• Daena

    Farmor vägrar att förstå att min son är sjuk

    Nu måste jag bara skriva av mig och hoppas att någon har goda råd att ge mig för jag har försökt allt jag kan komma på.

    Min son är 5 och har diabetes.
    Redan från det vi ringde från sjukhuset har farmor varit oförstående eller kanske bara inte velat inse hur allvarlig hans sjukdom är
    Hennes första kommentar till min man var : Ja, ja han kan ju leva som vanligt bara han tar medicinen! Ok lite chock där tänkte jag, var ju själv väldigt chockad..
    Vad fel jag hade, vi har bokstavligen fått slå godis ur händerna på henne som hon är på väg att ge min son, konfronterar henne och svaret är alltid, ja men det kan ju inte vara så farligt..och sen är det samma visa nästa gång igen, fram med godis.
    Min man har skällt ut henne för detta men det går inte fram, han är bara påverkad av mig som är så elak att jag inte tillåter min son att godis och så farligt kan det ju inte vara...nej, inte någon gång i bland men vi har bestämt efter sjukdomen att i vår familj äter vi inte sött utom vid väldigt speciella tillfällen som tex barnkallas. Det fins dessutom så mycket annat gott som tex popcorn och morotstavar med dippa till fredagsmyset.
    Hon vägrar att acceptera våra regler och anser att det är synd om henne som inte får ge sonen något gott.
    Svågern berättade att hon på en middag suttit och klagat på mig för jag var så rabbiat gällande sötsaker och vad var det för fason att an farmor inte får ge sitt barnbarn något gott, nej farmor lilla, min son är sjuk!!!
    Hon talar om för alla inklusive sonen att diabetesen ja den har du fått från din mamma för sånt har vi inte i våran släkt.
    Maken har försökt få med henne till diabetessjuksköterskan som tyckte att hon behövde nog prata och förklara lite för farmor men det ville farmor absolut inte, vad skulle det vara bra för?
    Hon ifrågasätter (ja det är sant) varje gång vi skall dit, men skall han verkligen dit igen? och tycker väldigt synd om min man när han måste ta ledigt från jobbet för detta (vi delar på det så gott det går men mig är det nog inte synd om
    Boken om barndiabetes vi köpte åt henne på förslag från sonens läkare står oöppnad i bokhyllan, pärmen är inte ens bruten, jag har kollat..

    Men nu i helgen så hände det som fick mig att vilja säga upp bekantskapen.
    Pappa var och hälsade på med barnen.
    När de kommit hem kollar vi blodsockret som vanligt, oj vad högt det var!
    Kollade med maken om vad han ätit och det var inga konstigheter.
    Lite misstänksam blev jag men sonen säger att nej något godis, läsk eller kakor har han inte ätit.
    Ok, märkligt men det skulle ju kunna vara en infektion på G , lite för högt föt det iof men men..
    Sitter sen i bilen på väg till dagis igår och säger till sonen att i kväll när mamma hämtat så måste vi handla. Sonen tittar på mig och frågar: Mamma kan vi då köpa sånt där som bina gör som finns i en burk?
    Va?! Tanten har gett sonen honung! innehåller ca 85% socker!
    Stackars sonen viste inte ens vad det var och att han absolut inte får äta det.
    Mitt förtroende är nu i botten.
    Hon har gett min son något av det värsta han kan äta och sen inte talat om det för oss så att vi i alla fall kunde justera insulindosen, hur kan man vara så urbotat korkad?
    Hon vägrar att inse att sonen har en kronisk potentiellt livsfarlig sjukdom som måste skötas för att han skall må bra och inte få men för livet.
    Någon, snälla, som har varit med om ngt liknande eller har bra tips på hur vi skall få henne att förstå.
    Och vår son blir ju förståss kluven, farmor säger att mammas och pappas regler ang hans sjukom är fel och han kan vist äta det är inte så farlig bara han tar lite mer insulin, helt motsatta signaler för en liten kille som måste lära sig att leva med detta i resten av liv.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-24 13:24
    Tack alla ni som svarat, det har varit ett stort stöd!
    Ett förtydligande, jag vill inget hellre än att barnen och vi skall ha en bra relation med farmor.
    Vi har aldrig tidigare haft något problem med farmor, tvärtom har hon ställt upp mycket på ett bra sätt inte minst när barnen var små.
    Det verkar vara det här med sonens sjukdom och socker som ställer till det något hemskt för henne.
    Just nu är jag givetvis arg och kommer väl aldrig riktigt att komma över hur hon betett sig och lita på henne igen men jag hoppas att vi någonstans kan hitta ett sätt att umgås.
    Inte minst för barnens skull, de älskar ju sin farmor.

