• Anonym (hjälp­)
    Äldre 22 Sep 22:03
    970 visningar
    13 svar
    13
    970

    Snälla, vart kan man vända sig för psykiatrisk hjälp i Uppsala?

    Jag behöver hjälp snabbt, inte psykakuten snabbt men utan dröjsmål.

    Jag har varit i kontakt med vårdcentralen kurator och kvinnofridsmottagningen. Vart finns det annars för ställen att vända sig? Vc skickar mig till kvinnofrid men jag tycker inte jag ska dit nu. Jag tar upp plats för någon som behöver den bättre.

    Så vad gör jag? Vart vänder jag mig? frågan gäller alltså Uppsala...

  • Svar på tråden Snälla, vart kan man vända sig för psykiatrisk hjälp i Uppsala?
  • Anonym (...)
    Äldre 22 Sep 22:24
    #1

    Tyvärr är det psykakuten det som finns om du inte vill vänta på att få remiss via din husläkare. Tex Svartbäckens vc har både psykolog och kurator men du måste gå via husläkaren

  • Anonym (hjälp­) Trådstartaren
    Äldre 23 Sep 06:36
    #2

    Men...:( ok. Hatar det, sist jag kom in till husläkare och mådde skit är det första han säger ' bara så du vet innan vi börjar så har vi ca 10 min på oss' sen slängde han fram en depressions formulär...

    Men ja, får väl prova. De har väntetid också...men kan ju inte ta psykakuten känner jag.

    Men unga vuxna kom jag och tänka på, men det är bara till 26 år såg jag sen.

    Kanske man kan ringa psykakuten och fråga om de vet någon som.kan hjälpa mer än vc?


    Anonym (...) skrev 2014-09-22 22:24:44 följande:

    Tyvärr är det psykakuten det som finns om du inte vill vänta på att få remiss via din husläkare. Tex Svartbäckens vc har både psykolog och kurator men du måste gå via husläkaren


  • Äldre 23 Sep 07:20
    #3

    Ekeby Häsocenter (vårdcentral) är bra också, de har dropin för listade patienter.(Jag tror du kan lista dig vid första besök)
    De har  Psykolog, Kurator och Prsykoterapeut, och jobbar även med stressrelaterade problem.


    Behöver man mer vård, kan husläkare remittera för utredning till Neuropsykologiska. Jag fick själv min ADD diagnos efter en remittering från en husläkare. Men det kan ta flera år innan det är klart. Under tiden kan man behöva hjälp från en bra vårdcentral med resurser. Jag tycker att Ekeby Hälsocenter har det du verkar behöva!


    Parallellt tycker jag du kan använda dig av de andra möjligheter som finns. Om inte annat för de tips och idéer du vill ha. Så även om du inte tycker att kvinnofrid är just det du behöver, så kolla vad de kan göra för dig! När man behöver hjälp så måste man släppa lite på sin "finkänslighet". Det säger jag av egen erfarenhet, för jag hade själv svårt att ta emot hjälp, som jag då tyckte var inadekvat, men med facit i hand så inser jag att det var rätt.


    Kom ihåg att det är som en slags felsökning (tänk fel på bilen...) många frågor kommer behöva ställas för att ta reda på vad som ska fixas, och hur. Försök att inte bli irriterad när du får samma dumma frågor och förslag gång på gång. Precis som en bilmek vill utesluta de vanligaste felen först innan den går vidare med mer avancerade fel och lösningar, så måste de i vården också göra det.


    Mycket klokt av dig att ställa en fråga så här öppet. Jag önskar jag hade gjort det också, då hade jag nog spart ett par år... Så fortsätt att fråga, och våga ta till dig av svaren!


    Lycka till, det kommer gå vägen, det känner jag på mig!

  • Anonym (Psyko­log)
    Äldre 23 Sep 10:28
    #4

    Psykologutbildningens elever tar emot patienter har jag sett.

    Kolla upp det!

  • Anonym (hjälp­) Trådstartaren
    Äldre 23 Sep 12:29
    #5

    Tack för ett utförligt omtänksamt svar. Ekeby hat jag hört talas om, det kanske jag bör prova...

