• Anonym (Kaffedraken)

    Fel anställnings metod??

    Hejsan det är så att de företaget jag jobbat för att anställt en ny medarbetare till mig utan att anonsera och gjort arbetsintervju så det är VDs pojk han har ingen erfarenhet heller... Får man göra så?? Om jag själv har en jag vet som har erfarenhet och vill komma på intervju?

  • Svar på tråden Fel anställnings metod??
  • Anonym (Kaffedraken)

    Ett privat företag får anställa vem de vill. Det är bara statliga och kommunala myndigheter som har krav på dig att annonsera ut sina jobb. Men ett företag som inte försöker få bästa möjliga kompetens gör ju det svårt för sig själv.

    Men om det är VD,s son så är det kanske meningen att han ska lättas upp. Har Vd kanske dessutom en ägarandel i företaget så är det desto troligare. Men oavsett det, jo, de får anställa vem de vill.

    Dock kan facket kräva att få ett ord med i laget, allt beroende på hur avtalet ser ut och om företaget är anslutet.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Petttssson skrev 2014-09-23 20:49:31 följande:

    Ne VDn har ingen andel i företaget men blir så trött bara men tack för svaret!


    Du är nog tyvärr inte den enda som fått i uppgift att lära upp något "stolpskott" där man inte riktigt fattar vad de gör där.
Svar på tråden Fel anställnings metod??