• Anonym (Mamma)

    Ytterligare en sån där rumstråd

    Vi bor i en fyra och det finns tre barn i hemmet. De är 7, 5 och 2. Två äldsta är flickor, lilla en pojke.
    Jag och sambon har ett rum, flickorna delar och det tredje är ett arbetsrum för stunden som är tänkt att göras om till barnrum nu.
    Vi är lite oense om vilka som ska dela och vem som ska få eget. 
    Ena tycker att äldsta ska få ett eget och de två andra dela och andra tycker att flickorna ska fortsätta dela och pojken får ett eget.

    Hur skulle ni göra?
    Vill inte säga vem som tycker vad.

  • Svar på tråden Ytterligare en sån där rumstråd
  • Mika86

    I den åldern hade jag haft yngsta i vårt sovrum o flickorna varsitt rum.
    Kan göra om längre fram i tiden med ju

  • Anonym (Flickorna dela)

    Låta flickorna dela. Känns mest naturligt.

  • Anonym (Mamma)

    Det fungerar inte att ha honom i vårt rum, hans säng får inte plats och det går inte att ha honom mellan oss längre, han sparkas och snurrar så vi inte får sova istället.

  • Mika86
    Anonym (Mamma) skrev 2014-09-23 18:47:36 följande:

    Det fungerar inte att ha honom i vårt rum, hans säng får inte plats och det går inte att ha honom mellan oss längre, han sparkas och snurrar så vi inte får sova istället.


    Ajdå, då hade jag låtit flickorna dela istället
  • Anonym (k)

    Om inte flickorna slår nästan slår ihjäl varandra och bråkar jämt tycker jag det är mest naturligt att en 7-åring och 5-åring delar rum, istället för att 5-åringen skall dela med sin 2-åriga lillebror. Det finns många sätt att dela av rum så de får lite privatliv. Finns det inga andra utrymmen? Vindsrum? Förråd? Något där man kan få ett litet eget krypin? Kanske 2-åringen kan få plats på avdelad bit av vardagsrummet?

  • Anonym (Mamma)

    Pappan och sjuåringen sätter sig emot bara :/ hon vill ha en plats för sig själv med sina kompisar (som jag visserligen kan förstå).

    Men samtidigt så är det ju inte kul för femåringen heller, hon vill också ha eget rum, men just för att hon råkar vara i "mitten" så får hon ju dela oavsett.

  • sina

    Är det inte rätt självklart att de två barn som kommer bäst överens delar rum? Varför så upphängd på ålder och kön? De två som delar får välja rum, den tredje tar det som blir över. Och så förbered dem på att det kan komma att ändras när de blir större.

  • cirkusmusen
    Anonym (Mamma) skrev 2014-09-23 21:03:15 följande:

    Pappan och sjuåringen sätter sig emot bara :/ hon vill ha en plats för sig själv med sina kompisar (som jag visserligen kan förstå).

    Men samtidigt så är det ju inte kul för femåringen heller, hon vill också ha eget rum, men just för att hon råkar vara i "mitten" så får hon ju dela oavsett.


    I så fall tycker jag nästan att hon ska få eget rum :D

    Fast det blir nog jobbigt för en 7åringen o 2åringen att dela. Kan ni inte köra periodvis då? Så att alla någon gång får eget rum och får dela.
  • Anonym (planera bättre)

    Om det är en ' nyfamilj'  - se till att skaffa större lägenhet, något som borde planerats för och införskaffats redan innan ni flyttade ihop

    Om det är en kärnfamilj - se rådet ovan, ni skulle ha planerat och införskaffat utrymme för alla barn innan ni blev fler

    annars är alternativet att du ts och din sambo sover i vardagsrummet för varför ska ni ha ett eget rum om inte barnet får ha ett eget rum, det är dessutom ni som tagit beslutet att det så många barn ska finnas på samma plats oavsett om det är bio eller bonus

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (planera bättre) skrev 2014-09-23 22:07:45 följande:

    Om det är en ' nyfamilj'  - se till att skaffa större lägenhet, något som borde planerats för och införskaffats redan innan ni flyttade ihop

    Om det är en kärnfamilj - se rådet ovan, ni skulle ha planerat och införskaffat utrymme för alla barn innan ni blev fler

    annars är alternativet att du ts och din sambo sover i vardagsrummet för varför ska ni ha ett eget rum om inte barnet får ha ett eget rum, det är dessutom ni som tagit beslutet att det så många barn ska finnas på samma plats oavsett om det är bio eller bonus


    Haha ja varför ska vi vuxna få ha ett eget utrymme? Vi kommer inte sova i vardagsrummet och vi kommer inte att flytta. Den är perfekt i läge.

    Rum finns ju, vi trodde inte flickorna skulle sätta sig emot att fortsätta dela.
Svar på tråden Ytterligare en sån där rumstråd