• Äldre 22 Sep 11:45
    2980 visningar
    7 svar
    7
    2980

    Svärföräldrar tjatar om barnbarn

    Jag och min sambo är i 25årsåldern, har varit tillsammans i ca 5 år. Jag har en bra relation till mina svärföräldrar och vi gör en del saker tillsammans som middagar, utflykter ibland, vissa resor, osv. Svärföräldrarna påpekar ofta hur glada de skulle bli för barnbarn, hur de skulle göra si och så, ex "utflykt dit och visa det här". Jag tycker det är gulligt på ett sätt, att de verkligen skulle gilla barnbarn men jag och min sambo har inga planer alls på det just nu. Vi trivs helt enkelt som det är nu, känner ingen direkt längtan eller önskan om barn nu. Därför blir det ju lite jobbigt när svärföräldrarna frågar om vi förlovat oss, eller om vi ska göra det snart, osv osv. Känner att vi vill ta det i vår takt och inte "påpushat" av någon annan. Mina föräldrar kan göra lite liknande men är enklare att säga ifrån till sina egna föräldrar. I helgen var vi där på middag och min svärmor kommer in på ett samtal om min vän S som hon vet har barn, frågar massor om henne, osv. Sedan så säger hon "Men nu måste vi fråga!! Vi ser att du har gått upp i vikt, är det barnbarn på G??" och så ser de överlyckliga ut.

    Saken är att jag är ganska smal och ja, jag har gått upp i vikt under sommaren pga semesterslapphet. Allt har satt sig på bröst och mage, så det kan säkert misstas för en graviditet. Men det är fasiken inte okej att påpeka det! Nu känner jag irritation och OM vi skulle vara gravida i framtiden vill väl VI berätta det själva när VI känner oss redo. Inte få tusen frågor innan. Jag mår inte dåligt över mina 3 extra kilo men blir irriterad över att min kropp är satt under lupp, så känns det just nu. Både jag och min sambo reagerade och sa "nej verkligen inte, det är inte okej" osv, men känner ändå att jag inte kan släppa detta?! Vad ska jag säga till de om de fortsätter? Min sambo är mer "släpp det, nu går vi vidare", så känner väl lite att det är hans föräldrar och han som får försvarara oss nästa gång vi ses, jag orkar helt enkelt inte sitta och förklara för 1947925 gången att vi inte vill ha barn just nu! Jag är en stark människa som vet vad jag vill, men just i detta orkar jag inte förklara och försvara mer inför svärföräldrarna! Kände för att skriva av mig, hoppas någon har intressanta tankar och input på detta :)

  • Svar på tråden Svärföräldrar tjatar om barnbarn
  • Anonym (em)
    Äldre 22 Sep 11:51
    #1

    Jag förstår att tjat kan reta upp en för jag är i samma sits själv. Fast då är det svärisarna som tjatar om att få ta hand om barnen, även om de får träffa dem två gånger i veckan gnäller de över att de aldrig får ses.

    Detta handlar ju bara om deras önskan och längtan och som du skriver så är det ju fint. Ta det som ett tecken på att de tycker om dig och vill se dig som deras sons fru. Jag har haft svärisar som inte alls tyckt om mig som jag måste sitta och äta middag med. Se det som en komplimang och se dem som lite tjatiga och gnatiga i denna frågan. Inte mer än så.

    De kommer aldrig att vara anledningen till att ni skaffar barn i alla fall. Kanske kan du skaka av dig dem skämtsamt och säga att nu får de sluta tjata, att du vet att de längtar med ni vill inte än.

  • Anonym (först­år dig!)
    Äldre 22 Sep 12:01
    #2

    Jag förstår att dom längtar efter barnbarn och er irritation över tjatet. Jag tycker faktiskt inte ni ska behöva ta det heller och att påpeka din vikt är att gå steget för långt.


    Säg till på skarpen att ni inte tänker skaffa barn än på ett par år och den dagen ni väntar barn kommer dom att bli informerad. Be dom sluta ta upp ämnet vänligt men bestämt! Herre gud har inte folk någon impulskontroll längre? 

  • Birgit­ta02
    Äldre 22 Sep 12:58
    #3

    Man tjatar inte om barnbarn. Som förälder/svärförälder har man inte en aning om ifall ni faktiskt har försökt i ett par år och ni inte blir gravida. En enda fråga kan ju faktiskt göra så att nån bryter ihop.

    Jag tycker det är okänsligt av dom.

    Säg till dom att NÄR ni blir gravida så är de de första som får veta. Innan dess vill du verkligen inte höra minsta lilla om barnbarn. Sen kan de fundera på om det är så att ni faktiskt försöker, eller ifall ni inte vill ha barn nu. Inte ert problem. Er privatsak alltihop.

  • Äldre 22 Sep 13:10
    #4

    Sluta träffa dem!!! Vilka skitstövlar, man kommenterar inte viktuppgång sådär.

    Din mes-sambo får ryta ifrån!

  • Äldre 22 Sep 13:38
    #5

    Tack för svaren! Känns faktiskt mycket lättare när jag fått skriva av mig. Håller med om att min sambo borde bli bättre på att ryta ifrån, det är ju HANS föräldrar. Ska ta upp det med honom! Tack igen!

  • Anonym (Mia)
    Äldre 22 Sep 14:49
    #6

    Jag tycker att de skall sluta tjata och när de nu gjort ett övertramp borde de se till att knipa. Jag skulle i ditt fall sätta en regel: Inte en kommentar eller antydan eller tjat till dig ts. Vill de fråga så får de fråga sin son, i enrum, och han får säga ifrån om han tycker att de tjatar. Sedan ska han inte prata om det med dig heller.

    Jag var fruktansvärt less minns jag på svärfar. Han tjatade och påpekade att började vi inte snart skulle vi aldrig hinna skaffa fyra (!) barn. Problemet var att jag ville men inte min sambo och jag tog fruktansvärt illa vid mig och min sambo blev sur och irriterad och ännu mindre barnsugen av sin farsas tjat. Svärmor däremot sa inte ett ljud, förutom att då och då ryta ifrån till sin man att han skulle sluta tjata och sluta fråga om saker han inte hade med att göra! :)

  • Äldre 15 Mar 16:32
    #7

    Hur har det gått, TS?

Svar på tråden Svärföräldrar tjatar om barnbarn