• Anonym (Anonym)

    förälder sjuk i cancer

    Hej!
    Jag har en fråga, jag har en förälder som
    Börjar bli sämre i cancer. Vi vet inte hur lång tid det är kvar men som mest ett par månader om man ska gå efter vad läkarna säger. börjar bli oerhört jobbigt att hålla igen tårarna, är ledsen på jobbet ( ett stressigt och socialt arbete som kräver att man är pigg och innebär kontakt med andra människor) alla i familjen mår dåligt! Händer att vi brusar upp ibland, mot varandra istället för att stötta. Tror det beror på att folk inte vet hur de ska få utlopp för deras känslor! Kaos och kris med andra ord..Och jag känner att jag snart inte orkar ta mig upp på mornarna, sover dåligt, har ångest! helgen har varit riktigt tuff...bara gråtit..sjukhusbesök... Att få se en person man älskar så mycket försvinna bort... Det tär!
    Jag tänkte höra ni som varit med om liknande erfarenheter, om ni sjukskrev er hur länge ni var hemma och om FK godkänner ens sjukskrivning?

  • Svar på tråden förälder sjuk i cancer
  • glutten

    Beklagar verkligen din situation. Vet precis hur det är, min ena förälder gick bort i cancer i mars. Har någon informerat dig om att den som är svårt sjuk har 100 dagar (tror jag det är) som kallas närståendepenning? Dagarna delas till närstående för att dessa ska kunna ta ledigt från jobbet och tillbringa tid med den som är sjuk. Jfr VAB eller föräldraledighet, i princip. Kolla 1177.se eller googla, och börja ta ut de dagarna så fort du kan!

    (En sjukskrivning är givetvis ett annat sätt att få tid och ro att hantera den här svåra tiden. Prata med din vårdcentral, jag tror att de ofta är väldigt förstående.)

  • Hon Bredvid

    Jag är i liknande situation.
    Min syster har obotlig cancer.

    Just nu är jag sjukskriven.
    All stress har gett mig högt blodtryck så jag skall vara hemma 4 veckor.

    När min syster fick sin diagnos (för 3 månader sedan) var jag till läkaren och fick insomningstabletter. Hjärnan gick på högvarv, så jag kunde inte sova. Jag har också fått samtalshjälp som jag går på en gång i veckan.
    Ta kontakt med din husläkare!
    Sök hjälp innan du går in i väggen!

    Kram

  • eslah

    Har en förälder med obotlig cancer, har dock inte varit sjukskriven. Tänker som så att när denne blir ännu sämre får jag ta det då, då behövs jag mer där. Sjukskriven tänker jag inte bli nu, kanske man blir sedan när allt över och luften går ur. Men nu måste jag vara stark och stabil eftersom ingen annan i familjen är det.

    Däremot har jag fått ta sömntabletter i perioder, min förälder lider av extrem dödsångest och kan ringa vilken tid på dygnet som helst till mig (och jobbar heltid) så i perioder är jag sönderstressad av allt.

    Den som är sjuk kan tappa lite empati för sin omgivning, egna jaget och sjukdomen tar liksom över. Det är såna saker man sällan pratar om, man har sett för mycket filmer där den sjuke ligger på dödsbädden och ger fina livsråd. Verkligheten är inte lika rosenröd, så viktigt att ni andra pratar med varandra och stöttar varandra. Beklagar verkligen sorgen!

Svar på tråden förälder sjuk i cancer