osäker på mig själv och liten på jorden liksom. Prestationsångest ligger väl bakom till stor del.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (K) skrev 2014-09-22 10:22:01 följande:

    Nu är jag inte socionom men jag känner igen känslan av oro inför det första jobbet efter examen. Man är ju inte färdig bara för att man har tagit examen. Man har fortfarande massor kvar att lära men det vet ju arbetsgivarna om så det löser sig säkert.


    Hoppas du har rätt. Jag hoppas bara inte att arbetsgivaren pga att jag är utåtriktad och framåt, sätter mig på för svåra uppgifter..
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (e) skrev 2014-09-22 10:24:48 följande:

    Jag tror nog den känslan du har är väldigt vanlig. För mig brukar det hjälpa att tänka att jag inte är fastkedjad vid jobbet, bara för att du söker jobb och tillslut får ett jobb betyder det inte att du är dömd att göra det för alltid. Troligtvis går det bra men trivs du verkligen inte får du göra något annat.


    Nej. Det har du rätt i! Skulle jag må allt för dåligt så är det ju i alla fall lättare att få ett nytt jobb baserat på min erfarenhet på det första jobbet. Tack för ditt svar!
  • Anonym (snabbköp)

    Jag är socionom men av bla de skäl som du angivit arbetar jag numera som kassörska. För mig är det skönt att bara ta hänsyn till och sköta om mig. Jag sköter mitt jobb och sen går jag hem. Inga tunga tankar kring tragiska livsöden jag stött på under dagen.

    Sen är det tråkigt att många antar att jag är lågutbildad pga mitt yrkesval, men det får stå för dem. Jag är nöjd!

  • Anonym (??)
    Anonym (Hjälp) skrev 2014-09-22 10:28:01 följande:
    Svår ångest skulle jag inte vilja kalla det. Jag är en välfungerande människa som uppfattas som social, stabil och ganska tuff. Jag har inte problem att härbärgera misär utan känner mig snarare osäker på mig själv och liten på jorden liksom. Prestationsångest ligger väl bakom till stor del.
    Ok jag förstår. Hoppas att du hittar rätt och något du trivs med.
Svar på tråden nyexad socionom, mår skit!