    Har gått på utredning tidigare. Varit deprimerad, fått diagnos anorexi ( frisk från den nu) och efrer en våldtäkt pratat hos kvinnofrid. Jag mår skitdåligt igen...jag vet, eller jag tror att det är för att jag aldrig bearbetar trauman utan stoppar undan dem och låtsats som ingenting. Nu rann det över, haft ångest länge och nu börjar jag få första symtomen på depression. Varit där förr och känner igen..

    Jag kan prova ringa dit. Låter ju verkligen som att de har resurser. Tack!

    Du har då rätt i att det är som en felsökning. Det måste känts skönt när du fått göra din utredning. Man.är ofta finkänslig ja. Anledningen till att jag inte vill kontakta kvinnofridsmottagningen igen är för att det är två år sen våldtäkten skedde. Och eftersom jag inte orkat bearbeta det traumat fast jag hade chansen så anser jag att jag tar upp någon kvinnas plats som behöver den bättre. Som kanske blivit utsatt igår, för en månad sen. Då känns det som min skyldighet att vända mig till andra vårdgivare.

    Återigen tack. Jag hoppas du mår bättre idag, och ja, man lär sig mycket om sig själv när man ser saker klarare.


    PappisUppsala skrev 2014-09-23 07:20:12 följande:

    Ekeby Häsocenter (vårdcentral) är bra också, de har dropin för listade patienter.(Jag tror du kan lista dig vid första besök)

    De har  Psykolog, Kurator och Prsykoterapeut, och jobbar även med stressrelaterade problem.

    Behöver man mer vård, kan husläkare remittera för utredning till Neuropsykologiska. Jag fick själv min ADD diagnos efter en remittering från en husläkare. Men det kan ta flera år innan det är klart. Under tiden kan man behöva hjälp från en bra vårdcentral med resurser. Jag tycker att Ekeby Hälsocenter har det du verkar behöva!

    Parallellt tycker jag du kan använda dig av de andra möjligheter som finns. Om inte annat för de tips och idéer du vill ha. Så även om du inte tycker att kvinnofrid är just det du behöver, så kolla vad de kan göra för dig! När man behöver hjälp så måste man släppa lite på sin "finkänslighet". Det säger jag av egen erfarenhet, för jag hade själv svårt att ta emot hjälp, som jag då tyckte var inadekvat, men med facit i hand så inser jag att det var rätt.

    Kom ihåg att det är som en slags felsökning (tänk fel på bilen...) många frågor kommer behöva ställas för att ta reda på vad som ska fixas, och hur. Försök att inte bli irriterad när du får samma dumma frågor och förslag gång på gång. Precis som en bilmek vill utesluta de vanligaste felen först innan den går vidare med mer avancerade fel och lösningar, så måste de i vården också göra det.

    Mycket klokt av dig att ställa en fråga så här öppet. Jag önskar jag hade gjort det också, då hade jag nog spart ett par år... Så fortsätt att fråga, och våga ta till dig av svaren!

    Lycka till, det kommer gå vägen, det känner jag på mig!


  • Anonym (hjälp­) Trådstartaren
    Äldre 23 Sep 12:31
    #6

    Det låter lite läskigt. Jag är absolut för att folk måste få testa för att lära sig, vet bara inte om de fixar det. Svårt att öppna mig för någon jag vet inte är trygg i sin yrkesroll. Tack ändå!


    Anonym (Psykolog) skrev 2014-09-23 10:28:30 följande:

    Psykologutbildningens elever tar emot patienter har jag sett.

    Kolla upp det!


  • Äldre 23 Sep 21:18
    #7

    Tycker du kan söka till psykakuten. När jag inte fick hjälp hos vc ringde en vän till mig psykakuten, och det sa att jag kunde komma in på förmiddagen nästa dag, då de har bättre plats och inga köer. Kändes bra eftersom jag inte heller ville vara ivägen för någon som verkligen verkligen behövde superakut vård.


    Veni Sancte Spiritus - - - Blogg: stadiggrund.blogspot.se/
  • Anonym (hjälp­) Trådstartaren
    Äldre 23 Sep 22:23
    #8

    Tack för ditt svar. Jag funderar på det faktiskt. Men undrar vad de kan göra för mig? Jag behöver väl en remiss vidare...vet knappt själv vad jag behöver hjälp med, vet bara att det rasar, jag faller fort. Det är otroligt obehagligt för jag är medveten om det nu men kanske inte om en vecka. Då kan jag tappat insikten om att det finns hjälp att få...därför är det bråttom.

