• Anonym (ops)
    Äldre 23 Sep 16:51
    1644 visningar
    18 svar
    18
    1644

    Vad skulle du ha gjort om din sambo/man bad dig hålla tyst/lugna ner dig under förlossningen?

    Som rubriken lyder, är risken stor att man får smäll om jag säger- tyst, kan du lugna ner dig till min tjej under förlossningen? 
    När vi fick vårt första son för ett par år sedan, så skrek hon rakt i örat på mig och bet mig lite här och där, men det skedde omedvetet påstår hon och att smärtan inte kunde tolereras. 

  • Svar på tråden Vad skulle du ha gjort om din sambo/man bad dig hålla tyst/lugna ner dig under förlossningen?
  • Äldre 23 Sep 17:00
    #1

    Tja, om jag ska få ut min bebis från minihålet så här jag all rätt att skrika och svära (hur länge det pågår är upp till mig), men hade någon sagt: "håll käft" så hade jag utan tvekan kört ut honom från förlossningsrummet. Att sambon ska förstå att man har ont under det läget är det minsta han kan ana. 

  • Längta­nsBlåa­Blomma
    Äldre 23 Sep 17:03
    #2

    Om jag beter mig oförskämt åt kan jag behöva en tillsägelse men om jag "bara" skriker i ditt öra är det väl enklare att du flyttar på dig? Jag tror också jag skulle bli lugnare om du visade med kärlek tex kysste mig i pannan och peppade mig att kämpa istället för att skälla på mig. Du kanske skulle läsa på om förlossningen och din roll som partner? Det verkar som att du inte riktigt förstår hur det är för en kvinna att föda barn.


    kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 1/1 2015
  • Anonym (Smärt­a)
    Äldre 23 Sep 17:04
    #3

    Jag hade slängt ut honom. Att föda barn är mer smärtsamt än vad kroppen egentligen klarar av i vaket tillstånd. factsfromfiction.blogspot.se/2012/05/human-body-handles-45-dels-units-of.html

  • Äldre 23 Sep 17:08
    #4
    Anonym (Smärta) skrev 2014-09-23 17:04:13 följande:

    Jag hade slängt ut honom. Att föda barn är mer smärtsamt än vad kroppen egentligen klarar av i vaket tillstånd. factsfromfiction.blogspot.se/2012/05/human-body-handles-45-dels-units-of.html


    En kompis slängde ut sin man. Det var ju hans fel att håg där och plågades!
  • Äldre 23 Sep 17:25
    #5
    Anonym (Smärta) skrev 2014-09-23 17:04:13 följande:

    Jag hade slängt ut honom. Att föda barn är mer smärtsamt än vad kroppen egentligen klarar av i vaket tillstånd. factsfromfiction.blogspot.se/2012/05/human-body-handles-45-dels-units-of.html


    Har du läst hela texten och inte bara rubriken???
  • Anonym (Frun)
    Äldre 23 Sep 17:33
    #6

    I den mest intensiva fasen hade jag nog inte hört honom ens, men hade jag gjort det hade jag bett BM slänga ut honom och sen hade jag nog tyckt det var så pinsamt att ha en man som fattade så lite att jag gjort slut...

  • Äldre 23 Sep 17:37
    #7



  • Anonym (Kia)
    Äldre 23 Sep 17:37
    #8
    marmik skrev 2014-09-23 17:25:23 följande:

    Har du läst hela texten och inte bara rubriken???


    Troligen inte :)

    Ts, jag tror inte att det hjälper att säga till någon som föder att hålla tyst utan du får istället försöka få henne lugn genom att själv agera lugnt och stöttande. Att bitas låter märkligt men du får väl vara på din vakt och hålla dig undan i så fall.
  • Fjäril­slarv
    Äldre 23 Sep 17:43
    #9

    öh den dagen jag föder barn så är maken så god och ställer upp på sönderskrina öron, sönderklämda händer och en hel hjord av svärord, annars åker han ut och jag lämnar honom.