    Så här gick det i alla fall i går:

    Maken var lugn och sansad när han ringde farmor.
    Farmor blev först väldigt ställd men erkände faktiskt att hon gett sonen honung.
    ?men det var ju inte så mycket? försvarade hon sig med men sen kom kommentaren som fick maken att gå i bitar ?jag trodde inte ni skulle märka det? maken påtalade då för sin mamma att om man ger en diabetiker honung kommer blodsockret att skuta i höjden och är hon så dum och ignorant att hon trodde något annat så kan inte sonen umgås med henne innan hon har lärt sig både om hans sjukdom samt plockat upp bitarna av sin hjärna som hon tydligen tappat någonstans, jag bara gapade, har aldrig sett honom så förbannad eller hört honom uttrycka sig på det viset.

    Undrar om detta var en underlig form av ?test? från farmors sida som hon räknade med att ?vinna?.
    Hon verkar på allvar inte ha trott att det skulle komma fram att hon gett honom honung och då kunde hon ju dra slutsatsen att hon har haft rätt hela tiden. Att lite gott är inte så farligt, ja jag vet inte?

    I alla fall så ställde maken krav på farmor, för att umgås med sonen skall hon läsa boken om barndiabetes och redogöra för oss båda vad hon lärt sig. Hon skall vid minst två tillfällen eller tills vi tycker att hon tagit in fakta följa med till diabetessköterskan samt läkaren. Förhoppningsvis kan de få in lite vett i skallen på henne. Hon skall acceptera våra regler ang hans kost och absolut inte ifrågasätta dem inför sonen. Hon får inte heller så klart ge honom något överhuvudtaget som inte vi har godkänt. Vi kommer inte att hälsa på hemma hos henne under denna perioden men hon är varmt välkommen hem till oss, utan godis! Sonen älskar dock tex lego så vill hon gärna ge något är det säkert uppskattat av sonen. Detta mottogs väl inte vidare bra av farmor men det får hon bara acceptera nu.

    Lite senare ringde svågern, farmor hade givetvis ringt och beklagat sig och han undrade så klart vad som stod på.
    Maken berättade vad som hänt och svågern blev chockad. De hade förstått att det var besvärligt med farmor men inte riktigt hur illa det är.
    Han återkom via sms under kvällen och skrev att farmor kommer att bli informerad om att från och med nu måste alla i familjen ställa upp på vår son och hans allvarliga sjukdom vilket innebär att det är godisförbud även för deras barn när han är närvarande, detta för att vår son inte skall känna sig annorlunda och för hans bästa.
    Vad tacksam jag blev! Hoppas det kan sända någon typ av signal till farmor?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-24 13:27
    oj vad konstigt det blev med en massa frågetecken, sorry!

  • Svar på tråden Farmor vägrar att förstå att min son är sjuk
  • zooägaren

    ja er son kan ju inte umgås med farmor på egen hand mer iallafall, det är ju ett som är säkert. Inte ens i ett annat rum, punktmarkering händanefter!

    Vill inte farmor ta in att sonsonen är sjuk och har regler att följa för att inte dö (krasst nog så är det ju så..) så får hon också ta att hon inte kan träffa sonsonen utan att någon av hans föräldrar är med och punktmarkerar. 


    Jag är hård , men ärlig!
  • Anonym (Bio)

    Ja där och då hade jag satt tvärstopp för umgänge med villkoren att tantfan går till diabetessköterskan, läser boken och sedan klarar av att bete sig under total och minutiös övervakning vid samtliga träffar under minst ett år. Sen kan vi snacka normalt umgänge igen. Detta är jättefarligt för din son och vägrar hon förstå det så måste iaf din man sätta mamma i kylan tills vidare.

  • Rakad Apa

    Okunskap är en sak men den där kärringen vägrar ju ta in information och ändra inställning. Hon måste ju ha något seriöst fel i huvudet. Hon vill ju inte bättra sig så personligen så hade jag sagt upp kontakten. Aldrig att jag hade låtit mitt barn komma i kontakt med någon som riskerar mitt barns hälsa.


    ?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Anonym (.)

