• Äldre 22 Sep 14:54
    1193 visningar
    15 svar
    15
    1193

    Ni som fått barn tätt...

    Jag är nyfiken på att höra från er som har barn tätt. Hur reagerade er kropp på den andra graviditeten? Syntes det tidigt? Var det tuffare än första? Upplevde ni att kroppen var "sliten" efter den tidigare graviditeten? Berätta gärna era erfarenheter.
    Om allt går som planerat kommer det skilja ca 16månader på våra barn.

  • Svar på tråden Ni som fått barn tätt...
  • Äldre 22 Sep 15:03
    #1

    Har två barn och detskiljer ca 17 månader emellan. Det som var jobbigast var foglossning med nr 2 och jag har fortfarande problem 1 år efter födseln. Men klart att man kände av att kroppen var slut efter första grav. Jag hann precis börja få tillbaka min kropp så var jag gravid igen. Var illamående till v17. Inte kan man vila när man vill var fortfarande mamma ledig. Man får mage tidigare men allt är värt det :) nu är dom 2,5 år och 1 år :)

  • Anonym (Sanna­)
    Äldre 22 Sep 15:19
    #2

    Jag är gravid nu och det kommer bli 17 månader mellan. Tycker magen blivit stor tidigt men i och för sig hade den inte hunnit dra ihop sig så mycket från förra graviditeten. Hade precis gått ner alla kilon innan jag blev gravid. Har inga större bekymmer förutom lite ryggvärk och det beror nog på att jag bär den lille mycket. Foglossning känner jag av lite grann men det är egentligen inte så farligt mycket. Känner mig inte sliten i kroppen förutom att jag nog hade behöver stärka upp ryggen Jag är i 4:e månaden nu.

  • Äldre 22 Sep 15:29
    #3
    Masken84 skrev 2014-09-22 15:03:39 följande:

    Har två barn och detskiljer ca 17 månader emellan. Det som var jobbigast var foglossning med nr 2 och jag har fortfarande problem 1 år efter födseln. Men klart att man kände av att kroppen var slut efter första grav. Jag hann precis börja få tillbaka min kropp så var jag gravid igen. Var illamående till v17. Inte kan man vila när man vill var fortfarande mamma ledig. Man får mage tidigare men allt är värt det :) nu är dom 2,5 år och 1 år :)


    Tack för ditt svar :)

    Hur hade du det med foglissningar första graviditeten? När fick du mage med andra om du jämför med första?
  • Äldre 22 Sep 15:40
    #4
    Anonym (Sanna) skrev 2014-09-22 15:19:05 följande:

    Jag är gravid nu och det kommer bli 17 månader mellan. Tycker magen blivit stor tidigt men i och för sig hade den inte hunnit dra ihop sig så mycket från förra graviditeten. Hade precis gått ner alla kilon innan jag blev gravid. Har inga större bekymmer förutom lite ryggvärk och det beror nog på att jag bär den lille mycket. Foglossning känner jag av lite grann men det är egentligen inte så farligt mycket. Känner mig inte sliten i kroppen förutom att jag nog hade behöver stärka upp ryggen Jag är i 4:e månaden nu.


    Ja då kommer det skilja typ samma på våra :). När har du bf?

    Jag har också precis blivit av med mina gravkilo och hade hoppats gå ner några kilo till. Hoppas inte öka så många kg denna gången!
  • Anonym (Sanna­)
    Äldre 22 Sep 16:09
    #5

    Sist gick jag upp 20 kg, så nu försöker jag verkligen stå emot sockersug och hålla nyttig kost. Jag vill inte gå upp så mycket igen. Bf blir 21 februari.

  • Äldre 22 Sep 16:21
    #6
    Anonym (Sanna) skrev 2014-09-22 16:09:46 följande:

    Sist gick jag upp 20 kg, så nu försöker jag verkligen stå emot sockersug och hålla nyttig kost. Jag vill inte gå upp så mycket igen. Bf blir 21 februari.


