• lillplutt

    Tips på bra dator? Hjälp

    Är student som behöver en dator som går att surfa på, skriva dokument men även se på film. Helst billigt så klart.

  • Svar på tråden Tips på bra dator? Hjälp
  • KanDetHändaNu

    Förresten hur mycket får den max kosta? Ska du lagra bilder, musik och filmer på den? Kommer du spela något spel på den? Ska det vara en bärbar? Och ska det vara win 7 eller win 8 på den?

  • lillplutt

    Bärbar, kunna lagra en del bilder och filmer, kunna kolla på tex svtplay eller annat liknande. Operativsystem spelar ingen större roll. Så billigt som möjligt då jag egentligen inte har råd nu, kommer att låna pengar.

  • Aniiee

    Du kan i princip köpa vilken dator som helst som kostar över 3000 kr med de kraven. Verkligen vilken som helst.

    Möjligtvis kommer du få ont om internt minne, men då kan du köpa ett externt för en tusenlapp...


    We've got to live, no matter how many skies have fallen. - D.H. Lawrence
  • Grande Rock

    köp en rekonditionerad dator, det har jag gjort de senaste gångerna med gott resultat


    Assumption is the mother of all Fuck-ups
  • lillplutt

    Okej, vet inget om datorer och vad man ska kika efter. Har ni några tips på vad man bör kolla? Uppskattar alla tips jättemycket.

    Har en dator som skulle kunna repareras men har hört att det är minst lika dyrt som en ny dator.

  • sportpappa
    lillplutt skrev 2014-09-23 03:13:43 följande:

    Okej, vet inget om datorer och vad man ska kika efter. Har ni några tips på vad man bör kolla? Uppskattar alla tips jättemycket.

    Har en dator som skulle kunna repareras men har hört att det är minst lika dyrt som en ny dator.


    Precis som Aniiee skriver så uppfyller varenda dator du kan köpa din krav.
    Utgå från din budget och se vad du kan hitta till det priset.
    När du hittat en dator du kan tänka dig så posta länken här så ger vi dig tips utifrån det.

    Att reparera är oftast inget alternativ så länge det inte är en ny dator, men då borde det gå på den 3-åriga reklamationsrätten.
  • lillplutt

    www.dustinhome.se/product/5010761027/255-g2 denna har ett bra pris men det kanske inte är positivt. Kollar en del klipp och videos online.

    Datorn jag har som det är något fel på köpte jag för ett och ett halvt år sedan. Har dock orsakat skadan själv då jag tappade den i golvet. Hel skärm och så men nåt fel på sjävla datorn antar jag, står på skärmen att den ska lämnas in till tillverkaren för att fixa problemet.

  • Aniiee
    lillplutt skrev 2014-09-23 16:44:12 följande:

    www.dustinhome.se/product/5010761027/255-g2 denna har ett bra pris men det kanske inte är positivt. Kollar en del klipp och videos online.

    Datorn jag har som det är något fel på köpte jag för ett och ett halvt år sedan. Har dock orsakat skadan själv då jag tappade den i golvet. Hel skärm och så men nåt fel på sjävla datorn antar jag, står på skärmen att den ska lämnas in till tillverkaren för att fixa problemet.


    Om du tappat datorn är det troligtvis hårddisken som smällt, det är vanligast.

    Den kanske är liiiite för om du ska titta på film. Film idag vill helst ha minst 1,5 ghz på processorn. Titta på den här istället: www.dustinhome.se/product/5010792487/g50-70

    Dyrare, men fortfarande billigt billigt. 
    We've got to live, no matter how many skies have fallen. - D.H. Lawrence
  • lillplutt
    Aniiee skrev 2014-09-23 16:52:08 följande:

    Om du tappat datorn är det troligtvis hårddisken som smällt, det är vanligast.

    Den kanske är liiiite för om du ska titta på film. Film idag vill helst ha minst 1,5 ghz på processorn. Titta på den här istället:  www.dustinhome.se/product/5010792487/g50-70

    Dyrare, men fortfarande billigt billigt. 


  • Aniiee
    lillplutt skrev 2014-09-23 19:02:00 följande:

    Tack!


    Anytime =)
    We've got to live, no matter how many skies have fallen. - D.H. Lawrence
  • ammela

    Ett tips är att kolla stipendier, skolor har massa stipendier studenter tyvärr sällan får information om, finns även massa fonder som har pengar man kan söka. Jag köpte en mac för 9000 ett år och fick pengar av en fond för det.

    Kolla upp det, i värsta fall får du ett nej men vet att mycket pengar ofta bränner inne då studenter inte vet att de kan söka!

Svar på tråden Tips på bra dator? Hjälp