• morsaigen

    Ni som har skiljt er - var har ni skrivit barnen?

    Frågan ser ni i rubriken. Vi har två barn på 2 och 7 år och håller just på att skilja oss. Som jag har förstått det så spelar det egentligen ingen roll var barnen är skrivna - annat än att viktiga papper etc alltid kommer till bokföringsadressen. Nu är det alltid jag som har hållit ordning på barnens papper, syftar t.ex. på försäkringar, skolval, och ditten och datten. Min man har överhuvudtaget aldrig hjälpt till med något av detta. Men nu vill HAN att barnen ska vara skrivna hos honom för att det "skulle kännas så tomt annars". Själv tycker jag såklart att de ska vara skrivna hos mig, inte pga nåt känslomässigt utan av rent praktiska skäl, just med ovannämnda ordning. Min man är  slarvig och viktiga papper tenderar att komma bort. Hur har ni gjort? Kan man skriva ett barn på vardera adress? För- och nackdelar?

  • Svar på tråden Ni som har skiljt er - var har ni skrivit barnen?
  • Schna

    Ja, barnen kan vara skrivna på olika adresser.


    It takes a fool to remain sane
  • Nalliwer

    Handlar inte om vad ni vill utan en person ska enligt folkbokföringslagen vara skriven där den har sin huvudsakliga nattvila.
    Så kommer barnen att bo olika mkt hos er så ska de vara skrivna där de bor mest. Har ni jämt fördelat boende och någon av er bor kvar i den gemensamma bostaden ska de fortsätta vara folkbokförda där.
    Om ingen bor kvar så är det hos den som bor närmst skola/dagis. Skulle det skilja mindre än 200 meter i avstånd mellan bostäderna så avgörs det av en helhetsbedömning där man bland annat ser till var kompisar och andra sociala resurser finns.

  • morsaigen

    Sent inlägg i denna tråd, men tack för svar.... Nalliwer - varifrån kommer denna info? Så blev det inte för oss. Vi är nu skilda och har barnen precis lika mycket. Det är båda skrivna hos sin pappa, av det enkla skälet att han ville det. Han kände att han "höll på att förlora allt" (traumatisk skilsmässa för honom då det var han som blev lämnad). Själv kände jag inte att det var viktigt var de var skrivna, då de båda skulle bo lika mycket hos oss båda. Så han fick som han ville, för att det kändes viktigt för honom. Och då är det ändå jag som bor närmst skola och dagis. 

  • lilly

    Man ska folkbokföras på den adress där man regelbundet tillbringar sin dygnsvila. Med regelbundet anses man ha sin dygnsvila där en gång i veckan. (7§ Folkbokföringslag)  Minderåriga barn som spenderar lika mycket tid hos båda föräldrarna ska folkbokföras där föräldrarna kommer överrens om det. (7a§ Folkbokföringslag). http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19910481.htm

Svar på tråden Ni som har skiljt er - var har ni skrivit barnen?