• Anonym (snart 40)

    Börja studera vid 40, erfarenheter och tips sökes!

    Är inte riktigt 40 men snart är jag där.
    Har tröttnat på att ha tråkiga arbetsuppgifter och dålig lön. Tidigare har jag arbetat i kortare perioder och sen rest mycket. Nu har jag barn, tvillingar, och prioriteringarna har ändrats milt sagt.
    Trivs med att organisera och trivs bäst med ett övergripande ansvar. Jobbar bäst när jag får sköta mitt även om jag är väldigt social och ofta får höra att jag är en uppskattad kollega.

    Nåväl, är det någon idé att gå en längre utbildning för att sedan konkurrera med yngre förmågor på en tuff arbetsmarknad, vilken i sånt fall?
    Alternativet är att gå en mer yrkesinriktad utbildning- men får man verkligen jobb sen och så var det ju det där med lönen.

  • Svar på tråden Börja studera vid 40, erfarenheter och tips sökes!
  • Anonym (Nja)

    Aldrig fel att vidareutbilda sig, men tänk på, när du som nyexaminerad träffar på yrkesvärlden är du minst 43 år (beroende vad du pluggar till). Vem tror du anställer någon 43 årig högskolekandidat? I slutänden kommer du jobbar som timanställd på vilket ställe som helst bara för att få ekonomin gå ihop.  

  • Anonym (snart 40)

    Det är så jag tänker lite också men vad ska jag göra då? Kan ju inte vantrivas i +25 år till med ostimulerade arbetsuppgifter och dålig lön?!

  • Anonym (Nja)
    Anonym (snart 40) skrev 2014-09-23 10:48:59 följande:

    Det är så jag tänker lite också men vad ska jag göra då? Kan ju inte vantrivas i +25 år till med ostimulerade arbetsuppgifter och dålig lön?!


    Plugga då. 
  • Farah Vidal

    Eftersom det finns så många nyexaminerade på den svenska arbetsmarknaden som går på soc och är 20 år yngre än dig, anser jag också att det kan gestalta sig svårt att byta yrket i din ålder, men visst är det inte omöjligt, beroende på, om din studieinriktning är populär på den svenska arbetsmarknaden. Vad tänker du plugga till då?

  • Anonym (m)

    jag tror du har goda chanser eftersom du vid det laget gjort klart det där med barn och så

  • Litet My

    Jag tror du har goda chanser, när jag jobbade inom socialpsykiatrin anställde man hellre äldre personer med en färsk utbildning än en 20 åring tex. Många yrken värderar livserfarenhet, några år på nacken och att småbarnsåren är över högt.

  • Anonym (Nja)
    Litet My skrev 2014-09-23 11:51:00 följande:

    Jag tror du har goda chanser, när jag jobbade inom socialpsykiatrin anställde man hellre äldre personer med en färsk utbildning än en 20 åring tex. Många yrken värderar livserfarenhet, några år på nacken och att småbarnsåren är över högt.


    Visst, det finns också ganska många personliga assistenter som anställs pga av sin mogen ålder, eller så anställer man hellre äldre boendestödjare resp. skötare inom socialpsykiatrin pga av sin erfarenhet, men det har inte mycket med ts önskan att börja studera att göra. Att börja studera menar att man tar en kandidat, magister, master...mm. Inte samma sak. Bara en gissning såklart, jobbar ts redan inom vården och försöker hittar något bättre.
    Jag tycker att du borde börja studera ts, bara du väljer inte något sådant som historia, litteraturvetenskap, bild och form... typ. 
  • Litet My

    Anonym(nja): Det står ingenstans vad TS vill läsa till. Många som anställdes på min fd arbetsplats hade börjat läsa YH eller till socionom eller beteendevetare på äldre år och gjort nåt helt annat i 20 år innan de "sadlade om".

  • Anonym (Nja)
    Litet My skrev 2014-09-23 13:05:48 följande:

    Anonym(nja): Det står ingenstans vad TS vill läsa till. Många som anställdes på min fd arbetsplats hade börjat läsa YH eller till socionom eller beteendevetare på äldre år och gjort nåt helt annat i 20 år innan de "sadlade om".


    Förstår det. Jag själv började plugga i 40 års åldern till socionom. Jobbar nu med ensamkommande flyktingbarn. Och jag trivs. Tyvärr är det svårt att svara adekvat på ts. Fattas lite mer information för min del eller så har jag helt fel.
Svar på tråden Börja studera vid 40, erfarenheter och tips sökes!