    Fick du bra hjälp? Vad skönt att du hade din vän som ringde åt dig så du fick komma och prata.


    MaaxMaax skrev 2014-09-23 21:18:28 följande:

    Tycker du kan söka till psykakuten. När jag inte fick hjälp hos vc ringde en vän till mig psykakuten, och det sa att jag kunde komma in på förmiddagen nästa dag, då de har bättre plats och inga köer. Kändes bra eftersom jag inte heller ville vara ivägen för någon som verkligen verkligen behövde superakut vård.


  • Äldre 23 Sep 23:57
    #9

    Hur går det? Har du tagit kontakt med någon?


    Jag hoppas det, för jag får känslan att du behöver det och är mogen för det också. Om jag vore i dina kläder skulle försöka att "unna mig" att ta för mig av den hjälp som finns att få. Det är det bästa du kan göra, och jämför dig inte med andra och om någon annan skulle behöva hjälpen bättre, låt proffsen ta hand om det. Men stå på dig och nöj dig inte med långa väntetider utan sök vidare. Varför inte börja på psykakuten och sedan hitta nån bra vårdcentral. Då hinner du köpa lite tid ifall det är lång väntan. Passa på att smida medans järnet är varmt! 

    Kram och lycka till!  

  • Äldre 24 Sep 08:34
    #10

    Jag har ptsd efter bland annat våld under uppväxten. Man kan få det efter våldtäkt, det är vanligt. Det är viktigt med rätt hjälp. En duktig psykiater kan ställa rätt diagnos. Nöj dig inte bara med vilken diagnos som helst, utan läs på när du fått den och se om det stämmer för just dig.

    Om du orkar så kan du läsa den här boken och se om det känns som om det är något du lider av. Det går att ladda ned den gratis från biblioteket som e-bok. I slutet av boken ser jag att författaren tipsar om just kvinnofrid.

    Anna Gerge; PTSD En handbok för dig som drabbats av psykisk traumatisering som barn eller vuxen.

    Något som jag tycker är viktigast när man får hjälp, det är just den fasspecifika behandlingen där man först stabiliserar patienten. Se sidan 72 och framåt i boken.

    Jag håller själv på att leta rätt hjälp och det är svårt. Jag svara gärna på frågor så gott jag kan i egenskap av patient.

  • Äldre 24 Sep 19:23
    #11
    Anonym (hjälp) skrev 2014-09-23 22:23:20 följande:

    Tack för ditt svar. Jag funderar på det faktiskt. Men undrar vad de kan göra för mig? Jag behöver väl en remiss vidare...vet knappt själv vad jag behöver hjälp med, vet bara att det rasar, jag faller fort. Det är otroligt obehagligt för jag är medveten om det nu men kanske inte om en vecka. Då kan jag tappat insikten om att det finns hjälp att få...därför är det bråttom.

    Fick du bra hjälp? Vad skönt att du hade din vän som ringde åt dig så du fick komma och prata.


    Jag tyckte jag fick bra hjälp. Det var skönt att ha min kompis med, han kunde förklara lite bättre än jag vad som hände när jag fick mina superångestattacker. Mitt problem låg mest i att vc-receptionisten vägrade låta mig komma i kontakt med läkare eftersom min ordinarie inte var där. 
    När jag kom till psykakuten fick jag helt enkelt förklara hur jag mådde generellt, och sedan ställde de en del frågor. Du behöver inte ha alla svar när du söker, de är där för att hjälpa dig med det.
    Veni Sancte Spiritus - - - Blogg: stadiggrund.blogspot.se/
  • Äldre 29 Sep 10:34
    #12

    Hör av dig om du känner att du vill ha sällskap när du söker upp vården (om det så är en telefonkö)!


    Det finns flera bra röster i denna tråd, så fråga någon av oss om du inte har nån annan på rak arm som du vill fråga.


    Jag ställer gärna upp om du vill!


     

  • Anonym (hjälp­) Trådstartaren
    Äldre 29 Sep 15:17
    #13

    Åh tack snälla för era fina svar. Jag har inte lyckats ringa någonstans än...jag samlar kraft tror jag. Eller låtsats som att det regnar, beror på hur man ser det! Tack igen...ska på något vis välja en att kontakta.

Svar på tråden Snälla, vart kan man vända sig för psykiatrisk hjälp i Uppsala?