• Anonym (Psyko­pat?)
    Äldre 22 Sep 10:53
    5186 visningar
    7 svar
    7
    5186

    Min son - En psykopat?

    Jag har en son som haft problem i nästan hela sitt liv. Han ska bli 21 år gammal och har bott på institution för behandlingar. De sa då att han kunde utvecklas som psykopat om han inte får rätt hjälp. Han bodde sedan i ett förstärkt familjehem men är numera fri så att säga.

    Han har misshandlat folk, stulit bilar, mopeder pengar och gjort inbrott på olika ställen. Han är kriminell med andra ord. Han röker cannabis och hasch och han tycker att det är helt okej att göra det.

    Jag undrar om han har utvecklats till psykopat. Under åren så har han visat en sida som jag inte förstår mig på. Ju äldre han har blivit ju värre har det blivit. 

    Min son är en mycket charmig kille och kan få vem som helst att tro på sina lögner oavsett hur ofattbart det än låter. Han manipulerar sin omgivning och han ljuger som en häst travar. 


    Sonen min vill ha full kontroll på vad som händer. Får han inte det så kan han bli fruktansvärt arg. Får han inte som han vill så kan han bli aggressiv och hotfull. Misshandel förekommer och då inte bara på andra främmande människor utan även inom familjen. 

    Han har alltid rätt. Fast man står med bevisen i handen så har han ändå rätt. Det är svårt att överbevisa honom och han blir frustrerad i dessa situationer. Sonen måste nästan hela tiden ha något att göra för han blir lätt uttråkad. Skulle något hända i dessa situationer så är det alltid någon annans fel. Misshandlar han någon så är det personens eget fel tex.

    Han kan misshandla ett syskon utan att känna ånger och han har svårt att sätta sig in i andras situationer och känna vad de känner. Sonen lever på andra. Får han ett arbete så sköter han det inte. Han lurar systemen och lever på pengar som han inte ens ska ha egentligen. 

    Sonen har en stor sexuell drift. Han är inte trogen sin tjej och fast tjejen finns bredvid honom så kan han skicka nakenbilder på sig själv till andra och det spelar ingen roll om flickan är under 15 år. På det institution han bodde på sa att han hade en sexuell störning. Han ska ha blivit "botad# från den men jag undrar om han inte lärde sig att göra som de ville att han skulle göra. 

    Sonen är impulsiv och ansvarslös. Han blev intagen på två ungdomshem för att han blev dömd och har varit med om flera rättegångar redan. Han började tidigt med kriminaliteten.

    Han kan säga elaka saker som att önska livet ur folk och man är inte värd fem öre. Han kör sitt race som han säger. Min rädsla är att få höra att han har misshandlat någon till döds eller höra att han har blivit det. 

    Jag tror att min son har utvecklats till psykopat men jag hoppas vid gud att han inte har det. Någon som själv har erfarenhet om det jag har skrivit?
  • Svar på tråden Min son - En psykopat?
  • Anonym (usch)
    Äldre 22 Sep 10:59
    #1

    Usch. Det där låter gräsligt. Det låter onekligen som han har en hel del psykopatdrag.

  • Anonym (psyko­pati)
    Äldre 22 Sep 11:11
    #2

    Han behöver inte vara psykopat. Även om han har dessa drag i sig. Psykopati är en personlighetsstörning som även delas med höga samhälls- och näringslivstoppar. Inte alltid av ondo alltså.

    Spelar det nån roll för dig om han har den här personlighetsstörningen? Vissa psykopater är väl medvetna om sina drag och även om de inte kan göra något för att "läka" sig själva, så kan de lära sig leva med störningen och leva ett fullödigt liv.

    Din son däremot bryr sig inte om att han är kriminell. Han har noll insikt, och vill heller inte ha det. För mig låter det som om han faktiskt inte borde gå lös i samhället. Det är inte hans ev. psykopatiska drag som gör honom farlig. Hans farlighet består i att han skiter fullständigt i sina medmänniskor, saknar insikt om sig själv och dessutom är impulsiv och lever ut sin impulsivitet.

    Ingen kommer kunna stoppa din son. Och tyvärr är jag rädd att han, om han inte själv ber om hjälp, kommer att begå ett fruktansvärt misstag och hamna i fängelse för ett långvarigt fängelsestraff. Vilket kanske vore bäst för honom själv.

