• Äldre 23 Sep 15:50
    785 visningar
    3 svar
    3
    785

    Kramp? 10veckors bebis.

    Hej
    Ibland när vi bär vår 10 veckors dotter nedför trappan i vårt hus gör hon en krampliknande rörelse. Detta hände första gången när hon var ca 7 veckor gammal och har skett ca 15ggr sedan dess. Hon viker kroppen framåt, kröker/fäller ut armarna, skjuter fram huvudet, vitnar i ansiktet och stönar som om hon "tar i" riktigt hårt. "Krampen" håller i 1-2 sekunder och kommer oavsett vilket humör hon varit på innan.
    Innan har vi avfärdat detta som att hon av någon anledning tycker att det är obehagligt att bli buren nedför (även om vi håller henne tryggt). Har nu läst om infantil spasm och tycker att beskrivningen av rörelsen låter identisk med min dotters.

    Mitt sunda förnuft säger att det inte rör sig om infantil spasm med tanke på att vi kan avleda och förhindra genom att gå riktigt långsamt och prata lugnt med henne samtidigt. Samt att detta endast inträffas i samband med trappgång och en gång då jag lyfte henne mot taket med raka armar.
    I övrigt är hon en glad, pigg bebis som utvecklas som hon ska. Men oron slutar inte gnaga i mig, är detta något man borde följa upp? Eller kan det vara så att hon hissnar/är rädd?
    Mvh orolig

  • Svar på tråden Kramp? 10veckors bebis.
  • Äldre 23 Sep 16:03
    #1

    Om det bara sker i trappan är hon rädd, hon krampar inte.

    Undvik bär henne på det sättet nedför trappan.

  • Äldre 27 Sep 14:24
    #2

    Det är inte fallreflexen då ?

  • Äldre 30 Mar 14:37
    #3

    Hej Vippa, hur gick det med bebisen? Min gör samma sak, därför jag undrar...

Svar på tråden Kramp? 10veckors bebis.