• Äldre 22 Sep 19:56
    604 visningar
    10 svar
    10
    604

    Blod grupp

    Detta kan låta som en dum fråga sonen kom hem idag och sa att de fått i läxa att ta reda på vad de har för blod grupp. Sonen har aldrig tagit ett blodprov förrutom när han var fem dagar gammal gjorde PKU testet. Då när han kom hem började jag fundera på vad jag själv har.
    Min fråga är maken vet vad han har, mig tog dom på när jag var med sonen för 10 år sedan men inte kommer jag ihåg vad jag hade förblodgrupp nånstans måste man kunna ta reda på det utan att man måste gå och ta prov för att få veta vad man har.
    Nån som vet hur man ska gå tillväga?

  • Svar på tråden Blod grupp
  • Äldre 22 Sep 20:02
    #1

    Be om era journaler från förlossningen/MVC där står det.

    Annars rekommenderar jag att bli blodgivare...

  • gbgumm­an
    Äldre 22 Sep 20:19
    #2

    Jag har letat som en tok i journaler från förlossningen och ingenstans står barnens blodgrupp.

  • Äldre 22 Sep 20:42
    #3

    Barnen tar de väl bara på om mamman är rh negativ?

    Mina barn vet jag har 0 då både jag och pappan har det men + eller - är osäkert. Jag har iaf en minusgen (mamma är negativ) men mannen vet inte mer än att han är 0+

    Vet inte att de någonsin tagit det på ungarna om det inte görs automatiskt vid pku men det är inget jag vet om

  • Äldre 22 Sep 21:44
    #4

    Vilken märklig läxa! Det är aldrig någon som kollat dotterns blodgrupp, åtminstone ingen som berättat det för mig. Och man kan ju inte begära att alla ska ta med sina barn till vårdcentralen bara för att göra läxan. Då får skolsköterskan kolla det i så fall om de tycker det är viktigt att veta.

    Själv hade jag ingen aning om vad jag hade för blodgrupp innan jag blev blodgivare, men då måste man ju vara vuxen.

  • Äldre 22 Sep 22:07
    #5

    När jag själv var barn och gick i skolan var jag f ö en av få barn som visste min blodgrupp. Detta då för att mamma är rh negativ så de testade oss på bb för att veta om hon behövde antikroppar. Övriga kompisar hade inte en susning

  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 22 Sep 22:42
    #6

    Det är väl antagligen inte meningen att han ska ta reda på blodgruppen genom ett blodprov (det vore ju en sjukt onödig läxa) utan att han ska förstå hur blodgrupperna nedärvs och beräkna oddsen för de olika grupperna utifrån det han vet? Har du några föräldrar och syskon som känner till sina blodgrupper kanske?

  • Äldre 23 Sep 04:06
    #7

    Jag är rh neg (och min mamma likadå)... Min man är positiv och våra barn är positiva... (Eftersom jag fått sprutor efter båda) Men jag vet inte om jag är A B eller 0? Eller vad är skillnaden?

  • Anonym (ich)
    Äldre 23 Sep 04:37
    #8
    Mrs Green skrev 2014-09-22 21:44:07 följande:

    Vilken märklig läxa! Det är aldrig någon som kollat dotterns blodgrupp, åtminstone ingen som berättat det för mig. Och man kan ju inte begära att alla ska ta med sina barn till vårdcentralen bara för att göra läxan. Då får skolsköterskan kolla det i så fall om de tycker det är viktigt att veta.

    Själv hade jag ingen aning om vad jag hade för blodgrupp innan jag blev blodgivare, men då måste man ju vara vuxen.


    Men ta det inte så allvarligt, läxan handlar bara om att de ska gå hem och fråga föräldrarna, Vet dom inte så vet dom inte. Hela grejen med läxan är antagligen för att uppmuntra till intresse för vilka blodgrupper som finns.

    Du får det att låta som detta är blodigt (haha) allvar och barnen kommer undrkännas för all framtid, chilla kompis :)
  • Äldre 23 Sep 07:18
    #9

    Jag var den enda bland de andra barnen som visste min, mina syskon och mina föräldrars blodgrupp.

    Mina barns blodgrupp testades men jag tror det var vid pku. Din ska stå i pappren från MVC för man ska ha med sig det till förlossningen om man behöver blod.

    Men jag rekommenderar att bli blodgivare för att hjälpa andra och få regelbundna hälsokoller.

  • Äldre 23 Sep 08:07
    #10
    Lena skrev 2014-09-23 07:18:30 följande:

    Jag var den enda bland de andra barnen som visste min, mina syskon och mina föräldrars blodgrupp.

    Mina barns blodgrupp testades men jag tror det var vid pku. Din ska stå i pappren från MVC för man ska ha med sig det till förlossningen om man behöver blod.

    Men jag rekommenderar att bli blodgivare för att hjälpa andra och få regelbundna hälsokoller.


    Fast i mitt län har vi inga papper från Mvc, allt är digitalt... Å inte tänker jag på att fråga det då. Mer än att jag vet att jag är neg. Blodgivare kan inte alla bli, har för dåliga järnvärden även som ogravid... Men jag minns i högstadiet tog vi blodprov på oss själva på bio lektionen för att kolla blodgrupp...
Svar på tråden Blod grupp