  • Anonym (Psyko­pat?) Trådstartaren
    Äldre 22 Sep 11:39
    #3
    Anonym (psykopati) skrev 2014-09-22 11:11:21 följande:

    Han behöver inte vara psykopat. Även om han har dessa drag i sig. Psykopati är en personlighetsstörning som även delas med höga samhälls- och näringslivstoppar. Inte alltid av ondo alltså.

    Spelar det nån roll för dig om han har den här personlighetsstörningen? Vissa psykopater är väl medvetna om sina drag och även om de inte kan göra något för att "läka" sig själva, så kan de lära sig leva med störningen och leva ett fullödigt liv.

    Din son däremot bryr sig inte om att han är kriminell. Han har noll insikt, och vill heller inte ha det. För mig låter det som om han faktiskt inte borde gå lös i samhället. Det är inte hans ev. psykopatiska drag som gör honom farlig. Hans farlighet består i att han skiter fullständigt i sina medmänniskor, saknar insikt om sig själv och dessutom är impulsiv och lever ut sin impulsivitet.

    Ingen kommer kunna stoppa din son. Och tyvärr är jag rädd att han, om han inte själv ber om hjälp, kommer att begå ett fruktansvärt misstag och hamna i fängelse för ett långvarigt fängelsestraff. Vilket kanske vore bäst för honom själv.


    Om det spelar mig en roll om han har denna personlighetsstörning? Ja det gör det. Det är min son det handlar om och jag vill han väl. Jag vet att jag inte kan styra så mycket men jag vill att han ska få ett bra liv. Dock så ser det inte ut så just nu för tillfället. Jag vill inte att min son ska få en diagnos som psykopat eller vad de nu kallar det för. Det vill ingen förälder. Man känner sig maktlös helt enkelt.
  • Anonym (psyko­pati)
    Äldre 22 Sep 12:05
    #4
    Anonym (Psykopat?) skrev 2014-09-22 11:39:05 följande:
    Om det spelar mig en roll om han har denna personlighetsstörning? Ja det gör det. Det är min son det handlar om och jag vill han väl. Jag vet att jag inte kan styra så mycket men jag vill att han ska få ett bra liv. Dock så ser det inte ut så just nu för tillfället. Jag vill inte att min son ska få en diagnos som psykopat eller vad de nu kallar det för. Det vill ingen förälder. Man känner sig maktlös helt enkelt.
    Psykopati är ingen diagnos. Endast en personlighetsstörning. Går ju inte att medicinera emot. Däremot, om din son själv vill, så finns det terapihjälp och hjälp till insikt. Men bara om han själv vill. Kontakta psykvården i första hand - de kanske kan slussa dig vidare. Hade varit enklare om han varit under 18.


  • mr me
    Äldre 22 Sep 12:12
    #5

    Jag tycker att du först borde försöka få bort hans tjej ur det destruktiva förhållande hon uppenbarligen befinner sig i.

    Hur sjuk din son än är i huvudet så ska iaf inte hon behöva dras in i och lida av det.

  • Anonym (psyko­pati)
    Äldre 22 Sep 12:16
    #6
    mr me skrev 2014-09-22 12:12:16 följande:

    Jag tycker att du först borde försöka få bort hans tjej ur det destruktiva förhållande hon uppenbarligen befinner sig i.

    Hur sjuk din son än är i huvudet så ska iaf inte hon behöva dras in i och lida av det.


  • Anonym (Psyko­pat?) Trådstartaren
    Äldre 22 Sep 12:18
    #7
    mr me skrev 2014-09-22 12:12:16 följande:

    Jag tycker att du först borde försöka få bort hans tjej ur det destruktiva förhållande hon uppenbarligen befinner sig i.

    Hur sjuk din son än är i huvudet så ska iaf inte hon behöva dras in i och lida av det.


    Jag har verkligen försökt, men har inte kunnat. Hon vet om vad han gör och ibland så uppmuntrar hon honom. De båda är manipulativa och de är definitivt inte bra för varandra. Jag har pratat med henne men hon vill ha honom. 
Svar på tråden Min son - En psykopat?