• rere88

    förstorat organ eller cancer?

    Innan ni börjar hispa om att jag måste ringa läkare osv så skriver jag här för o få en humm om vad det kan vara... är inte besvären borta till helgen ska jag ringa min läkare.

    Nu till mina frågor!
    Vilka organ sitter på vänster sida nedanför revbenen?
    Hur känns det om man har en tumör? Gör den ont eller man känner bara en mjuk knuta?

    Jag är under utredning för bröstsmärtor och i ca 1,5v har jag haft en "håll-liknanade" känsla under vänster revbensbåge. I sängen igår försökte jag lokalisera smärtan och då kände jag som något hårt organ typ.. känns ungefär samma på höger sida men inte lika tydligt och det gör inte ont.
    mina tankar går till njurarna eftersom jag tror de sitter där. Kan man ha en njure som blivit större och därmed trycker mot nedersta revebet?
    Det gör mer ont om jag ligger på höger sida eller lutar mig åt vänster.. dvs när vänster sida "viker" sig.
    har även ont i ryggen.
    jag har inbillat mig att det är en muskel men 1,5 v känns länge för en muskel och eftersom jag har problem med stickningar i bröstkorgen kanske det hör ihop?
    Vad tror ni?

  • Svar på tråden förstorat organ eller cancer?
  • kasovi

    Njurarna sitter förresten längre bak, mot ryggen. Så det behöver du inte oroa dig för :)

  • Dr to be

    Det enda organ som sitter direkt under revbenen på vänster sida är mjälten. Normalt sätt så ska man inte känna mjälten men är den förstorad så kan den kännas. Vet dock självklart inte om det är mjälten du känner.

    Kontakt läkare om du är orolig.

  • rere88
    kasovi skrev 2014-09-23 06:26:21 följande:

    Njurarna sitter förresten längre bak, mot ryggen. Så det behöver du inte oroa dig för :)


    Det är på sidan men mer mot ryggen.
Svar på tråden förstorat organ eller cancer?