  • Anonym (a)
    Äldre 23 Sep 18:16
    #10

    TS, varför frågar du inte din tjej hur hon skulle reagera?

    Jag utgår från att du förstår att hon inte skriker, bits mm för skojs skull, utan för att hon faktiskt sysslar med något rätt besvärligt?

  • Äldre 27 Sep 17:26
    #11
    Fjärilslarv skrev 2014-09-23 17:43:28 följande:

    öh den dagen jag föder barn så är maken så god och ställer upp på sönderskrina öron, sönderklämda händer och en hel hjord av svärord, annars åker han ut och jag lämnar honom.


    I den sitsen är det nog få kvinnor som är änglar.Flört
  • Äldre 27 Sep 17:47
    #12

    Jag hade utgått ifrån att min man hade tappat förståndet och blivit sinnesförvirrad om han bett mig hålla tyst när jag (ofrivilligt) skriker av smärta. 

  • Anonym (Eg)
    Äldre 5 Oct 09:10
    #13

    Jag har aldrig skrikit under mina förlossningar, och skulle aldrig skrika någon i örat - man kan skada deras hörsel? Kraften man använder för stt skrika kan användas till annat.

  • Anonym (tvåba­rnsmam­ma)
    Äldre 5 Oct 09:30
    #14

    Att säga "håll tyst" låter väldigt otrevligt o det läget, bättre att försöka hjälpa henne att lugna sej och få tillbaka kontrollen. Det kan ju inte vara bra för henne heller att vara så okontrollerad så att hon inte kan slappna av och andas rätt. Fick hon smärtlindring förra gången? Det låter som om hon skulle behöva byta metod denna gång. Jag rekommenderar också att träna väldigt mycket avslappning innan.

  • Äldre 6 Oct 13:52
    #15

    Jag hade bett honom lämna rummet och sen hade jag bett bm se till att han inte kom in igen. Vid min förra förlossning så var jag väldigt samlad och lugn men jag kan förstå om man ballar ur helt och hållet. Smärtan är ju helt galen och det är olika hur man reagerar. En del får ju också väldigt mkt panik och ångest och då är det svårt att kontrollera sina reaktioner. Tyvärr får man nig bara ta det som man. Ni slipper ju ha ont iaf.

  • Äldre 6 Oct 13:54
    #16
    Anonym (ops) skrev 2014-09-23 16:51:24 följande:

    Som rubriken lyder, är risken stor att man får smäll om jag säger- tyst, kan du lugna ner dig till min tjej under förlossningen? 
    När vi fick vårt första son för ett par år sedan, så skrek hon rakt i örat på mig och bet mig lite här och där, men det skedde omedvetet påstår hon och att smärtan inte kunde tolereras. 


    beror väl på vilket sätt det sägs på - men jag skulle inte uppskatta om min man bad mig hålla tyst mitt under en förlossning!
  • Anonym (Vet)
    Äldre 6 Oct 16:01
    #17

    Det är en svår smärta, jämför om någon skar dig i bitar och du skrek då kom din fru och sa åt dig att vara lugn och sluta skrika, jag tror inte att du skulle gilla henne efter det.
    Du är ovanlig okänslig människa, jag är förvånad

  • Äldre 6 Oct 16:59
    #18

    Det skulle aldrig hända, eftersom jag bara skaffat barn med män (2st) som innehar empati och insikt. Är det så att hon gör dig illa är det väl bara att du får hålla dig ur vägen. Att föda barn gör förjävla ont, även om det är en helt normal förlossning.
    Är hon så pass högljud och gör saker omedvetet är det ju inte för att det är kul direkt, hoppas du kommer till insikt med det. Tror inte du blir populär om du säger något om att hon ska vara tyst och lugn...

Svar på tråden Vad skulle du ha gjort om din sambo/man bad dig hålla tyst/lugna ner dig under förlossningen?