• Anonym (Ts)

    Sonen har det jobbigt med adhd

    Hej, jag är mamma till en fantastisk son som fyller 7 i december. När han började förskoleklass ville dom att sonen skulle göra en utredning för adhd. Han fick sedan sin diagnos på bup. Han har svårt att sitta stilla, koncentrera sig och hänga med. Ingen resurs finns till honom i skolan, utan hans lärare får avbryta lektionen, tillrättavisa sonen och hämta in honom om han går ut från klassrummet ( vilket händér Flera gånger per lektion). Han blir väldigt ledsen och arg om man tar i honom, vill inte äta i matsalen, så läraren får hjälpa honom extra då också. Sen vägrar han ögonkontakt. Alltid gjort detta och nu undrar jag om det finns några tips hur vardagen blir enklare, samt vad man kan stimulera honom med och varför han går, springer ut ur klassrummet hela tiden,och varför han inte får en assistent som han skulle behöva.

  • Svar på tråden Sonen har det jobbigt med adhd
  • Heysoulsister

    Min bror gjorde likadant . Han vägrade ta medecin då för honom kändes som om han var på droger , gick alltid ut från klassrummet, alltid sen till skolan och brydde sig aldrig om läxorna . Men när vi och skolan fick reda på att han hade ad hd fick han en personlig assistens som satt utanför klassrummet . Så fort min bror gick ut så gick assistenten efter honom , pratade med honom och försökte lugnt få in honom i klassrummet vilket funkade då och då .

    Min bror är dock jätte trevlig och social , alla gillar honom till och med lärarna . Dem gav honom alltid flera chanser tills han tog studenten . Det kommer gå bra jag lovar dig , i början var vi ledsna men alla hjälpte till och min bror blev bättre och kunde kontrollera det mer och mer med åren .

Svar på tråden Sonen har det jobbigt med adhd