• Haannaah73

    Min dotter vill gå en nagelutbildining

    Hej! Min dotter är 15 år och har kommit och tjatat på mig att hon vill gå en nagelutbildning. Hon går nu i nian och vill gå kurser efter skoltid så hon kan lära sig hur man gör gele och akryl naglar.
    Mina funderingar är nu om det finns nagel utbildningar/kurser som en 15 åring kan ta och som kanske är under helger eller något liknande så hon fortfarande kan gå i skolan vilket såklart är ett måste. Sen vart ligger priserna runt en sådan utbildning?
    Tacksam för svar :)

  • Svar på tråden Min dotter vill gå en nagelutbildining
  • Fjärilslarv

    Det måste man nog vara 18 för att få göra tror jag, har inte hört om något annat. Priserna är väl runt 20.000kr om jag inte minns fel.

  • Fjärilslarv
    jaghopparhögt skrev 2014-09-22 19:50:26 följande:

    Går väl garanterat att lära sig utan att gå dyra kurser?
    Jag lovar att det finns jättebra kurser på t ex youtube.


    fast de flesta vill väl inte gå till någon som är självlärd? precis som att man inte går till en frisör utan gesällbrev osv.
  • jaghopparhögt
    Fjärilslarv skrev 2014-09-22 19:53:02 följande:
    fast de flesta vill väl inte gå till någon som är självlärd? precis som att man inte går till en frisör utan gesällbrev osv.
    Beror väl på vilken nivå man lägger det på. Man får knappast några jobb genom att köpa en kurs ändå, Som hobby duger det väl utmärkt att gå nätkurser.
  • Fjärilslarv
    jaghopparhögt skrev 2014-09-22 19:55:51 följande:
    Beror väl på vilken nivå man lägger det på. Man får knappast några jobb genom att köpa en kurs ändå, Som hobby duger det väl utmärkt att gå nätkurser.
    alltså nagelteknolog är ju en yrkesutbildning, precis som t ex massör etc
  • jaghopparhögt
    Fjärilslarv skrev 2014-09-22 19:58:48 följande:
    alltså nagelteknolog är ju en yrkesutbildning, precis som t ex massör etc
    Klart men det är knappast någon brist på tjejer som pysslar med naglar :p
    Jag ser varje dag i olika annonsgrupper på facebook folk som säljer olika nagelvårdstjänster.
    Knappast en yrkesutbildning man ska investera 40 000 i när man är 15 :p
    Det kommer vara en hobby för tjejen i många år framöver, så bara onödigt att lägga massor av pengarna på det nu.


  • Fjärilslarv
    jaghopparhögt skrev 2014-09-22 20:05:19 följande:
    Klart men det är knappast någon brist på tjejer som pysslar med naglar :p
    Jag ser varje dag i olika annonsgrupper på facebook folk som säljer olika nagelvårdstjänster.
    Knappast en yrkesutbildning man ska investera 40 000 i när man är 15 :p
    Det kommer vara en hobby för tjejen i många år framöver, så bara onödigt att lägga massor av pengarna på det nu.
    jag ville mest påpeka att det ÄR en yrkesutbildning och nej jag tror inte att man får gå den om man inte fyllt 18 år vilket jag också har skrivit.

    Jaha massor med tjejjer annonserar ut nageltjänster, men precis som att jag har valt en frisör med gesällbrev så skulle jag även välja en nagelterapeut med diplom och examensbevis ifrån en utbildning.
  • jaghopparhögt
    Fjärilslarv skrev 2014-09-22 20:09:15 följande:
    jag ville mest påpeka att det ÄR en yrkesutbildning och nej jag tror inte att man får gå den om man inte fyllt 18 år vilket jag också har skrivit.