    Ja jag tänker samma sak och tänker träna så länge jag kan. Gick upp ca 30kg sist!
  • Äldre 22 Sep 21:27
    #7

    18 månader är det mellan mina pojkar. Har lärt mig att om jag nånsin skaffar fler barn ska jag minst ha 3 år mellan dom! Dels så min kropp hinner återhämta sig ordentligt: har 8 månader efter sista förlossningen fortfarande sjukt ont i fogarna och dels att det är helt sjukt jobbigt med en vild 2-åring och en rätt krävande bebis som redan går längs möbler. Inte för att jag ångrar det på något sätt, de är det underbaraste jag har men det vore ju skönt att kunna få vila en stund ibland från klängande ungar. ;)

  • Äldre 23 Sep 06:20
    #8
    Neysie skrev 2014-09-22 21:27:36 följande:

    18 månader är det mellan mina pojkar. Har lärt mig att om jag nånsin skaffar fler barn ska jag minst ha 3 år mellan dom! Dels så min kropp hinner återhämta sig ordentligt: har 8 månader efter sista förlossningen fortfarande sjukt ont i fogarna och dels att det är helt sjukt jobbigt med en vild 2-åring och en rätt krävande bebis som redan går längs möbler. Inte för att jag ångrar det på något sätt, de är det underbaraste jag har men det vore ju skönt att kunna få vila en stund ibland från klängande ungar. ;)


    Ja den byten förstår jag kan bli jobbig under vissa perioder. Jag hoppas och tror att man har igen det när de blir lite äldre.

    Hade du mer krämpor under andra grav?
  • Äldre 23 Sep 07:12
    #9

    11månader mellan mina, andra graviditeten tycker jag var lättare, gick upp ungefär samma, tufft första 2åren, nu börjar det lugna sig och dom är 2 och 3år, väntar nu vårt tredje :)

  • Äldre 23 Sep 08:08
    #10
    Loncelot skrev 2014-09-23 07:12:57 följande:

    11månader mellan mina, andra graviditeten tycker jag var lättare, gick upp ungefär samma, tufft första 2åren, nu börjar det lugna sig och dom är 2 och 3år, väntar nu vårt tredje :)


    Tack för ditt svar och grattis till graviditeten :) Då hoppas jag få samma erfarenhet som du med den andra grav.
  • Äldre 23 Sep 09:29
    #11

    Jag mådde illa de första tre månaderna med andra barnet, vilket jag inte gjorde med första. Sen hade jag värre foglossning med första men det började tidigare med andra och eftersom jag var tvungen att bära mer och vila mindre med andra så har jag förvärrat det så att jag som sagt fortfarande har stora problem med smärta. Förlossningen gick fortare och var lättare. Mest för att nu visste man vad som skulle hända.

  • Äldre 23 Sep 10:47
    #12

    Jag har 16 månader mellan mina första barn. Upplevde inte att det var någon större skillnad kroppsligt. Tredje barnet fick jag när våra äldsta var 4 respektive 5,5. Den graviditeten tyckte jag var tyngre kroppsligt däremot. Men det kanske var en kombination med ålder också. När trean föddes var jag 37. Har annars haft tre lätta graviditeter och förlossningar.

  • Äldre 23 Sep 10:53
    #13

    Jag är gravid med tredje, bf nästa fredag. Mellan ettan och tvåan är det 3,5 år emellan och nu blir det 15,5 mån mellan tvåan och trean.

    Min första graviditet var den absolut jobbigaste när det gäller illamående och foglossning. Den här sista är den klart lättaste på samma områden. :) Har inte alls lika mycket foglossning nu som med ettan och tvåan, trots att tvåan inte lärt sig gå förrän alldeles nyligen och därmed blivit buren för det mesta.

    De två första är tjejer, den tredje vet vi inte. Är det en kille kanske det spelar in i måendet, men jag vet inte :)

  • Äldre 23 Sep 11:17
    #14
    Madicken01 skrev 2014-09-23 08:08:03 följande:

    Tack för ditt svar och grattis till graviditeten :) Då hoppas jag få samma erfarenhet som du med den andra grav.


    Tack :) jag tycker det är bra att ha dom i nära åldrar mina två har så mycket utbyte av varandra, leker pratar o ju äldre dom blir ju roligare har dom, kul även att se att dom skyddar varandra på förskolan.
  • Anonym (Daisy­)
    Äldre 26 Sep 02:08
    #15

    Har ca 14 mån mellan två av mina. Tycker att graviditeterna var ganska lika, magen  blev inte större eller ngt sådant. Mådde lika bra och dåligt med båda :) Tycker förlossningen med den andra var mkt bättre (med den första gick det väldigt fort). 
    De har varit som tvillingar en stor del av uppväxten och har verkligen varit nära varandra vilket är härligt att se. 

Svar på tråden Ni som fått barn tätt...