• Anonym (Kaffedraken)

    Ännu en "vem ska få rummet-tråd"

    Jag såg att det fanns två trådar om hur man skulle fördela rummen till barnen. Jag tänkte då att jag lika gärna kan starta en tråd jag också eftersom vi är i samma situation ungefär. 

    Vi har fyra barn, men det är bara två av dem vi inte vet hur vi ska dela rummen för. En 13-årig flicka och en 7-årig flicka. 13-åringen bor bara hos oss varannan vecka och 7-åringen bor på heltid (förutom var tredje helg då hon är hos sin pappa).

    Det finns alltså bara ett ledigt rum. 

    Jag anser att rummet bör gå till den äldre flickan eftersom tonåringar är i större behov av eget rum och att kunna gå undan. Dessutom har man en del hemligheter i den åldern och man utvecklas mycket. Min sambo håller inte med mig utan anser istället att rummet bör gå till 7-åringen eftersom hon har leksaker och bor här oftare. Han menar på att en tonåring ändå inte utnyttjar sitt rum på samma sätt eftersom de inte leker osv. Jag anser däremot att ett rum är mer än lekplats, det är en skyddad atmosfär.

    Vem bör få det lediga rummet?

  • Svar på tråden Ännu en "vem ska få rummet-tråd"
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (?) skrev 2014-09-22 22:45:37 följande:

    Var skall det andra barnet vara?


    Ena delen i "större" klädkammare (men fortfarande, det är en KLÄDKAMMARE!). Finns fönster dock så det känns ju nästan som ett rum men storleken är betydelsevärt mindre än det lediga rummet ;) Annars blir det del av vardagsrummet, dvs den "bortre" delen, så ingen behöver passera och så avgränsar vi med sån där rumsdelare (hyllor) eller nåt slags draperi eller dylikt. Det kommer rymmas ungefär en säng och ett skrivbord i klädkammaren (tar man loftsäng ryms leksaker osv på andra väggen). I vardagsrummet är utrymmet lite större men inte märkbart. Dock öppnare miljö, vilket både är positivt (känns inte lika instängt) och negativt (inte lika mycket privatliv)
  • Anonym (Kaffedraken)

    Går det kanske att låta tjejerna dela rum men avsätta vissa dagar som den äldre får ha rummet ifred och då låta den yngre tjejen ha lekyta och liknande i andra gemensamma rum? Så att tonåringen har "fredad tid" på det rummet de annars delar? Sjuåringen får ju egentid när inte tonåringen är hos er.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Stora tjejen i lilla rummet (klädkammaren). Eget rum men mindre behov av yta än lilla tjejen.


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Anonym (Kaffedraken)
    Bunny on speed skrev 2014-09-22 22:55:42 följande:

    Stora tjejen i lilla rummet (klädkammaren). Eget rum men mindre behov av yta än lilla tjejen.


    Fysiskt ja, men psykiskt? Minns att när jag var liten trivdes jag att sitta i garderoben och läsa men idag känner jag mig instängd och rastlös när jag är i trånga miljöer.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Har ni frågat det äldre barnet vad hon vill? Hon kanske vill ha det mindre rummet? Låt henne få fria händer med tapet och färg, jag hade älskat det när jag var 13... Jag drömde om ett lite rum, hatade mitt stora opersonliga rum.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Yes) skrev 2014-09-22 22:58:50 följande:
    Fysiskt ja, men psykiskt? Minns att när jag var liten trivdes jag att sitta i garderoben och läsa men idag känner jag mig instängd och rastlös när jag är i trånga miljöer.
    De borde väl gå att göra det trevligt där också, fanns ju fönster.
  • Anonym (Kaffedraken)

    När jag var 13 ville jag ha det "lilla" rummet hemma. Jag hade en säng i midjehöjd med förvaring under. Fick måla i vilken färg jag ville. Sedan hade jag en stor fluffig matta som täckte hal golvet och massor av fina ljus slingor. Lätt det bästa och lilla mysigaste rummet jag har haft. Det var litet men mitt lilla krypin, så låt stora tjejen ha det lilla rummet men att hon for göra det till sitt eget lilla krypin och bestämma själv hur det ska se ut.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Stor skillnad på garderob och en stor klädkammare med fönster. Men hur många kvadrat är den då?


    Bunnies, it must be bunnies!
Svar på tråden Ännu en "vem ska få rummet-tråd"