• Nr 14

    Nekas skolskjuts!!!

    Hej!
    Vår dotter har rätt till skolskjuts enligt kommunens avståndsbedömning. Men istället för att bli hämtad med taxi tycker kommunen att hon ska gå 1 km till en skolbuss. Jag vet att 1 km inte är långt men hon måste korsa en järnvägsövergång som iofs är bevakad men tågen kommer direkt ur en bergsskärning så man måste stå framme vid bommarna för att se om det kommer ett tåg eller ej.

    Tjänstemannen på kommunen säger att trots detta med järnvägen så är det en säker väg!!! Men i samma andetag säger han att hon skulle få åka med om inte den taxi som kommunen kör andra barn med vore full!!!

    När jag föreslår att de ska skaffa en större taxi så säger han att det inte finns pengar!!!

    Om taxin inte vore full skulle hon alltså få åka med. Får en tjänsteman sätta pengar före säkerhet?

    Hoppas på svar från er i liknande situationer. Som jag skrev 1 km till upphämtningsplatsen är inte långt men att passera en järnväg borde väl anses som en säkerhetsrisk?

  • Svar på tråden Nekas skolskjuts!!!
  • Nr 14

    Hon är 7 år. Detta var tänkt på samma sätt när hon förr året gick i förskoleklassen, dvs att hon vid nyss fyllda 6 år skulle passerat järnvägen. Jag vet att det finns ett föräldraansvar vad gäller barns färdväg till och från skolan med i och med att tjänstemannen angivit att hon skulle få åka med om inte taxin redan varit full tycker jag det är kommunens ansvar att tillhandahålla taxibilar med tillräckligt många platser. Vägen i övrigt är inte heller så säker. Liten grusväg genom skog, belyst men sista biten mot upphämtningsplatsen går direkt paralellt vid en 90 km/h väg och ljudet därifrån gör att man inte kan höra om det skulle komma bilar tex bakifrån på vår lilla smala väg.

    Det hävdas att det inte finns pengar till större taxibilar men enligt en annan förälder så får aldrig ekonomiska aspekter anges som ursäkt om det gäller barns säkerhet.

    Har försökt argumentera med tjänstemannen och han har nu lovat att om något barn som nu åker i taxin flyttar så får vår dotter åka med... Fast istället om det sen flyttar in något barn som också behöver taxi så förlorar hon sin plats. Låter detta logiskt?

  • Tow2Mater

    Hur gor de som inte får åka buss 1, 2 eller 3 km? Foräldrarna ser till att de kommer till skolan. Du får väl se till att hon kommer till antingen bussen, eller skolan.

  • Sous

    Hon har ju fått skolskjuts. Det har hon rätt till. Att bli hämtad vid dörren har hon dock inte rätt till, de kan kräva att hon ska ta sig till en hållplats. Du kan försöka överklaga genom förvaltningsbesvär, men jag tvivlar verkligen på att du får något för det med tanke på hur tydligt skolverket är just i den här frågan. Kan ni inte följa henne till bussen? Eller är hon ensam hemma när skolskjutsen kommer?

Svar på tråden Nekas skolskjuts!!!