    Jaha massor med tjejjer annonserar ut nageltjänster, men precis som att jag har valt en frisör med gesällbrev så skulle jag även välja en nagelterapeut med diplom och examensbevis ifrån en utbildning.
    Det finns garanterat kurser i det som inte är en yrkesutbildning med mål att man ska få examensbevis och jobb.
    Jag tror inte ts dotter är redo för at starta sin karriär riktigt än utan mest vill ha en hobby :)
  • Fjärilslarv
    jaghopparhögt skrev 2014-09-22 20:14:42 följande:
    Det finns garanterat kurser i det som inte är en yrkesutbildning med mål att man ska få examensbevis och jobb.
    Jag tror inte ts dotter är redo för at starta sin karriär riktigt än utan mest vill ha en hobby :)
    ok du verkar inte förstå vad jag vill förmedla.
  • Asiela

    Jag har under lång tid gjort mina naglar och jag skulle aldrig, med betoning på aldrig, gå till någon som är självlärd. På samma sätt som jag inte skulle gå till en självlärd frisör eller självlärd tatuerare

  • nagelterapeut

    Först vill jag bara säga att jag är imponerad utav din dotter som vill gå utbildning för att kunna göra naglar. Jag jobbar heltid nagelterapeut och man får både se och höra massa skit från kunder som varit hos outbildade personer, vissa saker kan man lösa, andra inte. Det är mycket hemskt som kan hända med era naglar, så var rädda om er allihopa :)

    Det finns nagelterapeut utbildningar på gymnasialnivå. Var dock noga med att höra med lärare och rektorer ifall man blir fullt diplomerad efter utbildningen eller om man leker med material bara. Annars vänder ni er till privata skolor. Kika in sansa.se där har ni alla godkända skolor runt om i Sverige uppspaltade. En godkänd utbildning ligger på ca 30 tusen kr. Det finns billigare men det är mest pengar i sjön. ;)

  • alexs mamma

    Jag tänker på en annan aspekt som jag tänkt på när jag själv fixat naglarna å det är ju att arbetsmiljön verkligen inte är den bästa. Det handlar om starka lukter, lösningsmedel å damm etc. Verkligen inte ngt som jag tycker en 15 ska vidtas i ...

  • nagelterapeut

    Det är därför man har köper ett utsug att ha vid sitt nagelbord :) Det tar upp 97% utav ångorna. sedan har man munskydd, handskar och långärmat på sig så dammat vidtar inte huden :)

  • Haannaah73

    Tack så mycket för alla era svar! 
    Jag frågade min dotter om hon möjligtvis skulle kunna lära sig på internet men de ända jag fick som respons var en sur blick och några kommentarer om att de är lika meningslöst som att bli läkare genom att kolla på youtube klipp om hur man opererar. 

    Min dotter är väldigt engagerad i vad hon gör och väl när hon kommit på något hon tycker är roligt vill hon göra de så bra hon kan och lära sig så mycket hon kan om det. 
    När det handlar om gymnasieval är hon väldigt besluten om att hon vill gå en högskoleförberedande linje då hon sagt att hon vill ha en öppen valmöjlighet till jobb. 
    Hon är en mångsysslare så hon letar ständigt efter jobb att göra men de får man väl vara glad för. 

    Så det finns ingen bra utbildning där hon kan gå nu eller måste hon vänta tills hon fyllt 18? 

  • jaghopparhögt

    Låter som en trist inställning, att lägga 40 000 på en utbildning som hon ändå kanske inte kommer arbeta med och om tidigast 4 år känns väl lite onödigt. Är väl bättre att hon tränar själv nu i några år sen går en utbildning om hon tycker det är värt när hon är myndig?

  • Haannaah73

    Det är något hon har sagt att hon vill jobba med men eftersom att det är en väldigt svår konkurrent på marknaden vill hon ha fler alternativ och ha detta som ett deltidsjobb alternativt heltidsjobb. 
    Om det inte finns en utbildning som hon kan gå nu är det de vi får sikta in oss på

  • alexs mamma
    nagelterapeut skrev 2014-09-22 21:00:49 följande:

    Det är därför man har köper ett utsug att ha vid sitt nagelbord :) Det tar upp 97% utav ångorna. sedan har man munskydd, handskar och långärmat på sig så dammat vidtar inte huden :)


    Men hur ska en 15åring ha råd med det? DEt blir många naglar hon måste fixa först och ett utsug kräver väl antingen något slags filter eller möjlighet att koppla på sig en fläkt osv. Finns de bärbara eller måste mamman acceptera att ha hennes grejer i hemmet? Finns ju massor att fundera på här innan dottern kan gå utbildningen för att jobba på en salong där proffsiga grejer redan finns är ju uteslutet då hon bara är 15...
Svar på tråden Min dotter vill gå en nagelutbildining