    Men herregud, vilken dåre.
    Hon kan ju inte vara ensam med sonen igen. Frågan är om hon borde träffa honom överhuvudtaget.
    Har din man skällt ut henne ordentligt efter honungsgrejen? Den där ignoranta bubblan som hon lever i måste ju spräckas som hon någonsin ska kunna ha en vettig relation till er igen.

    Ni borde nog ställa som ultimatum att hon ska med till diabetessköterskan om hon öht vill träffa barnbarnet igen.

  • Monkii

    Men vad är det med gamla och att proppa i de små sötsaker? Fattar faktiskt inte hur man kan känna ett behov av att ge barn godis. Har inga tips förutom att slå tanten på käften tyvärr.

  • Anonym (m)

    ni får helt enkelt sluta umgås med henne. Tyvärr. 

    Det går nog tyvärr inte in vad ni säger till henne. 
    Skulle ju vara om ni vågade iscensätta ett litet scenario där hon tror att barnet ligger i koma på sjukhus pga av något som HON gett honom, men det kanske är lite magstarkt för då måste ju sonen ljuga och spela med. (men lite roligt hade det varit Flört )

    Min särbo har ett barn med diabetes och de har fått kämpa jättemycket med skolpersonalen som tydligen tycker det är väldigt besvärligt att behöva tänka på hans sjukdom. 

  • Anonym (Bio)

    Det beror förmodligen på att det på deras tid inte alls fanns gottis på samma sätt som idag utan det var så fantastiskt speciellt. Nu tror det att ungarna tycker att det är precis lika högtidligt med en hallonbåt och försöker på så sätt köpa sig deras kärlek genom att erbjuda dom detta "speciella" som de redan smakat på varje jäkla lördag sedan flera år (i de flesta fall). Socker är som vitt guld för gamla kärringar från krigstiden.


    Monkii skrev 2014-09-23 12:07:44 följande:

    Men vad är det med gamla och att proppa i de små sötsaker? Fattar faktiskt inte hur man kan känna ett behov av att ge barn godis. Har inga tips förutom att slå tanten på käften tyvärr.


  • StevenDiese

    Din man får ta tag i det. Det är hans ansvar. Inte ditt.

  • Anonym (samma)

    Jag är också diabetiker, har haft det i 26 år vid det här laget. Det ÄR svårt för vissa att greppa detta med socker och sötsaker när det gäller diabetiker.
    Här verkar det dock helt stopp??!! VILL hon inte inse att ert barn är sjuk?
    Fattar hon inte att om hon ger HONUNG så kan hon i värsta fall göra att han hamnar i ketos och DÖR??!! Syraförgiftning går väldigt fort, om man inte får tilläggsinsulin, förklara för henne vad som står på spel = hans LIV
    Ända gången honong är ok är om han får för lågt blodsocker. Går det verkligen inte att få henne med till diabetessköterskan eller att sätta sig ned och verkligen prata med henne och förklara? Jösses fullvuxet folk , grrr
    Ju fortare man har koll och kan sköta sin diabetes med bra värden, desto större chans att man klarar sig länge utan följdsjukdomar, ER SON HAR JU HELA LIVET FRAMFÖR SIG ÄN! Få henne att fatta, annars får hon som sagt finna sig i att inte vara ensam med sonen, ever! STÅ PÅ ER! Skrikandes
    Herrejösses pojken är ju bara 5 år och ska lära sig leva med detta, utan att ngn kommer och gör honom ännu mer förvirrad...förlåt men jag blir så arg,
    Hoppas ni når fram till henne så att hon fårstår vad hon gör...
    Det kommer motgångar och medgångar med denna sjukdom, men med stöttande föräldrar och hoppeligen även farmor, så kommer nog er son att fixa detta med bravur! Ha det bäst {#emotions_dlg.flower}

  • todo nada

    Nej, tanten förstår inte allvaret i det hela. Och det vore ju bedrövligt och oförlåtligt hon kan ju bidra till att er son blir blind, eller får amputera en arm eller ett ben, pajjar levern, eller att han hamnar i koma till och med.

    Jag hade nog ställt kravet, antingen följer hon med till diabetes ssk, eller kan hon tyvärr inte umgås med barnbarnet utan att ni är med för att kontrollera så hon inte ger han massa socker.

    Hon hade lika gärna kunnat ge pojken små doser med råttgift varje gång dom ses, för så farligt är sockret för en diabetiker.

    Stå på dig TS!

Svar på tråden Farmor vägrar att förstå att min son är sjuk